Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door T4-Zaandam »

Goedendag,

Ik had een vraag m.b.t het zitplaatsen op kenteken krijgen bij zelfbouw. Nu weet ik dat een Wv2 ''beter'' is om te hebben vanwege de gordelbevestigingspunten.

Maar hoe zit het stel, ik laat een T4 keuren met een lengtebank inrichting (langs de zijwand dus) voor de zitplaatsen en haal de langsbank na de keuring weg en plaats er een Multivanbank of andere bed/bank met gordels zodat ik nog steeds een bed heb maar ook zitplaatsen.

De bus is immers gekeurd met lengterichting zitplaatsen, kan de verzekering/doane/Politie hier moeilijk om gaan doen? Of maakt het niks uit en kan ik gewoon bepaalde dingen aanpassen zolang er maar een zitplaats is met gordels en aan de wettelijke eisen voldoet?

Bij voorbaat dank,

Groeten, T4-Zaandam.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Snautzer »

Dan heb je een groot probleem. Verzekerings technisch en met de belasting. Kortom niet doen.
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door T4-Zaandam »

Snautzer schreef: 11 sep 2020, 16:04 Dan heb je een groot probleem. Verzekerings technisch en met de belasting. Kortom niet doen.
Duidelijk, dus met een Wv2 kan het wel vanwege de gordelbevestigingspunten begrijp ik?
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door T4-Zaandam »

Kan ik wel een multivan bank plaatsen in een Wv2 (zijn er bevestigingspunten voor?) en dan op die manier gelijk voldoen aan bed/bank (met een extra plank achter zoals bij een echte multivan) Aangezien er ook gordelpunten zijn.. Heb wel eens gezien dat sommige het hebben, maar of het goedgekeurd is..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Multivan Generation »

Je moet zelf gaten voor de bank geleiders boren, maar doe dat voorzichtig. Boor je door de bovenste schijf die boven de veer zit, dan is het APK-afkeur.
En zorg voor de juiste beugels (de lange versie heb je dus nodig) voor de rugleuning.

Ik zou eerst de gordels monteren, daarna de bankbeugels monteren en dan de bank er in monteren en afstellen van de wieltjes op jouw vloer.

Ik heb denk ik nog wel foto's er van..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Safaz »

Snautzer schreef: 11 sep 2020, 16:04 Dan heb je een groot probleem. Verzekerings technisch en met de belasting. Kortom niet doen.
Verzekerings technisch snap ik volledig maar wat heeft de belasting ermee te maken? Is het niet zo dat de bus nog steeds aan de eisen voldoet? Oftewel 2 zitplaatsen in woongedeelte zijn dan toch aanwezig? Welliswaar niet goedgekeurd om te rijden maar dat maakt toch niet uit voor de belasting?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

T4-Zaandam schreef: 14 sep 2020, 17:27 Kan ik wel een multivan bank plaatsen in een Wv2 (zijn er bevestigingspunten voor?) en dan op die manier gelijk voldoen aan bed/bank (met een extra plank achter zoals bij een echte multivan) Aangezien er ook gordelpunten zijn.. Heb wel eens gezien dat sommige het hebben, maar of het goedgekeurd is..
Waarom zo moeilijk doen en waarom niet starten met een Multivan waar de zit/slaapbank al in zit?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33715
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 01 okt 2020, 09:57
Waarom zo moeilijk doen en waarom niet starten met een Multivan waar de zit/slaapbank al in zit?
Mensen doen vaak liever moeilijk, maar hierbij geldt ook dat een T4 multivan niet officieel in Nederland geleverd is geweest. Nette interieurdelen zijn schaars en ook vaak incompleet. Is ook al allemaal minimaal 17 jaar oud en mensen geven vaak prioriteit aan zo weinig mogelijke kosten ipv kwaliteit..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Safaz »

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden die 3 posts hierboven staat. Of is het beter om een eigen topic te openen?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

Voor de belasting (kwarttarief) hoeven de zitplaatsen niet goedgekeurd te zijn om te gebruiken tijdens het rijden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Snautzer »

Safaz schreef: 01 okt 2020, 10:50 Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden die 3 posts hierboven staat. Of is het beter om een eigen topic te openen?
Je moet foto inleveren bij de belastingdienst. Er kan controle komen. Als je dan zaken zijn veranderd heb je een probleem. Zie post 1 wat de plannen waren van OP.
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Safaz »

Ja klopt ik heb de plannen gelezen en de inrichting zal anders zijn dan de foto.

Maar wat is dan exact het probleem als ze bijvoorbeeld aan de deur komen controleren? Ervan uit gaan dat alleen de zitplaatsen op een andere plek zijn dan op de keuring fotos.

Ja het zijn dan geen goedgekeurde zitplaatsen maar dat even terzijde aangezien ik alleen wil weten welk probleem de belastingdienst kan maken.

De 2 vereiste al dan niet goegekeurde zitplaatsen op een andere plek monteren is iets wat je direct aan de belasting moet doorgeven en laten herkeuren?

[Ja, ik begrijp dat het voor de verzekering een ander verhaal is]
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Safaz »

Oh en bovenstaande is niet zeiken of vragen omwille van het vragen. Het is een oprechte vraag want ik wil ook een lengtebank plaatsen en laten goedkeuren als 2 zitplaatsen op kenteken. Dit omdat het 1x per maand mijn beurt is om naar de sportclub te rijden en wil dan 2 volwassenen extra mee kunnen vervoeren legaal en op hun eigen risico, hun keus.

Maar de rest van de maand wil ik in 20 minuten het bankje eruit schroeven en (solo) verder camperen met een ander geplaatst 2 persoons NIET goedgekeurd zelf gemaakte slaapbank naar voren gericht. Zonder dat die gebruikt word tijdens het rijden. Daarom wil ik weten of ik dan illegaal bezig ben volgens de belasting ondanks dat er nog steeds 2 zitplaatsen in woonruimte aanwezig zijn.
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Safaz »

Ja dat is ook wat ik dacht, dus maakte me wel even zorgen toen ik de rest las.

Ik heb net een paar keer de belastingdienst proberen te bellen maar telkens te horen gekregen dat ik later moest proberen want zelfs de wachtrij was vol.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Snautzer »

bobv schreef: 01 okt 2020, 12:17 Wat een flauwekul weer allemaal hier boven.
De geleerden hier roepen steeds dat er bij de keuring foto's gemaakt worden door de RDW en als je daarvan gaat afwijken dat je dan een groot probleem hebt.
Nou, in Heerenveen worden geen foto's gemaakt en dus geen dossier aangelegd waar evt een verzekeraar kan controleren of er na de keuring iets is veranderd.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt en als ik hetzelfde zou willen als TS zou ik het gewoon doen.

En wat nou als je een gebruikte zelfbouwcamper koopt waarvan de zitplaatsen achteraf gewijzigd zijn, heb je dan ook een groot probleem? Je weet nl niet hoe hij gekeurd is.

Ik wil wel eens een schrijven zien waaruit blijkt dat de verzekering niks uitkeert vanwege bovenstaande.

Dus Snautzer, laat maar zien.
Bobje bobje jongen toch, weet je wat jij kan doen.... Dat ruzie toontje man, man man.

Bij aanvraag kwarttarief dien je fotos op te sturen. En daarmee komen ze dan ook langs als ze daar trek in hebben. De belastings dienst bobje . ....De belastingdienst bobje. Niet de rdw, niet de verzekering. De belasting.
Om te kijken of je niet onterecht kwart tarief krijgt. A
Plaats reactie