Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

[kogel door de kerk: bus gekocht!] VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door J vd Pal »

timv schreef: 22 sep 2020, 14:57 Nog wel een puntje: wat zijn die T4'tjes ****duur geworden de afgelopen jaren! Ik zie bussen langskomen van 1997-2000 met 3 of 4 ton op de teller waar ze met droge ogen 18-20K voor vragen. Of zelfs bussen die geadverteerd worden als 'California' maar gewoon een ombouw-bus zijn. Hoeft niet slecht te zijn, maar is toch een gokje. Ik hou het de afgelopen 4-6 maanden een beetje in de gaten en heb geen haast om iets te kopen, maar wil vooral een eerlijke en goede bus kopen. Hoop dus stiekem op een schuurvondst :)
Geduld hebben, dat is het enig advies wat ik je kan geven. Mijn broertje heeft begin dit jaar van een particulier een 2000 Coach gekocht met iets meer dan 3 ton op de teller voor net geen €15K. Hele complete auto, ruim 10 jaar bij dezelfde eigenaar, alle onderhoudspapieren erbij, mochten de garage bellen, met airco, cruise controle, standkachel met klok, alles elektrisch, meegespoten bumpers en spiegels, fietsendrager, Brandruprail, luifel, bustent, enz. Ze zijn er wel maar het zijn er niet veel.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door Lutra »

timv schreef: 22 sep 2020, 12:56 Voor 20K of iets meer heb je ook een T5 met euro 4. Maar of dat nou op termijn echt het verschil gaat maken, ik denk het niet... Ik heb een hekel aan binnensteden met de auto, dus een P&R of buiten de steden blijven is voor mij helemaal prima de komende 5-10 jaar. Daarna zien we wel weer...
Niet alleen steden hebben milieuzones. Heel Wallonië wordt milieuzone en ook in Frankrijk kunnen gebieden bij bepaalde omstandigheden ook worden aangewezen als milieuzone.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Dank voor je advies. Helemaal waar! Het voelt een beetje als de huizenmarkt. Als je haast hebt of te graag wilt betaal je daarvoor. Ik heb geen haast, dus kijk rustig rond om te vergelijken. Als er dan iets interessants langskomt kan ik snel besluiten. Begreep gisteren dat bijv. 10 jaar geleden geïmporteerde Duitse T4's als warme broodjes opgekocht worden door Franse en Duitse handelaren. Het aanbod van eerlijke California's is inderdaad bijzonder schaars op het moment.

J vd Pal schreef: 22 sep 2020, 15:48
timv schreef: 22 sep 2020, 14:57 Nog wel een puntje: wat zijn die T4'tjes ****duur geworden de afgelopen jaren! Ik zie bussen langskomen van 1997-2000 met 3 of 4 ton op de teller waar ze met droge ogen 18-20K voor vragen. Of zelfs bussen die geadverteerd worden als 'California' maar gewoon een ombouw-bus zijn. Hoeft niet slecht te zijn, maar is toch een gokje. Ik hou het de afgelopen 4-6 maanden een beetje in de gaten en heb geen haast om iets te kopen, maar wil vooral een eerlijke en goede bus kopen. Hoop dus stiekem op een schuurvondst :)
Geduld hebben, dat is het enig advies wat ik je kan geven. Mijn broertje heeft begin dit jaar van een particulier een 2000 Coach gekocht met iets meer dan 3 ton op de teller voor net geen €15K. Hele complete auto, ruim 10 jaar bij dezelfde eigenaar, alle onderhoudspapieren erbij, mochten de garage bellen, met airco, cruise controle, standkachel met klok, alles elektrisch, meegespoten bumpers en spiegels, fietsendrager, Brandruprail, luifel, bustent, enz. Ze zijn er wel maar het zijn er niet veel.
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Ai, dat wist ik niet. Dank voor deze informatie!
Lutra schreef: 22 sep 2020, 17:11
timv schreef: 22 sep 2020, 12:56 Voor 20K of iets meer heb je ook een T5 met euro 4. Maar of dat nou op termijn echt het verschil gaat maken, ik denk het niet... Ik heb een hekel aan binnensteden met de auto, dus een P&R of buiten de steden blijven is voor mij helemaal prima de komende 5-10 jaar. Daarna zien we wel weer...
Niet alleen steden hebben milieuzones. Heel Wallonië wordt milieuzone en ook in Frankrijk kunnen gebieden bij bepaalde omstandigheden ook worden aangewezen als milieuzone.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door J vd Pal »

Laatst gewijzigd door J vd Pal op 25 sep 2020, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door peetjeadhdtje »

De vraag is,
is een t4/t5 hefdak busje wel handig met 2 niet/ net lopende kids?
Enkele jaren voor ik mijn vriendin met 2 kids 2 en 3 leerde kennen had ik net mijn t4 hefdak gekocht.
Met mooi weer allemaal geweldig. Met regen behelpen want waar laat je met regen de kinderwagen/s, dozen luiers en natuurlijk de megagrote zandwagen die opa en oma nog effe voor de vakantie hadden gekocht.
Nog leuker werd het dan nog met de natte stinkende labrador erbij.

Mocht je dan al een vw busje willen rijden neem een hoogdak. Je kunt er zoveel rommel in kwijt. en liever nog een verlengde.
Een vw exclusive california is in verhouding goedkoper en nog handiger dan een hefdak busje en ze hebben over het algemeen minder km.
Als de kids een jaar of 7 zijn verkoop je de "grote bus" ga je voor de hefdakbus en gooi je ze met hun rommeltje in hun tentje.

dit is mijn uitspraak/ervaring en daar zult u het mee moeten doen
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door Lutra »

peetjeadhdtje schreef: 24 sep 2020, 17:39 Een vw exclusive california is in verhouding goedkoper en nog handiger dan een hefdak busje en ze hebben over het algemeen minder km.
Ik vind het nadeel van de exclusive juist het gebrek aan opbergruimte. Met name voor bijvoorbeeld een campingtafel en stoelen.
We hadden er ooit bijna een gehuurd totdat we er achter kwamen dat de “keuken” altijd als bagageruimte moest worden gebruikt.
Eerst een keer een camper huren is sowieso aan te raden. Kost iets maar kan je behoeden voor een aankoop waar je spijt van krijgt.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door peetjeadhdtje »

Dit is natuurlijk het vw busjes forum maar een maat van ons had toendertijd ook 2 kleine kids en een ford Nugget met hoog dak. Echt, daar was zoveel meer plaats in dat ding. Was soms echt jaloers, toendertijd. Nu niet want dat busje ligt al auf dem schrotplatz und meiner fahrt noch immer schon rum. :yes :yes :yes :yes
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door Lutra »

Klopt, hoog dak geeft ruimte. In een exclusive gaat ruimte “verloren” aan het toilet achterin en heb je niet de bagageruimte onder de beplank van de hefdakbusjes.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Ik wil geen twee auto's dus zon hoogdak wordt 'm niet. Daarnaast: normaal kamperen we in een compacte tent. Dat is met slecht weer ook behelpen ;)
peetjeadhdtje schreef: 24 sep 2020, 17:39 De vraag is,
is een t4/t5 hefdak busje wel handig met 2 niet/ net lopende kids?
Enkele jaren voor ik mijn vriendin met 2 kids 2 en 3 leerde kennen had ik net mijn t4 hefdak gekocht.
Met mooi weer allemaal geweldig. Met regen behelpen want waar laat je met regen de kinderwagen/s, dozen luiers en natuurlijk de megagrote zandwagen die opa en oma nog effe voor de vakantie hadden gekocht.
Nog leuker werd het dan nog met de natte stinkende labrador erbij.

Mocht je dan al een vw busje willen rijden neem een hoogdak. Je kunt er zoveel rommel in kwijt. en liever nog een verlengde.
Een vw exclusive california is in verhouding goedkoper en nog handiger dan een hefdak busje en ze hebben over het algemeen minder km.
Als de kids een jaar of 7 zijn verkoop je de "grote bus" ga je voor de hefdakbus en gooi je ze met hun rommeltje in hun tentje.

dit is mijn uitspraak/ervaring en daar zult u het mee moeten doen
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Excuses voor mijn vertraagde reactie. Wegens ziekte van vader was ik de afgelopen druk met andere dingen. Nu de zoektocht weer opgepakt!

Ik heb het aanbod in de gaten gehouden de afgelopen weken, maar dat houdt niet over zeg. We hebben besloten dat het een T4 wordt van de latere bouwjaren (zeg 2001-2003) en dan bij voorkeur een Freestyle. Nog wezen kijken bij een redelijke t4 Freestyle uit 2003 met bijna 250K op de klok, maar dat was hem niet. Veel beginnende roest, gescheurde tent, beschadigd interieur, ontbrekende accessoires en een nat onderblok.

Qua budget blijf ik m'n grenzen verschuiven. Voor 15.000 koop je op het moment niets in de recentere jaartallen, voor 20.000 alleen eentje die niet fabrieksaf als California is geleverd (daar heb ik er ook twee van bekeken die heel netjes waren, maar ik toch een risico vind ivm waardevastheid).
De California's van 2002/2003 met ongeveer 250K op de klok lijken rond de 21000-25.000 euro te doen (dealerprijzen).

Nu het vizier op een Freestyle uit 2003 met 270K op de klok. Keurige staat van buiten, geen roest te zien, alleen interieur moet flink worden gereinigd. Hoop dat dat was is als hij gereinigd is.

Als jullie een prijs zouden hangen aan zo'n bus, in welke richting moeten jullie dan denken? Zowel particuliere verkoop als via een dealer/handelaar?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door Hanz »

Lastig te zeggen. Zoals je zelf al aangeeft kost een knappe Freestyle met minder dan 300.000 km bij een dealer die garantie geeft tegen de 25.000 euro. Van een particulier kopen gaat de prijs al gauw zo'n 2000-3000 naar beneden.
Maar als het interieur zo verwaarloosd is dan kan je je ook afvragen hoe het met het onderhoud zit. Is de onderhoudshistorie bekend? Zitten er grote reparaties aan te komen of nieuwe banden? Als de distributieriem aan de beurt is dan ben je zo maar een 800-1000 euro kwijt. Ook belangrijk; werkt alles in het campergedeelte naar behoren?
Afhankelijk van al dat soort factoren zal de prijs waarschijnlijk ergens tussen de 17.000 en 25.000 liggen. Maar nogmaals, op basis van de summiere informatie (Freestyle, 270.000 km) is het lastig een waarde te noemen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Ha Hanz,

Dank voor je advies! Ja, te summiere info, sorry. Het interieur an sich is netjes, compleet en heel. Inclusief juiste tasjes, e.d. Enkel de stoelbekleding is flink vlekkerig, vooral van de achterbank. Dat schrikt meteen af, maar kan best meevallen als ik hem gereinigd heb gezien. Ik heb ook kinderen en die maken nou eenmaal vlekken...

Daarentegen is de onderhoudshistorie bekend, zowel in Duitsland (tot 2009 uit m'n hoofd) en zelfs met NL facturen van pak 'm beet de afgelopen 10 jaar. Keurig elk jaar een beurtje gehad. Dat lijkt dus op eerste gezicht goed. Distributie heeft ie bij 200.000 nog gehad, dus die kan nog even mee en koppeling is bij 170K vervangen. Banden zijn netjes.

Op zich dus kansrijk, maar ik verwacht inderdaad een prijs van 25.000 (of zelfs nog iets hoger).


Hanz schreef: 07 okt 2020, 13:57 Lastig te zeggen. Zoals je zelf al aangeeft kost een knappe Freestyle met minder dan 300.000 km bij een dealer die garantie geeft tegen de 25.000 euro. Van een particulier kopen gaat de prijs al gauw zo'n 2000-3000 naar beneden.
Maar als het interieur zo verwaarloosd is dan kan je je ook afvragen hoe het met het onderhoud zit. Is de onderhoudshistorie bekend? Zitten er grote reparaties aan te komen of nieuwe banden? Als de distributieriem aan de beurt is dan ben je zo maar een 800-1000 euro kwijt. Ook belangrijk; werkt alles in het campergedeelte naar behoren?
Afhankelijk van al dat soort factoren zal de prijs waarschijnlijk ergens tussen de 17.000 en 25.000 liggen. Maar nogmaals, op basis van de summiere informatie (Freestyle, 270.000 km) is het lastig een waarde te noemen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door Hanz »

timv schreef: 07 okt 2020, 14:45 Distributie heeft ie bij 200.000 nog gehad, dus die kan nog even mee
Distributie uiterlijk na 90.000 km of na 6 jaar, wat het eerste komt. Dus zo lang gaat die niet meer mee. En dat is het laatste waar je op moet bezuinigen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Ah, ik meende 120K. Niet goed opgelet;)
Puntje voor onderhandelingsruimte dus.
Hanz schreef: 07 okt 2020, 15:28
timv schreef: 07 okt 2020, 14:45 Distributie heeft ie bij 200.000 nog gehad, dus die kan nog even mee
Distributie uiterlijk na 90.000 km of na 6 jaar, wat het eerste komt. Dus zo lang gaat die niet meer mee. En dat is het laatste waar je op moet bezuinigen.
Plaats reactie