Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepanelen maar dan anders

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door J vd Pal »

Omdat we volgend jaar naar het hoge noorden willen en dan niet afhankelijk willen zijn van campings ga ik ook aan de zonnepanelen op het dak. Alleen niet vast op het dak verlijmd omdat: 1) We hebben ze eigenlijk maar 3-6 weken per jaar nodig, 2) De panelen buiten laten liggen zorgt voor verwering en kans op schade, 3) Als we een plekje in de schaduw hebben doen ze niets. In plaats van vast verlijmen ga ik ze inbouwen in een frame dat past op mijn Sherpas dakdragers. Zie ook https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 23&t=63642

Bij het Sherpas systeem is het mogelijk om de bewegende delen van de drager eenvoudig los te maken van de vaste drager. Wat ik ga doen is een frame laten maken van Sherpas profielen waar de panelen inpassen. De panelen komen iets verlaagd in het frame te liggen zodat de functie van dakdrager niet wordt verhinderd en de kayak nog steeds meekan. Het verwijderen van het frame met panelen is heel eenvoudig, slotje los, stekker los en dan kan het zo van de dragers worden geschoven en worden opgeborgen of in de zon gezet met behulp van een verlengsnoer.

De panelen heb ik hier op het forum overgenomen en zijn precies de maat die past binnen een frame gemaakt met standaard Sherpas onderdelen. Het zijn flexibele panelen van 60 Watt die ik in serie ga aansluiten. De MPPT omvormer is een SmartSolar 75/15 van Victron met ingebouwde Bluetooth verbinding.
IMG_20200824_163219608.jpg
Het frame zoals dat gelast wordt.
zonnepanelen camper.jpg
Mockup van de panelen met de losse frame onderdelen.

Wordt vervolgd zodra het frame gereed is.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door peetjeadhdtje »

Is het de bedoeling dat die flexibele panelen tijdens het rijden boven je dak hangen? Zo ja dan komt er erg veel beweging in door onder en boven druk tijdens het rijden. Flapperen gelijk een zeiltje. Hoop dat ze daar tegen kunnen. Het idemontabele dee is goed maar waarom geen gewoone panelen die vanzichzelf al stijfheid stevigheid hebben?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door J vd Pal »

Bedankt voor het meedenken, terechte opmerking over het klapperen van de panelen. De panelen worden op een vaste ondergrond vastgemaakt, ben nog aan het kijken wat voor ondergrond. Vaste panelen zijn te dik daarom de keus voor flexibele panelen op een ondergrond. Ik heb maar 30 mm hoogte waar alles tussen moet passen en wil de panelen dan zeker 10 mm onder de rand hebben ivm beschadiging bij het gebruik van de dakdragers.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door sgsdebruijn »

Slim bedacht, succes met de klus
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door peetjeadhdtje »

Ikzelf heb ook het sherpas systeem en had ook het probleem met hoogte ivm de kuiprand van de kano/kajak.

Ik heb toen 30 mm gewonnen door op de sherpas dakbevestiging nog eens dezelfde afmeting rail te monteren. Dus totaal 60mm.

Ik weet niet of je de flamco schuifmoeren al gebruikt maar deze werken perfect icm sherpas rail. Super stevige en betrouwbare verbindingen.

Als plaat kun je misschien dibond 3mm gebruiken stevig licht onderhoudsvrij.
Je kunt die laten zetten op een zetbank als het nodig is.
Mag je die flex zonnepanelen wel ergens op monteren/ moet er geen ventilatie onder?

Hier de link van Flamco
https://flamcogroup.com/nl/catalog/beve ... c+p+a+view
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door VerbalKint »

Ik heb exact dit gemonteerd.
Werkt prima, maar na een extreem warme dag vervormde de hardschuimplaat onder het paneel.

Dus wel ff een extra versteviging aanbrengen.
Er zijn 10mm plaatjes te koop om het op de dakdrager te monteren.
5C42D7F4-394A-474B-A42D-94BD847F143C.jpeg
Btw: in Noorwegen had ik veel meer rendement dan hier in Nederland.
Hier op een mooie zonnige dag 3 tot 4 amp maar onder Trondheim al boven de 4 met een flauw zonnetje.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door J vd Pal »

Het frame is gelast (Peter bedankt) en past netjes op het dak zoals bedacht. Volgende stap is het maken van een ondergrond waar de flexibele panelen op verlijmd worden. Ik heb 10 mm beschikbaar en twijfel tussen een plaatje betonplex of een polycarbonaat kanaalplaat. Welke van de twee zou het meest stijf zijn?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door peetjeadhdtje »

indien je een frame hebt gebruik dan dibond sandwich plaat. Onderhoudsvrij en voor de sterkte/ stijfheid relatief licht
Deze kun je zelf zo buigen dat het een beetje bol loopt opdat het vuil op je panelen bij wat regen of emmer water er zo afloopt. Ik ga er nu bagageboxenmaken voor onder het bakwagentje. Heel mooi te bewerken met cirkelzaag en zetbankje.
Mijn zonnepaneel schoof toender tijd onder de sherpas dragers en onder de kano's door. 15 jaar geleden helaas ge foto gemaakt. Dat kenden we toen in Limburg nog niet.



Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door J vd Pal »

Het vervolg. Op advies van peetjeadhdtje gekozen voor 3 mm dikke dibond platen. Lekker licht en net zo stijf als alu in dezelfde dikte. Eerst met Sika 252 alu hoekprofieltjes aan het frame gelijmd.
IMG_20201022_192133720.jpg
Daarna de zonnepanelen met behulp van dubbelzijdige tape en sika aan de dibond platen vastgemaakt en toen alles in het frame vastgelijmd met sika.
IMG_20201026_194150440.jpg
Daarna de bedrading netjes aan elkaar gemaakt. Om de panelen makkelijk los te kunnen halen heb ik gebruik gemaakt van Anderson Power Pole connectors. Kunnen maximaal 55 ampère aan, maximale output van de panelen maar liefst 3,6 ampère dus dat moet goed gaan.

De omvormer een Victron Smart Solar 75/15 mppt met bluetooth heb ik in de achterste kast gebouwd. Daardoor kan ik direct naar beneden naar de accu.
Omvormer.jpg
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 13 nov 2020, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door J vd Pal »

Hoe ziet dat er nu uit op de bus?
IMG_20201109_112604990_HDR.jpg
Alles lager dan de bovenkant van de dakdragers dus alles past er nog op!
IMG_20201109_112617297_HDR.jpg
Met de kanodragers erop.
IMG_20201026_194808357.jpg
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door krekwakwol »

Netjes gemaakt Jasper, ik had dit topic nog niet opgemerkt, dus bedankt voor je berichtje.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door Giela »

Tof gemaakt en verzonnen!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door sgsdebruijn »

Netjes en handig dat het demontabel is
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door J vd Pal »

Afgelopen dagen de eerste keer dat we met panelen weg zijn gegaan. Op dit moment wekken de panelen meer op dan we verbruiken, ondanks de weinige zonnige momenten. Natuurlijk hoeft de koelkast niet zoveel te doen maar de kachel draait wel.
IMG_20210506_114154586.jpg
Zo ziet het er dan van boven uit.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Zonnepanelen maar dan anders

Bericht door chv »

Hi Jasper,
Dus die twee 60 watt panelen leveren meer dan je verbruikt?
Dat is goed nieuws, lijkt me.

Met vriendelijke groet,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie