Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even voorstellen: Jaspert

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Jaspert
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2016, 21:43

Even voorstellen: Jaspert

Bericht door Jaspert »

Dag mede hobbisten,

Mijn naam is Jasper Olthuis, ben 22 jaar en woon op het mooie 't Harde.
Vanaf jongs af aan ben ik opgegroeid met de t4 van mijn vader, een 2001 wijsneus met lange wielbasis en dubbele cabine. Deze heeft hij nu ca. 15 jaar in bezit. Motor is een 1.9TD, kilometerstand rond de 280K (gekocht met 80K in 2005). Hij gebruikte deze in het verleden altijd om met zijn handel naar de beurzen te rijden, geschatte massa was dan rond de 4 ton (ramvolle bus+dichte tandemasser aanhanger). Dit is altijd prima verlopen, met maar een paar kleine problemen, namelijk: meerdere gebroken achterveren, 1x een servo pomp defect gehad, en een klepstoter dwars door de klepsteel heen in stukken geslagen. Dit heeft de garage toen gemaakt, ik was toen nog jong en niet zo ver dat ik het zelf deed. Laatste storing was olielampje, wat gelukkig een sensor bleek (oliedruk was 1 bar warm stationair, prima dus, sensor vervangen en opgelost), koolborsteltje van dynamo en de relay van de koelvin. Deze sloeg niet aan, na vervangen relay wel weer. heeft waarschijnlijk jaren niet gewerkt, maar toch nooit wat van gemerkt, altijd 90 graden op de klok.
Techniek is altijd al mijn grote hobby geweest, en doe het liefst alles zelf. Vandaar ook de keuze als 1e auto, die ik voor €150 van de sloop gekocht heb op mijn 16e (en heb ik nog steeds) 1992 Toyota starlet. Ik kon altijd op een landgoed rijden, en daar kon ik hem stallen, en zo leren autorijden. Toen ik mijn rijbewijs had het ding opgelapt en apk gekeurd. Vorig jaar na 50K te hebben gereden sinds aankoop de motor opgeblazen, koppakking was er toen uit, en drjifstang krom door waterslag, gevolg van 10km naar bestemming doorrijden met lekke kop. Naar huis gesleept, thuis gestart en de oprit opgereden op eigen kracht (blijft Toyota, wil niet dood :bonk ). Hele ding toen uit elkaar gehad, er was toch niks meer te verliezen. Week later was hij weer helemaal gereed, incl. alle keerringen vernieuwd van de motor, en een nieuwe koppeling. Rijd nu nog steeds als een zonnetje rond. Hiermee is ook wel de interesse in de autotechniek gewekt, ookal heb ik een andere richting gekozen (werk nu als onderhoudsmonteur, en heb elektrotechniek niv.3 gestudeerd). Vorig jaar een Transit Nugget gekocht van 1990, met defecte 2.5 DI motor. Toen deze eenmaal liep na de verstuivers te hebben vervangen, (eentje was namelijk afgebroken, stuk in de zuiger vastgeslagen) en na de kop helemaal schoongemaakt (egr aangekoekte kool) en opnieuw opgebouwd te hebben met nieuwe koppakking en klepseals) was de motor mij natuurlijk niet snel genoeg, en zag ik het als een uitdaging om hier zoveel mogelijk vermogen uit te krijgen als dat mogelijk was. Heb er dus een turbo op gebouwd, en een grote intercooler voorin de neus. Hiervoor moest ik de radiateur verplaatsen, past gelukkig net. Mocht je dit een interessant project vinden, kijk dan even hier verder https://www.facebook.com/groups/MK3Mass ... 5/?app=fbl Ondertussen ben ik steeds bezig met het ding weer helemaal in orde te krijgen, want de bouwkwaliteit van Ford laat het duidelijk afweten als je het met VW vergelijkt. Motor en aandrijving zijn geweldig en niet kapot te krijgen, maar de roest :groteogen gelukkig kan ik goed lassen, anders is het een geldput.
Ik heb mij in het verleden geregistreerd omdat mijn vaders t4 toch begint toe te geven aan de tand des tijds. Sinds kort heb ik de brandstofpomp wat opgeschroefd, hierdoor is het vermogen ook behoorlijk toe genomen, al helemaal door de 2.5tdi uitlaat met kat vervanger die er onder zit. Turbo komt erg vroeg in, en trekt heerlijk door. Mooi subtiel turbo fluitje er ook bij. Top is 145 op de gps, maar dat doet er niet echt toe. Het totale rijden is veel comfortabeler geworden. hopelijk houd het bakje het ook vol, Na gelezen te hebben ook hiervan de olie ververst en toen (uit mijn hoofd) 3 liter in gedaan in plaats van 2.75, voor zover ik herhinneren kan. Gelukkig werkt de 5 nog prima.
Maar dit had ook zijn keerzijde, koppeling is nog origineel en zit erg hoog. Na het opschroeven ging deze slippen met optrekken. Lijkt nu weer wat beter te gaan, maar deze loopt op zn einde. Ook zit er helaas toch wat laswerk aan (gat achter rechter-voorwiel, dorpels onder bijrijders portier vanaf onderen gezien, achterkant dorpel)
Hier nog een foto van de bus in volle glorie, toen mijn pa nog vol bezig was met zijn zaak. Momenteel staat alles op een laag pitje, hij heeft botkanker in zijn knie gehad, Gelukkig nog steeds clean, en heeft nu een botprotese.
spelcomputer museum 30-10-2011 093.JPG
Het weetjewel is voor ons de hemel aan informatie. Binnenbumper achter heb ik al vervangen bijvoorbeeld, gelijk besteld bij de dealer met hulp van info van het forum.
Tevens heb ik nog een set rugleuningen voor een T4, luxe uitvoering met armsteunen. Wou deze gelijk in het verkoop topic gooien, maar dit kan helaas pas naar 5 berichten kwam ik achter. Begrijpelijk, anders hebben we straks een 2e marktplaats :bonk maar toch hierbij: https://link.marktplaats.nl/m1600779078
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Even voorstellen: Jaspert

Bericht door krekwakwol »

Welkom hier Jasper en bedankt voor je uitgebreide voorstelling.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: Even voorstellen: Jaspert

Bericht door Tricolore »

Welkom en heel leuk om je verhaal te hebben mogen lezen. Volgens mij pas je prima in het panel profiel alhier :wjw
Plaats reactie