Acculader ter ziele - vragen over electra vernieuwen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
anananan
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:03
Locatie: Zaandam

Acculader ter ziele - vragen over electra vernieuwen

Bericht door anananan »

Heb al een hoop informatie van het forum, o.a. over de acculader. Dank forum! :jumpklap Maar toch ook nog een paar vragen.
Afgelopen weekend op de camperplaats het voor jullie welbekende probleem in de acculader mogen ervaren. Flinke rookontwikkeling, helaas waren wij ten tijde van het doorbranden/ploffen aan de wandel en werd pas na een tijdje ontdekt dat de stank uit onze afgesloten bus kwam. Bij aankomst een enorme walm bij het openen van de bus. Gelijk de koelkast uitgezet en de walstroom eraf (aardlek van de camping gelukkig in werking getreden). Er waaiden ook allerlei bbqgasluchten voorbij en ik wist niet wat de bron van de rook was, dus ook de gasfles ontkoppeld. De boel achter leeggehaald en eerste verdachte de hhaccu bekeken, deze gaf 12.6 volt op het display en bij nameten op de accu hetzelfde. Ondertussen via het forum ontdekt dat het de acculader kon zijn. Achter de kookplaat enorme stank en roet, ook van kledingkast tot en met de bestekla roet. Schuimrubber aan de binnenkant van de 230v aansluiting was ook bruin uitgeslagen.

Vraag 1: kan de bedrading van de 230v aansluiting naar de acculader (of andersom eigenlijk..) zijn doorgebrand ?
Bij het bekijken van de acculader wel duidelijk dat deze was doorgebrand, maar hier eigenlijk niet eens de sterkste geur. (ik zal nog wat foto's plaatsen).
Ik heb al even contact gehad met forumlid Henk over een revisie. Helaas is ook de aansluitkabel op de bus een beetje gesmolten en krijg ik zelf de lader er niet uit. Ik krijg dat zespolige stekkertje niet los, de linker (engelse?) stekker wel los.
Vraag 2: als ik de walstroom niet meer aansluit hoef ik me geen zorgen te maken om nieuwe brandjes?
Of kan iets op een of andere manier nog kwaad, bijv. dat die lader met die zespolige stekker zit aangesloten? Of wordt de huishoudaccu toch op een of andere manier negatief beïnvloed door dit gedoe?
Omdat ik vanwege de gesmolten aansluiting een eventueel gereviseerde accu niet zou kunnen aansluiten en omdat ik het uitgebreider wil laten checken en vervangen, wil ik toch een expert inschakelen.
Vraag 3: Weten jullie een goed adres voor het nakijken en vervangen van electra?
Ik woon in Zaanstad en heb gekeken naar camper/caravanbedrijven, maar ik denk toch dat een volkswagencamperbusjesexpert hier sneller/beter mee is, wat denken jullie? Ik kwam bijvoorbeeld Lars van Son, Camperexperience en Poptop tegen als bedrijven waar checks en onderhoud gedaan kunnen worden. Iemand ervaring? En iemand al eens qua electra alles laten nakijken en bekabeling en dergelijke laten vervangen? Waar moet ik aan denken qua duur en kosten? De acculader zelf had ik al superveel informatie over gevonden hier, hulde aan het forum.
Vraag 4: is het misschien slim om qua electra meer dingen preventief te (laten) vervangen, de aardlek, bekabeling, zekeringen? Of slaat dit nergens op? De schrik zit er wel in natuurlijk. Ook vraag ik me af of de koelbox geen schade heeft opgelopen, het schuim dat er onderuit piept is nogal bruin, maar hij doet het wel nog goed..).

Overigens hebben we nu bijna elke trip (we hebben de bus nu 2 maanden) wel een probleem gehad: centrale deurvergrendeling zonder reden de bus op slot (wij 's avonds laat buitengesloten), startaccu stuk (ondanks duuuuure onderhoudsbeurt vlak ervoor waar deze zou zijn doorgemeten), monteur die adviseerde niet meer verder te rijden en de bus te laten afslepen vanwege tik in de motor (was de vacuumpomp), en dan nu het brandje. Desondanks ben ik helaas gek op die malle bus. Ooit zal ik de bus op orde hebben en zullen we een zorgeloos tripje hebben...Mijn idee is nu om alleen maar gebruik te maken van de compressorkoelbox tijdens het rijden en kort ervoor en erna om de hh-accu niet continu leeg te trekken. Met een solarlampje, stekkerblokje en losse koelbox kunnen we dit jaar wel voort camperen en dan gaan we komend jaar weer aan de slag om de bus weer tip-top te krijgen.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Acculader ter ziele - vragen over electra vernieuwen

Bericht door HenkK »

Soms als de lader erg heet is geweest kan de stekker wel eens wat gesmolten delen laten zien. Dit is simpel te vervangen.
Op de aardlekschakelaar zit een testknopje, eigenlijk hoor je dit regelmatig in te drukken om de aardlek beveiliging te controleren.
Als de ALS erg oud is, zou je deze beter kunnen vervangen.
Met een installatie tester is het 230 vol gedeelte van je bus goed te testen.
De 6 polige connector aan beide zijde wat indrukken, dat komt de stekker los. Soms zit deze aan de rechterzijde wat achter de behuizing geklemd,
maar komt altijd los.

De lader kan ik voor je nazien\reviseren en over bovenstaande heb ik je een mail gezonden.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
peetjeadhdtje
Berichten: 1013
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Acculader ter ziele - vragen over electra vernieuwen

Bericht door peetjeadhdtje »

Een goede en makkelijke manier om de aardlekschakelaar te test zonder dure aardlektesters is om op het keukenblok stopcontact van je bus , met een draadje de nul met de randaarde door te verbinden. De nul is dat gaatje waar geen stroom op staat. Dan moet de aardlekschakelaar uitschakelen.
Daarna duw je stekker van het aansluitsnoer van je bus andersom in het stopcontact van je huis en meet je of nu het ander gaatje in je bus de nul is . en dan weer met draadje het gaatje waar geen spanning op staat doorverbinden en weer moet ie dan uitschakelen. Dan heb je alleen de aardlek functie getest. Maar de schakelaar is natuurlijk ook een zekeringautomaat voor kortsluiting en overbelasting. Testen op kortsluiting lukt iedereen wel denk ik zo. Testen op overbelasting doe je door vermogen op je wandcontact doos aan te sluiten. De automaat is 16 ampere dus 16 x 220 volt is 3200 watt. Kijken wat op je straalkacheltjes staat of je oventje en zo kun je dat testen zonder dure meetapparatuur. Het is de bedoeling dat bij alle drie de testen de aardlek in je bus uitschakelt en niet in je woning. Gaat de aardlek of zekering in de woning uit is de aardlekschakelaar niet meer te vertrouwen.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Acculader ter ziele - vragen over electra vernieuwen

Bericht door Egbert&Manon »

peetjeadhdtje schreef: 05 aug 2020, 23:41 Een goede en makkelijke manier om de aardlekschakelaar te test zonder dure aardlektesters is om op het keukenblok stopcontact van je bus , met een draadje de nul met de randaarde door te verbinden. De nul is dat gaatje waar geen stroom op staat. Dan moet de aardlekschakelaar uitschakelen.
Daarna duw je stekker van het aansluitsnoer van je bus andersom in het stopcontact van je huis en meet je of nu het ander gaatje in je bus de nul is . en dan weer met draadje het gaatje waar geen spanning op staat doorverbinden en weer moet ie dan uitschakelen. Dan heb je alleen de aardlek functie getest. Maar de schakelaar is natuurlijk ook een zekeringautomaat voor kortsluiting en overbelasting. Testen op kortsluiting lukt iedereen wel denk ik zo. Testen op overbelasting doe je door vermogen op je wandcontact doos aan te sluiten. De automaat is 16 ampere dus 16 x 220 volt is 3200 watt. Kijken wat op je straalkacheltjes staat of je oventje en zo kun je dat testen zonder dure meetapparatuur. Het is de bedoeling dat bij alle drie de testen de aardlek in je bus uitschakelt en niet in je woning. Gaat de aardlek of zekering in de woning uit is de aardlekschakelaar niet meer te vertrouwen.
Ik ben niet zo'n voorstander van deze testmethode.
Zeker geen goede test van de aardlekschakelaar.
Je hebt een techniek van 30 jaar oud.
Als je het toch zo gaat proberen, zou ik de brandblusser in de buurt houden.
Mocht de aardlekschakelaar niet meer te vertrouwen zijn.......

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
anananan
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jun 2020, 09:03
Locatie: Zaandam

Re: Acculader ter ziele - vragen over electra vernieuwen

Bericht door anananan »

Dank nog voor de reactie peetjeadhdeetje!
Hoewel ik een brandblusser heb Egbert&Manon :knipoog , heb ik het testen op deze manier niet aangedurfd omdat ik het allemaal maar eng vind en er onvoldoende van begrijp.
De aardlekschakelaar ga ik vervangen omdat na aansluiten van de 230 uiteindelijk toch de stroom van het stopcontact af ging terwijl de ALschakelaar niet uitschakelde. Ook heeft hij niet het handige testknopje dat er eigenlijk op hoort.
De acculader is naar HenkK gegaan, dus ben weer een stap verder om de bus op orde te krijgen. :ikrij
Plaats reactie