Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Maandag 3 Augustus.

Wakker geworden op een leuk plekje aan de rand van de AV en snel door naar het volgende.
IMG_20200802_200812.jpg
Na de Atlantic vegen rijden we dus op de navi richting de Trollstigen. Je weet dat die weg tegen een berg oploopt en dat het een onmogelijke weg is. Je ziet veel bergen die allemaal redelijk steil zijn maar verderop ligt 1 berg waarvan je eigenlijk zeker weet dat die ridicuul steile granieten puist het niet is. En jawel, daar stuurt de Navi ons naar toe...
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door Snautzer »

Tuurlijk doet die navi dat. Ben benieuwd naar het volgende deel van je verhaal. :sjaal
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door J vd Pal »

Gelukkig doet hij dat, dan kan je genieten van alles wat de Trollstigen te bieden heeft. Heet nieuwe uitkijkpunt is super, de hele weg in één oogopslag vanaf een veilige plek!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Maandag 3 Augustus, vervolg.

De filosoof Confucius zei: "De weg zelf is de bestemming".
Ik denk dat Confucius ook met een camper de Trollstigen gereden geeft.

De Trollstigen is iets speciaals. In 2013 kwamen we met de motor bij de Trollstigen en toen we boven kwamen zijn we onmiddellijk omgekeerd om hem nog eens te rijden. Vorig jaar reden we in Schotland de Bealach Na Ba en daar heb ik de hele weg lopen roeptoeteren dat de Troll nog leuker was, en gelukkig stelt hij dit keer weer niet teleur.
IMG_20200803_145021.jpg
Ergens rond 1930 hebben enkele dronken wegwerkers de opdracht gekregen om een weg tegen een klif aan te plakken. Ze zijn gewoon begonnen met graven en elke keer als ze tegen een rots aanreden zijn ze naar boven afgeslagen en groeven ze door tot de volgende rots. Het resultaat is 20 kilometer plezier met stijgingspercentages van boven de 22%. Na elke bocht vraag je jezelf af waar de volgende bocht in hemelsnaam naar toe gaat. De T4 snort van plezier en 99% van de mensen voor en achter je rijden hier omdat ze de weg willen rijden. Niemand heeft haast, want niemand hoeft ergens naar toe, je wil alleen de weg rijden.

Boven staan 3 auto's met de motorkap open koelvloeistof af te blazen en het voelt echt goed om er met ons fossiel langs te rijden en even te glimlachen. Boven is ook een bezoekerscentrum dat zeker de moeite waard is. De bouw staat er uitgelegd en via platforms en watervallen kun je de weg vanaf boven bewonderen. Wat mij betreft knikkeren ze morgen de Geiranger van de Unesco lijst en zetten ze dit erop. Er zijn 500 ontzettend mooie Fjorden maar deze weg is er maar 1 . Dit vergeet je echt nooit meer.
IMG_20200803_144419.jpg
Okee als we de Geiranger van de Unescolijst halen dan gaan we die snel nog ff bekijken. De weg van Trollstigen naar Geiranger is dezelfde ongerepte schoonheid als de hoogvlakte bij Lysebotn. Je rijdt 50 kilometer langs ijsmeren, rauwe rotsen, woeste watervallen alsof je in de oertijd rijdt. Ik zou hier dagen kunnen rijden en films zoals "Lord of the Rings" kun je hier opnemen.

De VW T4 (no-turbo) heeft vandaag op de Trollstigen zijn coopertest gehaald maar mag weer aan de slag, Geiranger afdaling!
Wij komen vanaf het noorden dus dalen we de Ornesvingen af, best grappig maar 7% gemiddelde daling daar draaien we de hand niet meer voor om en maximaal 11% is ook gewoontjes geworden. GeirangerFjord is mooi en hoe enorm steil de rotsen het water raken blijft uniek. Je staat boven en die roeiboot onderin de haven blijkt een Cruiseliner voor 5000 man te zijn. Dju wat is dit Fjord groot.

Maareh, we moeten hier ook weer weg. En wel via de Dalsnibba weg. Coopertest nummer 3 vandaag voor het dieseltje uit 1993.
We gaan 1500 meter omhoog binnen 20 kilometer met 7% gemiddeld en 14% maximaal. Ik scheur bijna uit mijn mondhoeken van het plezier. Deze 3 wegen op 1 dag is echt mijn topdag. Dat we net de WC gevuld hebben en die door het links,rechts,links,rechts bochtenwerk de hele douche ondergeklotst heeft boeit me niet zo. Niemand kan vandaag mijn humeur verpesten.
IMG_20200803_203045.jpg
Aan alles komt een eind en we vinden een mooi slaap plekje op de hoogvlakte vlakbij Grotli. De camper staat nog net rechts op de foto. Hier zijn enkele jaren geleden die Nederlanders opgehaald die enkele dagen in een berghut vastzaten. Als je hier rondloopt snap je meteen dat de natuur het hier van de mens wint.

Het wordt 's nachts vrieskoud dus we laten de standkachel aan, en douchen met z'n 4-en in de T4 terwijl buiten de hagel tegen de ramen slaat. Veel beter dan dit wordt het niet.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door Walda »

Prachtige reis, mooie foto's, leuk geschreven. Bedankt voor het delen en een beetje meereizen.
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door VerbalKint »

Zondag 4 Augustus.

Tja, de reis is eigenlijk voorbij?
Zoals gezegd hadden we 30 highlights op een route liggen maar we hebben per highlight gekeken wat we wilden doen. We hebben genoeg overgeslagen (voor de volgende keer) en enkele dagen extra rust genomen toen het weer mooier werd.

Oslo stond nadrukkelijk niet op mijn programma.
Maar zoals in elk huwelijk was ik er binnen een uur door mijn vrouw van overtuigd dat ik heel graag naar Oslo wilde. Sterker nog, het was twee uur verder zelfs mijn eigen idee.
Het idee was om na de Geiranger nog wat watervallen te bekijken en dan terug naar Kristiansand waar we voor maandag tickets voor de boot hebben. Met een T4 neem ik op langere vakanties sowieso altijd 1 of 2 dagen extra reistijd i.v.m. kleine reparaties.

Op naar Oslo dus! Richting Lillehammer en Hamar.

Mijn zoon wil nog een laatste keer sneeuwballen gooien in Juli...
IMG_20200803_182402.jpg
Op de Garmin staat een gemiddelde bewogen snelheid van 50km/u.
Dus sinds aankomst hebben we (exclusief stops) 50 gemiddeld gereden en dat is vlug. We hebben geen snelweg gezien en de provinciale weg is hier wat bij ons een boerenweg heet.

Maar vanaf nu zitten we op de E6 richting Lillehammer en daar mag je 100! En na 2 uur hebben we dus ook gemiddeld 100km/u gehaald. Vooraf hoorde ik veel verschillende verhalen over wat je in Noorwegen kunt rijden maar dat is niet met elkaar te vergelijken. Als je toeristisch en binnendoor gaat haal je dus 50km/u maar op een directe snelweg vanaf Oslo naar boven kan dit best 100km/u worden.

We stoppen nog een keer bij een camping net voorbij Lillehammer en morgen in Oslo zien we wel verder.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door Tricolore »

Echt leuk om te lezen en echt wel een avontuur. Leuk gemiddelde ook wel, 50 .....tijdens onze vakantie wanneer we bergpassen rijden een gemiddelde van 25-30 km/uur want haarspelden, klimmen en dalen zonder de 'ideale' lijnen te rijden bederft de eetlust, sfeer en vooral de frisse lucht in onze auto :lach
Gebruikersavatar
andre-VW
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 jul 2020, 08:31

Re: Noorwegen 2020 zuidkant Kristiansand-Kristiansund

Bericht door andre-VW »

leuk te lezen Noorwegen staat bij ons op de bucketlist.

Groet, André
Plaats reactie