Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoeveel geld steek je er nog in?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Onsbuske
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2016, 08:43

Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door Onsbuske »

Beste Weetjewellers,

Ik heb nu sinds een jaar of 4 een tot campertje omgebouwde, voormalige PI bus. De huidige kilometerstand is 330000 km. Nu is er door verschillende garages al voor zo’n kleine €5000 aan vernieuwd( 🤦🏻‍♂️) nu brak vorig jaar de rechter schokbreker volledig af en als gevolg daarvan is nu de aandrijfas ook nog vervangen(Kosten extra €900,00) .
Nu geeft de garage aan dat de linkerkant ook twijfelachtig is en zeker niet meer door de keuring gaat komen.
Nu is mijn vraag aan jullie, is deze bus zo’n dure reparatie nog wel waard. Want duur wordt het.
Hopelijk kunnen jullie mij wijsheid brengen

Gr. Ed
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door Multivan Generation »

ik denk dat je een andere garage moet gaan zoeken.
900 euro voor een aandrijfas vervangen lijkt mij erg fors aangerekend.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door Tricolore »

Ik kan niet in je portemonnee kijken.

Vragen die ik mezelf zou stellen zijn : wat kost nog een reparatie laten uitvoeren t.o.v. het bedrag dat ik moet gaan investeren in een andere nieuwe bus, en loont deze uitgave nog voor wat ik nog met de bus wil doen ? Met het bedrag dat ik eventueel nog ga investeren ; hoelang kan ik dan vermoedelijk nog met de bus verder gezien de te verwachte afstanden die ik er nog mee wil gaan afleggen ?

Soms is de ratio v.w.b. de uitgaven die 'men' doet ver te zoeken als je liefhebber bent van je bus maar zie ik het als een hobby (en die kosten nu eenmaal geld) en investering in jezelf en gezin (want we hebben ook veel plezier van zo'n uitgave = onbetaalbaar).

Ik wens je veel wijsheid toe bij je te nemen besluit :proost
freek
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door freek »

De schokbrekerbevestiging breekt niet zo maar af. Roestschade aan het chassis zal hiervan de oorzaak zijn. Ik denk dus dat je eerdt een goed beeld moet krijgen van de staat van de vitale delen van de carosserie. Reparatie hiervan kan onmogelijk/zeer kostbaar zijn.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Onsbuske
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2016, 08:43

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door Onsbuske »

Bedankt voor de reacties tot op heden. Het is inderdaad een hobby en die kosten inderdaad geld. Ik ga er verder nog eens over nadenken. Aandrijfas kostte overigens aan materiaal €277,00 en 2 uur arbeid. Alleen kwam er nog meer bij waardoor ik op de genoemde €900 uitkwam.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door Beckontheroad »

Ja lastige afweging,
De uitspraak" Een hobby mag geld kosten" is bijna een dooddoener / "rechtvaardiging" om er dan maar (onnodig) geld tegen aan te gooien...

Goed dat je er nu bij stil staat..onderzoek (kosten gunstige) alternatieve, beter ten halve gekeerd... :proost
Ook bij een hobby kun je geld maar 1x uitgeven..

Suc6

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door Multivan Generation »

Beckontheroad schreef: 21 aug 2020, 14:58 Ja lastige afweging
Is ook een lastige afweging, maar wel eentje die vaker voor gaat komen.
Zeker bij de T4 fractie.
Als men eens heel kritisch naar de eigen bus gaat kijken, ook er onder en even opschrijft wat qua slijtage en levensduur vervangen dient te (gaan) worden, en daarbij de roest gevoelige punten, kritisch kijken naar de onderbodem bescherming en de elektrische componenten die het gaan laten af weten..

Dan is het goed om eens een waardeinschatting van de eigen bus te laten maken en een lijstje te maken met te voorziene kosten..
En wees daarbij kritisch en niet zo van, ach dat kan nog wel...

Neem daarbij ook in ogenschouw de naar verhouding hogere uitstoot en navenant lagere emissie norm van euro 1-3 en de toekomst..met steeds verder oprukkende milieu zones.

En dan wellicht nog de belangrijkste vraag, waarom rij ik (nog) in mijn T4? Wat vind ik er zo speciaal /geweldig aan? Waarom ga ik niet naar een T5-GP of richting T6?

Zomaar wat afwegingen waar wij ook voor gestaan hebben..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door raf_construct »

freek schreef: 21 aug 2020, 13:25 De schokbrekerbevestiging breekt niet zo maar af. Roestschade aan het chassis zal hiervan de oorzaak zijn. Ik denk dus dat je eerdt een goed beeld moet krijgen van de staat van de vitale delen van de carosserie. Reparatie hiervan kan onmogelijk/zeer kostbaar zijn.
+1

Slijtagedelen vervangen moet je bij elke bus, roestplekje herstellen kan ook nog wel. Maar je mag nooit zover gaan dat jouw bus aan roestherstelling meer gaat kosten dan een roestvrije bus.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door Pascal-141 »

Onsbuske schreef: 21 aug 2020, 10:28 Beste Weetjewellers,

Ik heb nu sinds een jaar of 4 een tot campertje omgebouwde, voormalige PI bus. De huidige kilometerstand is 330000 km. Nu is er door verschillende garages al voor zo’n kleine €5000 aan vernieuwd( 🤦🏻‍♂️) nu brak vorig jaar de rechter schokbreker volledig af en als gevolg daarvan is nu de aandrijfas ook nog vervangen(Kosten extra €900,00) .
Nu geeft de garage aan dat de linkerkant ook twijfelachtig is en zeker niet meer door de keuring gaat komen.
Nu is mijn vraag aan jullie, is deze bus zo’n dure reparatie nog wel waard. Want duur wordt het.
Hopelijk kunnen jullie mij wijsheid brengen

Gr. Ed
Het is maar wat je er zelf wil aan uitgeven. Als je alles in een merkgarage laat uitvoeren , ja dan kost het je veel geld .

Ik rijd al 20 jaar lang T4 (ik heb meerdere T4) , en ik heb in die 20 jaar alles bij elkaar zelfs nog geen 5000eur kosten gehad.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door odorf »

Hopelijk kunnen jullie mij wijsheid brengen
Helaas, die wijsheid ligt bij jezelf.

Wat wil je??, nog lang van de T4 genieten? Dan zul je ‘aan de bak moeten’
-of geld verdienen zodat je probleemloos iedere garagerekening lachend kunt voldoen.
-of bijleren zodat je zelf dingen kunt aanpakken om de garagekosten te drukken. En mogelijk met bijleren ook op zoek naar een andere garage waar je wel mee kunt lezen en schrijven.
-of afscheid nemen van de T4. En dat laatste klinkt eigenlijk al een klein beetje door in de hulpvraag.

Ik had door de milieuzone in Rotterdam een ‘daily’ Honda HR-V (GH). Hardstikke geinig autootje. Kon er haaks mee de bocht door. De spullen naar de camperstalling versleepte hij moeiteloos. Maar ik heb grote kosten gehad aan gebroken aandrijfassen, abs sensor en nog veel meer kosten. Toen ook de dorpelbalken nog rotter waren dan ik eerst dacht uiteindelijk afscheid genomen van de Honda. Ondanks alle geld dat er inmiddels in was gaan zitten.

Met mijn T4 is dat nog een ander verhaal. Daar heb ik veel geld en vooral heel veel tijd in geïnvesteerd om hem steeds beter te maken. Hobby en passie en sentiment. :kus
(Niet per sé in die volgorde). Op vlakken waar mijn reguliere garage mij in de steek liet ben ik zelf aan de bak gegaan. En voorlopig is voor mij de weegschaal nog steeds naar de goede kant doorgeslagen wat mijn T4 betreft.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Onsbuske
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2016, 08:43

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door Onsbuske »

jan2009 schreef: 21 aug 2020, 22:02 Eigenlijk moet je ook nog een afweging maken of je wel door wil met een VW .
Busjes zijn reteduur , en/of heb je behoefte aan meer ruimte in de toekomst.

Verder lees ik ook niet met welk type vehicle je nu rond rijdt?
Motorisatie en bouwjaar?

En vallen de gaten er eenmaal in dan wordt het een taaie klus om je busje steeds weer door de apk te krijgen.
Bedankt voor je reactie. We hebben de T4 2,5 TDI bouwjaar 1999.
Gebruikersavatar
Onsbuske
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2016, 08:43

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door Onsbuske »

odorf schreef: 21 aug 2020, 19:55
Hopelijk kunnen jullie mij wijsheid brengen
Helaas, die wijsheid ligt bij jezelf.

Wat wil je??, nog lang van de T4 genieten? Dan zul je ‘aan de bak moeten’
-of geld verdienen zodat je probleemloos iedere garagerekening lachend kunt voldoen.
-of bijleren zodat je zelf dingen kunt aanpakken om de garagekosten te drukken. En mogelijk met bijleren ook op zoek naar een andere garage waar je wel mee kunt lezen en schrijven.
-of afscheid nemen van de T4. En dat laatste klinkt eigenlijk al een klein beetje door in de hulpvraag.

Ik had door de milieuzone in Rotterdam een ‘daily’ Honda HR-V (GH). Hardstikke geinig autootje. Kon er haaks mee de bocht door. De spullen naar de camperstalling versleepte hij moeiteloos. Maar ik heb grote kosten gehad aan gebroken aandrijfassen, abs sensor en nog veel meer kosten. Toen ook de dorpelbalken nog rotter waren dan ik eerst dacht uiteindelijk afscheid genomen van de Honda. Ondanks alle geld dat er inmiddels in was gaan zitten.

Met mijn T4 is dat nog een ander verhaal. Daar heb ik veel geld en vooral heel veel tijd in geïnvesteerd om hem steeds beter te maken. Hobby en passie en sentiment. :kus
(Niet per sé in die volgorde). Op vlakken waar mijn reguliere garage mij in de steek liet ben ik zelf aan de bak gegaan. En voorlopig is voor mij de weegschaal nog steeds naar de goede kant doorgeslagen wat mijn T4 betreft.

Succes!
Odorf
Dankjewel voor verhaal. Ik heb genoeg stof tot nadenken gekregen.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door koensch »

ik heb een busje die ik zakelijk+prive rij

hoeveel gekd steek ik in dit bijna 20 jaar oude voertuig? vorige maand nog een nieuw wiellager 460,= inclusief btw en arbeidsloon.

voor mij is de rekensom is heel simpel:
- zolang de reparatiekosten lager zijn dan de afschrijving+casco verzekering van een 'recente auto', ik schat dit op 2500,=
(dit is dan exclusief gewoon onderhoud/keuring, wat je met een auto van 3-5 jaar ook zou hebben). m'n busje heeft nu een WA verzekering, als je 15.000 steekt in een recente auto moet je deze ook in een casco/beperkt casco verzekering onderbrengen.
- zolang de huidige fiscale bijtelling (35% over 1500) minder is dan die van een recente auto (24% van 30.000)

als ik een mileuzone in moet kan ik beter voor die dag een andere auto huren. zovaak kom ik daar niet.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door CapoJan »

't Is een afweging die iedereen wel eens moet maken. Er zijn veel elementen die erbij komen kijken.
Iemand schreef al dat zo'n busje duur is in onderhoud. Dat had de garagist me al gezegd toen ik de eerste keer voor onderhoud het busje binnenbracht. Dat moet je accepteren. Maar op een gegeven moment lopen de kosten op. Wat zijn dan de mogelijkheden?
- de portemonnee wat verder opentrekken en betalen, want het is een leuk ding om mee te rijden (om welke reden dan ook)
- busje weg en een ander in de plaats (T5, T6 of ander merk)
- je transportbehoeften heroverwegen en misschien voor iets helemaal anders gaan

Aan mijn omgebouwde Multivan I (1994) beleef ik veel plezier en het ding is echt polyvalent, dus dat is en blijft een grote plus. Maar het busje is euro 0 (van voor de uitstootnormen) en mag op minder en minder plekken binnen.
Ik woon in België en via het bedrijf kan ik voor heel weinig geld een auto 'krijgen' (salariswagen). Die zou me pakweg 100 euro per maand kosten, alles inbegrepen. Voor dat bedrag kan ik onmogelijk met de T4 rijden, maar dan boet ik heel wat in: veel minder laadruimte, geen kampeerbusje meer maar een gewone compacte middenklasser. Belangrijk is ook de emotionele kant, het rijden met een bijna iconische auto, de aanpassingen die gedaan zijn...

Elke keer als er flinke kosten zijn, stellen we ons die vraag wel, vermoed ik. Op een gegeven moment, met alle parameters in overweging genomen, gaat het busje dan misschien wel de deur uit.
Als het financieel zwaarder wordt, moet je je vooral de vraag stellen wat je ervoor over hebt. Dat is een eerder emotionele afweging. Puur zakelijk maak je een behoeftenanalyse en ga je na of die oude T4 nog wel de beste oplossing is.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Onsbuske
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2016, 08:43

Re: Hoeveel geld steek je er nog in?

Bericht door Onsbuske »

CapoJan schreef: 24 aug 2020, 11:51 't Is een afweging die iedereen wel eens moet maken. Er zijn veel elementen die erbij komen kijken.
Iemand schreef al dat zo'n busje duur is in onderhoud. Dat had de garagist me al gezegd toen ik de eerste keer voor onderhoud het busje binnenbracht. Dat moet je accepteren. Maar op een gegeven moment lopen de kosten op. Wat zijn dan de mogelijkheden?
- de portemonnee wat verder opentrekken en betalen, want het is een leuk ding om mee te rijden (om welke reden dan ook)
- busje weg en een ander in de plaats (T5, T6 of ander merk)
- je transportbehoeften heroverwegen en misschien voor iets helemaal anders gaan

Aan mijn omgebouwde Multivan I (1994) beleef ik veel plezier en het ding is echt polyvalent, dus dat is en blijft een grote plus. Maar het busje is euro 0 (van voor de uitstootnormen) en mag op minder en minder plekken binnen.
Ik woon in België en via het bedrijf kan ik voor heel weinig geld een auto 'krijgen' (salariswagen). Die zou me pakweg 100 euro per maand kosten, alles inbegrepen. Voor dat bedrag kan ik onmogelijk met de T4 rijden, maar dan boet ik heel wat in: veel minder laadruimte, geen kampeerbusje meer maar een gewone compacte middenklasser. Belangrijk is ook de emotionele kant, het rijden met een bijna iconische auto, de aanpassingen die gedaan zijn...

Elke keer als er flinke kosten zijn, stellen we ons die vraag wel, vermoed ik. Op een gegeven moment, met alle parameters in overweging genomen, gaat het busje dan misschien wel de deur uit.
Als het financieel zwaarder wordt, moet je je vooral de vraag stellen wat je ervoor over hebt. Dat is een eerder emotionele afweging. Puur zakelijk maak je een behoeftenanalyse en ga je na of die oude T4 nog wel de beste oplossing is.
Duidelijk verhaal. Het is ook nog zo dat mijn vrouw de bus dagelijks gebruikt om op haar werk te komen. Zij heeft nu in een korte tijd een paar nare ervaringen gehad met de bus dus we hebben besloten om de bus weg te doen. Ieder bedankt voor de reactie.
Plaats reactie