Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zelfbouw (budget) T5

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

krekwakwol schreef: 16 sep 2020, 16:45 Voor vloerisolatie heb ik XPSisolatie platen bij de kwantum gehaald, ook weer dubbel zijdig met spuitlijm vast gelijmd op de onderkant van de vloerplaat.
Weegt geen drol en is makkelijk te verwerken, je lijmt de platen zo economisch mogelijk op de vloerplaat en met een Stanley mes snijdt je rondom het overschot af, pies of keek.
Je hebt aan een pak genoeg voor 2 vloeren, maar je kunt ook 2 lagen overlapt op elkaar plakken, dan egaliseert het ook nog meer en hoef je geen bolletjes onder de vloer te doen.

16002672545805615907265051402024.jpg
Top, heerlijke tip. Het zeil haal ik al bij de Leen Bakker dus scheelt weer een rit! :yes
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door peetjeadhdtje »

Voor de vloerisolatie van de pickup dubb cabine heb ik 30mm blauwe xps geplaatst. met groef
Ik heb de metalen vloer goed in de loslaat wax gezet,
toen de blauwe XPS( kanten verbonden met bisonbruis lijm),
en daarbovenop 3mm hard houtenmultiplex verlijmd met PUR 2K LIJM 666 A+B 7KG van vos chemie
om te voorkomen dat bij het vullen van de onderligende ruimtes het geheel omhoogkomt heb over het hele oppervlak 10 cm dikke beton klinkers gelegd.
Vullen met purschuim werkt perfect.
Ik kan door de wax het geheel weer uitnemen en je zag dat alle holle ruimtes door de pur waren gevuld.
Ik heb nu een zeer drukvastevloer waar geen/ tot weinig condens zich kan vormen.
Let op
ze verkopen veel voor XPS maar let op de drukvastheid.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Multivan Generation »

inderdaad Jan, maar dat leek mij al wel duidelijk..
Je zal er je voeten aan open halen.. :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Hanz »

Wat zij dit voor geintjes? Grote popnagels? Las dat je die kan uitboren?

Ziet er meer uit als blindklinkmoer. Ik zou hem niet uitboren. Dat geeft alleen maar een hoop ijzersplinters (roestrisico) op plaatsen waar je nooit meer bij kunt en een groot gat dat je weer roestwerend moet afwerken. Zit ook niet in de weg lijkt mij.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

@peetjeadhdtje Slimme actie met die wax
@Hanz Aha! Ja ik laat ze maar zitten. De (kleine) schade is toch al gedaan aan de plaat (wat je na vilt plakken ook niet meer ziet).
@jan2009 Ja, deze amateur noemt dat een bout.. Ben niet bekend met al dat jargon
@Multivan Generation Dank voor je bezorgdheid, maar weet nog niet wat ik met tussendoorgang ga doen. Dus laat het voorlopig zo. Ik klus ook zelden op m'n blote voeten :lach Weet trouwens nog steeds niet waar het voor is (kabels). Google word ik ook niet wijs uit
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door peetjeadhdtje »

De actie met de was was geen slimme actie. Pur krimpt nl wat wil zeggen dat het geheel niet luchtdicht afsluit wat wil zeggen dat condensvorming kan ontstaan. Dan moet je het geheel weer gaan ventileren zodat t nog meer vocht aantrekt.
Had ik de was weggelaten en opgeruwd was dit beter geweest maar dat wil Peetje niet. Ik denk dat ik in de groeven een schaap zijn jasje ga duwen.
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Update:
*Stuk of 8 roestplekken buitenkant (en enkele onder motorkap) aangepakt: schuren, afplakken en 3 lagen Hammerite.
*Vinyl besteld voor vloer: https://www.leenbakker.nl/vloeren/vinyl ... dent-bruin (aanbieding natuurlijk :knipoog )

@peetjeadhdtje: Welk XPS spul bedoel je, deze? https://www.kwantum.nl/vloer/ondervloer ... or-0360083
Was in de Kwantum maar dit oogt heel dun (3mm oid) en vraag me af of het de groeven voldoende opvult.

Nu nog vilt (wanden, wielkappen ed), welke dikte adviseren jullie?
Bijlagen
linksachter zat deuk, daardoor onder lak gaan roesten
linksachter zat deuk, daardoor onder lak gaan roesten
goed genoeg
goed genoeg
48u in de schoonmaakazijn werkt prima
48u in de schoonmaakazijn werkt prima
Laatst gewijzigd door rommelt_wat_aan op 21 sep 2020, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

bonus foto, zat flinke roestplek midden achter, kleinere roestplekjes ook gelijk gedaan
Bijlagen
thumbnail_20200919_163321.jpg
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door MarkV »

Goed bezig! Je kunt ook een spuitbus op kleur kopen dan vallen je reparaties minder op.

Leuke tip van de schoonmaakazijn :toppie
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door krekwakwol »

[quote=
Was in de Kwantum maar dit oogt heel dun (3mm oid) en vraag me af of het de groeven voldoende opvult.

[/quote]


De platen zijn 5 mm dik en als je ,2 lagen op elkaar lijmt, dan lijkt mij dat dik genoeg. Zo diep is de profileerde bodem niet.

Maar die keuze ligt bij jou zelf.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Door verhuizing tijd niet kunnen klussen. Inmiddels weer opgeppakt.

Heb de wanden (onder) en schotten opgevuld met schapenwol, en daarna met isolerende rol afgedekt. Hittebestendige spuitlijm van de Bladi shop gebruikt, vooralsnog goed spul!

Sluiting van achterklep had hier en daar wat roestplekken: Opgeschuurd en paar lagen Hammerite eroverheen.

Niet op de foto maar dakhemel bekleding liet los, heb deze met punaises teruggezet. Wint niet de schoonheidsprijs. Is de dakhemel van de T5 eenvoudig los te krijgen? Denk erover na om opnieuw te stofferen.
Bijlagen
20201114_164554.jpg
20201114_133731.jpg
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Achterklep sluiting
Bijlagen
20201116_131258.jpg
20201114_154018.jpg
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Bovenste deel heb ik met piepschuim platen opgevuld. Daarna ondervloer om geheel af te dekken, vastgezet met hittebestendige spuitlijm.

Is het hier nuttig om toch wat vemtilatiegaatje te prikken? Vocht kan anders geen kant op lijkt me.
Bijlagen
20201121_144601.jpg
20201120_160447.jpg
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Vinyl vloer gelijmd op originele vloerplaten, zijkanten omgevouwen en met roestvrije spijkertjes vastgezet. Volgende keer miss iets dunnere vloer pakken (makkelijker te bewerken), deze was volgens mij net geen 3mm.
Bijlagen
20201125_112159.jpg
20201125_112150.jpg
20201125_112129.jpg
Laatst gewijzigd door rommelt_wat_aan op 25 nov 2020, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Past prima ondanks verdikte randen 3mm rondom. Achteraf gezien had ik denk net zo makkelijk kunnen afsnijden met stanleymes. Stuk minder werk en denk niet dat het qua looks veel uitmaakt, moest voor de aluminium instaplijsten en overlap vloerplaten toch weer wat wegsnijden.

Ondervloer gekozen voor m'n restant schapenwol. Ik twijfel of ik er nog een laag ondervloer tussen doe. En zo ja, tussen busvloer en schapenwol of tussen schapenwol en vloerplaten. Iemand?
Bijlagen
20201122_161542.jpg
20201122_153615.jpg
Plaats reactie