Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Sinds ik in 2013 met een maat met de motor door Noorwegen ben getrokken ben ik fan van Noorwegen.

De dag dat ik toen terug kwam heb ik plechtig beloofd dat ik met mijn gezin (vrouw en 2 pubers) terug zou gaan voordat het nageslacht 16 zou worden. Vorig jaar een T4 met hefdak gekocht en in Schotland een oefenvakantie gehad, alles was geweldig maar bij slecht weer lig je bovenin niet echt op je gemak. Dus in september een T4 Karuso gekocht en die klaargemaakt voor Noorwegen.

De verbouwingen staan in een ander topic: viewtopic.php?f=23&t=63098 maar de highlights waren dat in elk geval de douche moest werken, er voldoende gas mee moest (25L), er zonnepanelen op moesten en we niet met een 2.4D met 3500 kilo op stap moesten gaan, dus gewicht besparen waar het kon. We wilden alle dagen Off Grid.

En dat is gelukt! Helaas kwam ik (als zelfstandige) 2 maanden thuis door de corona-waanzin maatregelen. Geen geld, wel teveel tijd. De grote verbouwing van alle roest en dergelijke die had ik na de vakantie gepland maar 2 maanden thuiszitten leverde toch nog een roestvrije bus op. (lak en primer zijn de kosten niet).

Maar helaas, Noorwegen ging in Maart dicht... We hebben een paar maanden naar Zweden gekeken maar dit is lang niet zo boeiend als Noorwegen maar eind Juni kwamen de eerste geruchten dat Noorwegen toch open zou gaan. En jawel, half Juli ging Noorwegen dan toch open! Alles bij elkaar zijn ze een maand open geweest voor toeristen en eindelijk hadden wij het geluk aan onze kant, onze vakantie viel precies daarin.

Zaterdag 25 Juli nog lekker gewerkt, om 18u de bus in en 's nachts op een parkeerplaatsje bij Flensburg overnacht. De volgende dag rustig door Denemarken geknord en rustig om 15u aangekomen bij Hirthals. Om 21u ging de boot naar Kristiansand en exact om 24:00u zijn we dan na 7 jaar dromen en plannen in NOORWEGEN!

Thuis gebruik ik itnconverter.exe om de route te plannen. Via websites, googlemaps en google earth zoek ik de highlights op en via itnconv maak ik routepunten aan. Die punten sorteer ik in dit programma en zo kregen we een route met 30 bezienswaardigheden en ongeveer 4000km. Die staat op een oude garmin en dat is ruwweg de route die we volgen. Maar per dag bepalen we welke van de 30 dingen we vandaag willen zien en plannen we op de telefoon een dagroute.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Maandag 27 Juni:

Net na middernacht van de boot af en ik heb een heel afgelegen plekje gevonden een half uurtje verderop. Morgen gaan we naar Lysebotn (de meest onderschatte plek in heel Noorwegen) en op weg daar naar toe heb ik op google earth een plek aan een meertje gevonden.

Beetje verkeerd ingeschat... De route eindigt op een grindpad, flink stijgend met ravijntjes links en rechts... Toch doorgezet en om 1:00u 's nachts parkeren we doodmoe, stikdonker, op een plek waar we geen idee hebben hoe het eruit ziet.
En dan wordt het maandagochtend.
IMG_20200727_093720.jpg
In the middle of F*cking nowhere en schitterend, dit is wat ik wilde. Gaaf, mooi, schitterend.
Het water is helderder dan kraanwater, de lucht is zuiverder dan thuis, het licht is beter.
Even genoten maar toch maar redelijk snel ontbeten en ingepakt, ik wil naar de hoogvlakte bij Lysebotn.

In Noorwegen rijden is net alsof je door een filmdecor rijdt. De ene keer een fjord, dan een hoogvlakte, dan ruige bergen, als mijn vrouw mij niet stopt dan rijd ik van 8 tot nacht door. De kidz zitten achterin op de telefoon of een spelletje, maar elke 5 of 10 minuten staren ze toch even naar buiten. Heerlijk.

Lysebotn is een bekend fjord en aan de westkant ligt de Preikestolen.
Maar de allermooiste route is aan de oostkant bij de Kjeragbolten. Je rijdt door ruige bergen naar boven en komt op de hoogvlakte naar Lysebotn. Dit is een paar uur de meest schitterende weg die meandert door ijsmeren, sneeuwtoppen en kale bergvlaktes waar je op elk moment een ork of een dinosaurus tegen kunt komen.
IMG_20200727_155309.jpg
Wij hebben er de hele middag rondgereden en er zijn overal kleine plekjes waar je de nacht door mag brengen. Uiteindelijk zijn we bij de parkeerplaats van Kjeragbolten omgedraaid en 5 kilometer terug op een doodlopende zijweg gaan staan.
IMG_20200728_100622.jpg
Watervallen stromen links en rechts lang de camper af en de hond vind het geweldig. We hebben sneeuwballen gegooid, een bergje beklommen en dat allemaal in de zomer. Beetje regen af en toe maar dat past hier gewoon bij.

's Nachts ook hier geslapen en morgen gaan we naar Lysebotn zelf. Die plaats ligt op 5 km afstand, maar voordat je daar komt moet je over de meest uitdagende weg die ik ooit gereden heb van Noordkaap tot Gibraltar. De Lysebotn weg. Wij dalen hem af vanaf deze kant met 6% gemiddeld stijgingspercentage en 10% maximaal bij 27 (meer hoor) echte haarspeldbochten van meer dan 180 graden.

Met een T4 zonder turbo en 4 personen vol bepakking en alle water diesel en gas bij... Heb er zin in.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Dinsdag 28 Juni.

De Lysebotn weg.
IMG_20200728_112238.jpg
We kunnen kort zijn: als je van autorijden houdt dan moet dit op je bucketlist staan.
Na de weg ga je op de boot waar je langs de kjeragbolten komt (te zien vanaf de boot) en hier zien we zeehonden in het zonnetje liggen. We gaan niet tot het einde van het fjord, dus we slaan de Preikestolen over. Halverwege verlaten we als enige de boot en gaan we naar het noorden want we hebben de Langfossen op het programma staan.

De weg is wederom schitterend. Je ziet uren geen mens en overal liggen bergmeren. Ontbijten, lunchen en avondeten doen we op de mooiste plekken. Lunch dit keer bij een heel rustig meertje met een prachtig vergezicht.
IMG_20200728_140225.jpg
We rijden door en richting de avond komen we bij "een camping"...
Het is echt niks. Een weiland met wat grind.
IMG_20200728_180338.jpg
En toch was dit de leukste camping van heel Noorwegen. Het is dus een weiland met wat grind, maar plek om het toilet te legen en stroom en water zijn aanwezig. Betalen gaat via cash in een envelop en de eigenaar blijkt in een huisje 500m verderop op de berg te wonen. Geen mens komt geld incasseren of controleren.

Er is een hutje waar je zelf de vuurkorf aan mag maken, een bijl en een houthok staan verderop. We hebben genoten en een volgende keer gaan we er zeker terug. We komen wel een probleempje tegen, mijn zoon heeft z'n laptop bij en die laadt alleen op 220V. Afgelopen september hebben we de keuze gemaakt om alle apparaten op 12v of 5v usb te kopen. Dus 220V is nergens voor nodig. Allen die laptop dus. Morgen even een omvormer scoren.

Uitstekende nachtrust gehad. De booreilanden die verderop geparkeerd staan geven een onwerkelijk beeld hier midden in de natuur maar het blijft toch een bijzondere plek.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Woensdag 29 Juni.

Omvormer is gekocht en we gaan richting Langfossen.
Misschien wel de meest indrukwekkende waterval van Noorwegen.

We komen aanrijden over de weg en verderop blaast er een tornado van mist over de weg.
Ja... Da's Noorwegen, die leggen een weg aan gewoon dwars over een waterval.
IMG_20200729_120616.jpg
Stoppen en uitstappen. Hier kun je jezelf echt een uur over verbazen.
IMG_20200729_123321.jpg
Het ding is zo groot en komt met zo'n geweld naar beneden dat je je even heel klein voelt.
Mooi platform om hem van dichtbij te zien, mooi pad naar beneden om te zien hoe hij in het Fjord uitmondt.



Hier even van een lunch genoten en weer verder!
(morgen meer van dit verslag)
Bijlagen
20200729_121205.jpg
Laatst gewijzigd door VerbalKint op 11 sep 2020, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door Multivan Generation »

Zoals je zelf in je ombouw topic schrijft... en door!


Heel herkenbaar voor de Scandinavië-gangers hier op het forum..
Zelf hou ik niet van hoogtepunten en routeplanning en laten we het ons meer overkomen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door MGA1600 »

Prachtig land he? Wij waren er een paar jaar geleden ook een paar weken en ook wij hebben gezworen terug te gaan...ooit...!
Geniet nog maar even...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door J vd Pal »

Mooie plaatjes allemaal, heel herkenbaar ook. De wandeling naar de Kjeragbolten is een hele mooie en pittige wandeling, zou ik iedereen aanraden. Op de Kjeragbolten gaan staan is een heel ander verhaal. 16 jaar geleden durfde ik het nog, ik weet niet of het nu nog een keer zou doen.
IMG_20200911_151008520.jpg
Wat een mooie foto's van de Langfossen! Zoveel water kwam er de laatste keer dat wij er waren helaas niet naar beneden, toen konden we (bijna) droog over de weg naar de andere kant lopen.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 11 sep 2020, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door Blue Moon »

Ja, Noorwegen laat je niet meer los als je er eens geweest bent.
Je stapt in een toeristische postkaart, vanaf je Noorwegen binnenstapt tot je buitengaat blijft de natuur je boeien en houdt ze je aan het lijntje.
Bedankt om ons te laten meereizen.
<;-)
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Woensdag 29 Juni deel 2.

En wat doe je als je net een enorm indrukwekkende waterval gezien hebt?
Juist, op naar waterval nummer 2 op de bucketlist op naar de Voringfossen.

Maar eerst even lunchen op wederom een ansichtkaart waardige plek.
IMG_20200729_132522.jpg
Je komt eerst door een tunnel met een rotonde halverwege in de tunnel. Ik weet niet of dat ergens anders ook is maar ik heb er nog nooit van gehoord.

Het laatste stuk naar de Voringfossen is pittig voor een afgeladen T4. Tunnel na tunnel, kurkentrekker-tunnel, 10% daling in een tunnel en na 180 graden bocht een tunnel met 10% stijging. Het motortje kan het prima aan maar soms is het gewoon even geduld en in z'n 2 naar boven. Dit is het enige stuk van de hele route waar de T4 moeite mee heeft en met name omdat je diverse malen vanuit stilstand gaat klimmen en dan wil je harder dan 40 km/u en dat wil hij niet in z'n 2.

Maar voila, Voringfossen gehaald.
IMG_20200729_162817.jpg
Als je Langfossen mooi vond dan is dit de overtreffende trap. In een knikkerput komen meerder watervallen samen en met zo'n geweld dat de stoom ervan af komt. Vanaf een restaurant loop je er zo naar toe, je loopt door wat bosjes en na 1 meter rotsen lazer je zo 800m naar beneden als je niet oplet. Nergens een waarschuwingsbord, geen hekje, geen afzetlint. Bomen, rotsstrookje en hoppa loodrecht naar beneden zie je het spektakel.

Toch ook maar even naar het Hotel toe gereden waar je een ander uitzicht hebt, ook zeker de moeite waard.
IMG_20200730_132542.jpg
In de avond slapen we op een schijtcamping. Niks leuks aan, 30 euro, 300 plekken en jawel:1 WC! en op deze enige WC is ook de enige douchecel op de hele camping. Ik douche zelf in de camper wat we overigens alle 4 leuker vinden.

Maar als je rond 16u geen camping hoeft te zoeken, dan kun je nog mooi tot 19u doorrijden en 150km verder zijn om het volgende mooie ding te zien. Dat doen we vanaf nu.
Laatst gewijzigd door VerbalKint op 11 sep 2020, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Donderdag 30 Juni.

Vandaag staat de Jostedalbreen op het programma.
De Jostedalbreen is de hoofdgletsjer en je rijdt gemakkelijk naar de verschillende zijarmen toe. Wij gaan de onderste als eerste bezoeken, de Nygardsbreen. Dit is de meeste bekende.
IMG_20200730_161459.jpg
Je kunt vlakbij parkeren en er naar toe lopen, maar met de boot snijd je een lekker stukje af en is het nog maar 30 minuten tot de voet van de gletsjer. Het water is groenblauw, helder en stukken ijs drijven voorbij in Juni. Echt bijzonder. Wij zijn niet zo van het stilzitten of stilstaan maar hier hebben enkele uren doorgebracht.
IMG_20200730_172042.jpg
Doorgereden naar Gaupne en daar vinden we een leuk restaurantje. Ondanks ons voornemen niet meer op de camping te gaan staan boeken we toch een plek op de camping van dit hotel. De was moet gedaan worden en de kids willen een avondje wifi. Vanochtend stonden we op ijs en nu is het 30 graden en lopen we met de Jack Russel de rivier af.
IMG_20200731_152046.jpg
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Vijdag 31 Juni.

We rijden links om de Jostedalbreen heen en willen bij het Lovatnet meer overnachten vanavond. Dit moet het blauwste/groenste meer ter wereld te zijn en heeft een vrij dramatische geschiedenis. En het staat op de bucketlist...

We lunchen halverwege die rit en boven ons steekt weer een zijarm van de gletsjer over een rotswand.
De mini BBQ is groot genoeg voor 4 personen vlees, maar ik heb een Pizzasteen bij. Op die steen bakken we afbakbroodjes af zodat we vers gebakken broodjes hebben met lokale Jordbaer jam.
IMG_20200731_192932.jpg
Lovatnet is dus echt zo'n rare kleur als ze zeggen. Het is alsof er een schip met inkt gezonken is en alle kleuren komen voorbij. De Noren hebben vanavond vrij en het is een mooi weekend. Wij hadden 3 of 4 plekjes in gedachten om bij het meer te slapen. Helaas dachten alle 5000 Noren uit de omgeving exact hetzelfde en de weg is 1 groot lint van geparkeerde auto's. Vanaf noord naar zuid is het een ononderbroken lint van auto's in de berm en tenten, caravans, vouwwagens, campers en mensen die in de auto slapen.

Ieks, andere MENSEN? Snel weg hier.
20200731_220443.jpg
Het wordt laat en we slapen een meertje verderop naast de weg op een parkeerhaven. Niet ideaal maar het werkt. We gaan nu richting Runde maar het is echt schitterend mooi weer en we besluiten een mooi plekje aan het water te zoeken morgen.
20200731_220621.jpg
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Zaterdag 1 Augustus.

Na 10 minuten rijden vinden we een parkeerhaven en daar kunnen we een stukje afdalen naar een bosje wat aan het water ligt, echt een droomplekje.
20200801_112620.jpg
Dit is echt de ultieme visplek.
En ik kan het weten want ik heb een gloednieuwe hengel.
Klein probleempje: ik heb nog nooit een andere hengel van dichtbij gezien.
Ik heb echt geen reet verstand van hengels, vissen of wat dan ook en dit ding van de Action van 8,95 ziet er nog droeviger uit dat die van 3 tientjes van de decathlon die ik ook bij heb.

Niet gehinderd door enige kennis gaan we van start, met youtube op de telefoon ernaast.
20200801_141605.jpg
Zelf een vis vangen in een Noors fjord staat al een tijdje op de bucketlist en nu gaan we het doen.
Ik heb een koffer bomvol met allerlei rommel waar ik geen idee van heb wat het is maar het blinkt, draait en heeft haken, dus dat spul moet onderaan dat draadje aan de andere kant van de hengel. Ik moet het eerste uur heel behendig mijn eigen haak ontwijken tijdens het werpen en de ervaren hengelaar even verderop vraagt of ik sta te vissen of poweryoga oefeningen doe. De waarheid ligt in het midden.
Net als mijn aas overigens.

Maar na een uur gaat het beter en leer ik pinkeren, dobberen, dotteren en swaffelen of hoe het allemaal heet. Uiteindelijk heb ik na 2 uur echt beet (als enige hengelaar hier helaas) en in blinde paniek en gevaar voor eigen leven trek ik een monsterlijke grote forel op de kant. Tot hier ging de youtube instructie... Okee, de vis was 25 cm maar toch. Ik heb heel mannelijk naar de andere hengelaars HELP staan krijsen maar die kwamen heel vaderlijk met de armen op de rug om me heen staan gapen hoe ik dit aan ging pakken. Na instructies in 3 talen (turks, noors en iets waarvan de andere toerist zelf dacht dat het vloeiend engels was) heb ik de vis beëindigd en zit je met een forel in een emmer opgescheept. En dat moet dan "Schoongemaakt" worden.

Een paling in een emmer snot heeft meer grip en het feit dat ik alleen een steakmes uit de camper bij me had hielp ook niet. Ik zal je de gore details bespraken maar 3 uur nadat ik begon had ik een kersverse zelf gevangen forelfilet! Pas nadat ik 7 verschillende plastic zakken om de vis gedaan had mocht hij van mijn vrouw mee in de camperkoelkast. Op naar de slaapplaats van vannacht: Runde!
IMG_20200801_192422.jpg
We vinden een van de mooiste plekken aan de zee op het eiland Runde en samen met 2 andere camperaars bouwen we een natuur BBQ waarop iedereen zijn eigen eten kan bakken. Natuurlijk heb ik daar de forel gebakken en voor het verhaal was het de lekkerste vis ooit. Niet echt maar het zweet stond me nog op de rug dus voor het verhaal houd ik dit vol. Echt een fantastisch einde van een geweldige dag.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door Snautzer »

:bifun goed geschreven.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door J vd Pal »

Heerlijk herkenbaar en mooie plekjes met mooie herinneringen. Runde is ook prachtig! Zijn jullie ook het eiland rond gevaren?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Zondag 2 Augustus.

Geslapen op Runde.
Echt een schitterend eiland met een fantastisch uitzicht.
Hier leeft de grootste kolonie papegaaiduikers van Europa en mensen komen van heinde en verre om deze leuke vogeltjes hier te spotten. Helaas zetten die klootvogeltjes om 8u de wekker en vliegen ze de zee op en ze komen 's avonds na 20u pas weer thuis. Geen vogel te zien toen wij om 9 uur opstonden.
IMG_20200801_214458.jpg
Dan op naar de Atlantic vegen. De mooiste weg van Noorwegen volgens google. Eerlijk gezegd zegt google dat bij 10 wegen in Noorwegen maar toch. Het is een 50 kilometer genieten van eilandjes, schiereilandjes en mini fjordjes die met bruggen en viaductjes op elkaar aangesloten zitten. Helaas regent het nogal dus we kijken vanuit de camper.
IMG_20200802_175753.jpg
Het blijft bijzonder maar toch maakte het minder indruk dan de eerste keer.
IMG_20200802_180208.jpg
De camper blijft het prima doen met de zonnepaneeltjes en op een eilandje kijk ik even alle vloeistoffen in de motor na. Hierna staat namelijk de Trollstigen op het programma. En dan moet je motor wel in orde zijn.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Plaats reactie