Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Cedric_CG
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2020, 22:20

Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door Cedric_CG »

Dag allen,

Even voorstellen: Ik ben sinds twee weken de trotse eigenaar van een vw T4 (type bestelbus). Ik zou deze graag omvormen tot camper en daarbij komt ook het plaatsen van ruiten in de zijpanelen. Heeft iemand daar ervaring mee (bv., met het plaatsen van zo'n kits)? Zelf ben ik vrij handig maar vind het idee een gat te maken in de bus toch wat beangstigend :groteogen

Dus mijn vragen: Hoe hebben jullie dit aangepakt/ervaren? Waar hebben jullie jullie kit gehaald? Waar dien je zeker op te letten?

Groet!
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door RoelandZ »

De gaten kan je prima van binnenuit langs de rand af eruit slijpen met slijptol, koekjes met een decoupeerzaag.
Goed is de primer zetten en met bv 3M ruitenkit monteren
Bij de schuiframen slijp je de 10 draadeinde eraf.
De opstaande rand bij de schuifdeur klop je naar binnen en kit je schuifraam op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door Erdem50 »

RoelandZ schreef: 11 sep 2020, 11:58 De gaten kan je prima van binnenuit langs de rand af eruit slijpen met slijptol, koekjes met een decoupeerzaag.
Goed is de primer zetten en met bv 3M ruitenkit monteren
Bij de schuiframen slijp je de 10 draadeinde eraf.
De opstaande rand bij de schuifdeur klop je naar binnen en kit je schuifraam op zijn plaats.
Heb hier 2 aantekeningen bij.

Probeer de lak van je bus en dan vooral buitenom zo goed mogelijk af te schermen. Het slijpsel vliegt alle kanten op en zit door over je gehele bus heen.

Mbt de schuifruiten: doe het goed of doe het niet. Sorry maar de originele tapeinden afslijpen en erin lijmen????? Waarom niet op de originele manier, waarschijnlijk omdat het dan ‘teveel’ werk is.....
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door RoelandZ »

Erdem50 schreef: 11 sep 2020, 12:10
RoelandZ schreef: 11 sep 2020, 11:58 De gaten kan je prima van binnenuit langs de rand af eruit slijpen met slijptol, koekjes met een decoupeerzaag.
Goed is de primer zetten en met bv 3M ruitenkit monteren
Bij de schuiframen slijp je de 10 draadeinde eraf.
De opstaande rand bij de schuifdeur klop je naar binnen en kit je schuifraam op zijn plaats.
Heb hier 2 aantekeningen bij.

Probeer de lak van je bus en dan vooral buitenom zo goed mogelijk af te schermen. Het slijpsel vliegt alle kanten op en zit door over je gehele bus heen.

Mbt de schuifruiten: doe het goed of doe het niet. Sorry maar de originele tapeinden afslijpen en erin lijmen????? Waarom niet op de originele manier, waarschijnlijk omdat het dan ‘teveel’ werk is.....
Jaja betweterige....

Het chassis van een grijs kenteken is anders dan die van een personenwagen uitvoering.
Bij een personenwagen is het recht en bij een bestelwagen loopt het schuin. Op de originele manier zit er een pakking tussen die het waterdicht maakt. Dit gaat je nooit niet lukken bij een grijs kenteken. Dus je moet gaan kitten. Wat is het nut van het uitmeten en gaatjes dan boren nog?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door Erdem50 »

Er is meer waarheid dan jou waarheid vergeet dat niet.

En die opmerking over betweterige lekker voor je houden.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door RoelandZ »

Erdem50 schreef: 11 sep 2020, 16:44 Er is meer waarheid dan jou waarheid vergeet dat niet.

En die opmerking over betweterige lekker voor je houden.
Voeg die hier dan toe. Anders heeft je reactie op het goed afplakken van het voertuig geen toegevoegde waarde..

Wie de bal kaatst.. :zwaai
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33692
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door Multivan Generation »

Ramen zet je in de carrosserie, en niet in het chassis(=onderstel).
Het verschil in de carrosserie tussen een WV2 chassisnummer en een WV1 chassisnummer, is dat de sponning bij een WV2 wat dieper is.
Dat heeft als effect, dat de ramen daar "dieper" in de carrosserie liggen. Als je dit effect bij een WV1 chassisnummer ook zo wilt bereiken, dan zul je na het uitzagen van het gat, de 2 carrosserie-helften die je dan krijgt (binnen en buiten plaatwerk) zo naar elkaar moeten brengen en van buiten naar binnen kloppen/vouwen, zodat je een mooie "flush" passing krijgt. daarna beide plaatwerk-delen met carrosserie-kit aan elkaar plakken en goed laten drogen.

Doe je het niet zo, en neem je een korte binnenbocht, dan zal een ruit, en zeker een schuifruit, (veel) verder buiten de carrosserie steken, met mogelijk windgeruis tot gevolg. Ook is het dan lekkage gevoeliger. Bij het plaatsen van een schuifruit of klapraam, altijd een nieuw rubber gebruiken, zodat een optimale afdichting kan plaatsvinden.

Neem gewoon je tijd en zorg ook voor een goede roest behandeling.
Die moertjes voor op de draadeindjes; zorg dat je ze allemaal nieuw hebt..

succes met het monteren..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door Erdem50 »

Mooi omschreven Peter dank je wel, scheelt mij weer typewerk.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door Snautzer »

Helder. Moet zeggen dat ik niet wist van dit verschijnsel. Weer wat geleerd. :toppie
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door RoelandZ »

Nou Peter en Erdem,

Ik heb jullie hoog zitten kwa sleutelwerk maar het metaal zo boetseren van voorbeeld blauw naar groen dat het waterdicht is met een enkele pakking zonder kit lijkt mij schier onmogelijk.
Bijlagen
4CCBA12E-48F3-4DCC-92DE-4A63002E7790.jpeg
A4C77E8E-0657-4C41-BACB-AC058E033BC9.jpeg
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door Erdem50 »

Het kost een hoop tijd dat zeker maar het is niet onmogelijk. Ik heb wel meer auto’s niet alleen T4 voorzien van allemaal ‘onmogelijke’ dingen.

Persoonlijk zou ik zelf een schuifdeur met glas nemen want dan is het metaalwerk zelf al de juiste en hoef je dat allemaal niet te bewerken. Met een beetje mazzel vind je ook nog de juiste kleur, scheelt weer overspuiten.

Links, tja dat is geduld en knutselen maar. Die originele pakking is nieuw redelijk dik maar kan bijna helemaal plat gedrukt worden dus kan best wat overbruggen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Cedric_CG
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2020, 22:20

Re: Ramen in zijpanelen steken: ervaringen?

Bericht door Cedric_CG »

Dank jullie voor jullie uitgebreide reacties! Dit helpt me al een heel eind vooruit. Ik denk dat ik het zelf probeer :adhd
Plaats reactie