Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage koelvloeistof

vragen over de T5
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Lekkage koelvloeistof

Bericht door veerman »

Hey forummers! Heb nu dan toch uiteindelijk echt n probleem denk ik. Mijn koelvloeistof verbruik is nu n liter per 200 km. Heb t laten repareren en bleek n lek in het ketelhuis en n scheurtje in n leiding. Incl grote beurt bijna €2500. Nu 2 weken later en 400 km verder weer n stoplamp en weer koelvloeistof weg. Laatste keer zei de garage medewerker dat het mogelijk ook n lekke koppakking kon zijn maar dat ik bij vervangen rekening moest houden met meer reparaties dan alleen de pakking. Iets met scheurtjes in de kop. Mocht dit het geval zijn diende deze te worden vervangen met n totale kostenplaatje van ongeveer €6000 of meer.
Is dit reeel?
Heeft iemand nog goedkopere of ander oplossingen? Heb iets gelezen over n vervangings kop van ik dacht het merk AMC.
Wat wordt er dan allemaal vervangen als dit het geval blijkt te zijn?
Mvg Frank
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door Snautzer »

Welke motor heb je? Type aanduiding en jaartal zal helpen.
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door veerman »

Oeps vergeten. Type weet ik niet maar het de 174 pk uit 2005
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door Erdem50 »

Waar gaat die koelvloeistof dan naartoe? Lekt het onder de auto dus uitwendig? Of is het niet zichtbaar?

Soms zijn de waterpompen lek bij deze motoren, dan loopt de koelvloeistof in de Motorolie.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door STEGMA »

Pijl je motorolie niveau eens...te hoog dan is je waterpomp waarschijnlijk lek :toppie
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door veerman »

Dat zal ik straks ff doen. Er is geen zichtbare lekkage onder de wagen. Kan ook niets zien in de motorruimte.
Mvg Frank
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door veerman »

Olie is of stevig verdund of nog zo nieuw dat het moeilijk te zien is op de peilstok. Er is na de beurt nog maar 400 km mee gereden. Hmmm. Lastige dit. Heb inmiddels een afspraak gemaakt en er zal n diagnose gesteld gaan worden voordat de werkzaamheden van start gaan. Er wordt wel gezegd dat het mogelijk de waterpomp zou kunnen zijn. Als dat zo is wordt het mijn 2e nieuwe.
Mvg Frank
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door RoelandZ »

Ik gooi maar even een balletje op.

Is het koelvloeistof systeem wel goed ontlucht bij de laatste reparatie. Maw nu even bijvullen en het in de gaten houden.
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door veerman »

Tja, daar vraag je me wat. Ik heb daar natuurlijk geen verstand van maar je mag van n garage toch verwachten dat ze weten waar ze mee bezig zijn. We zijn allemaal mensen dus foutje kan altijd maar is wel n lullig dingetje als het zo is!😎
Mvg Frank
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door Multivan Generation »

Kerfje in de oliepeilstof zetten als referentie punt voor nu.

Later ten opzichte van dit punt kijken of het niveau stijgt.
Kijk ook of er olie in je koelvloeistof reservoir zit. Dit bolletje moet helemaal helder zijn..

Ontluchten door warmdraaien of motorstandkachel laten draaien en dop van koelvloeistof er af halen. Zo niet gaan rond rijden natuurlijk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 684
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door freek »

Kijk eens naar je olievuldop. Als daar mayonaise achtige drap aan zit heb je water in je olie
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door STEGMA »

freek schreef: 17 sep 2020, 22:51 Kijk eens naar je olievuldop. Als daar mayonaise achtige drap aan zit heb je water in je olie
Je haalt 2 dingen door mekaar,sludge komt door condens,dat is welliswaar watervocht maar veroorzaakt doordat motorolie vaak niet op temperatuur komt(korte ritjes)Waterpomplek zorgt dat koelvloeistof zich vermengd met motorolie daar krijg je geen sludge van
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door Olaf »

STEGMA schreef: 18 sep 2020, 00:55
freek schreef: 17 sep 2020, 22:51 Kijk eens naar je olievuldop. Als daar mayonaise achtige drap aan zit heb je water in je olie
Je haalt 2 dingen door mekaar,sludge komt door condens,dat is welliswaar watervocht maar veroorzaakt doordat motorolie vaak niet op temperatuur komt(korte ritjes)Waterpomplek zorgt dat koelvloeistof zich vermengd met motorolie daar krijg je geen sludge van
Jij hebt kennelijk nog nooit een lekke waterpomp gehad :bonk
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door Erdem50 »

Heb er hier al vele gezien, T5 5cil met lekke waterpompen. De dop zag je niks aan. Misschien heb jij andere ervaringen?

Of eeuwig lang mee door blijven rijden?

Heb er nog wel een mooi filmpje van bij het loshalen van de olieplug. Eerst 1,5liter koelvloeistof en dan pas de motorolie.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: Lekkage koelvloeistof

Bericht door veerman »

Lekkage opgelost. Bleek iets niet goed gegaan te zijn met vorige reparatie. Onderdeel die was vervangen bleek niet goed te zijn en nu opnieuw vervangen. Thermostaathuis of zoiets. Kosten waren voor rekening van garage dus top geregeld.
Mvg Frank.
Plaats reactie