Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

Op de site van de Belastingdienst vind je een formulier om het kwarttarief aan te vragen. Op dit formulier staat bij de plaats van ondertekening het volgende vermeld:

"Ik verklaar dat het motorrijtuig voldoet aan alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor het aangevraagde bijzondere tarief.
Ik stuur bewijzen en foto’s mee waarmee ik kan aantonen dat het motorrijtuig aan de voorwaarden voldoet én waaruit de inrichting
van het motorrijtuig blijkt."


Je moet dus bewijzen en foto's meesturen. Als je tussentijds de inrichting verandert rijd je dus met een andere inrichting dan waarvoor het kwarttarief is aangevraagd en toegekend. Dat zou dus een probleem kunnen geven.

Ah, Snautzer was mij net voor, maar nu zien jullie ook de officiële tekst.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

Dat zou je aan de Belastingdienst moeten vragen.
Ik heb zelf bijvoorbeeld van een draaideurtje een schuifdeurtje gemaakt. Ik denk (maar dat is dus mijn mening) dat de Belastingdienst daar niet moeilijk over zal doen want in dit geval is er nog steeds sprake van dezelfde afsluitbare kast op dezelfde plek.
Maar als je een bank in de langsrichting ruilt voor een andere bank in de dwarsrichting, en daarmee dus ook de slaapplaatsen verandert, dan heb je het wel over een andere inrichting. En ik denk (maar dat is wederom mijn mening) dat de Belastingdienst daar wel moeilijk over kan doen.
En we weten hoe de Belastingdienst werkt. Als de inrichting anders is dan waarvoor kwarttarief is aangevraagd dan kan het zomaar gebeuren dat de toekenning ongeldig wordt verklaard en dat met terugwerkende kracht het volle tarief in rekening wordt gebracht. Zeer waarschijnlijk nog verhoogd met een boete. En dat kan behoorlijk in de papieren lopen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

Lees de laatste alinea van mijn vorige bericht nog eens. Als de inrichting wezenlijk anders is dan waarvoor de aanvraag is gedaan dan kunnen ze in principe de toekenning van kwarttarief ongedaan maken.
In hoeverre dit in de praktijk ook gebeurt dat zal je bij de Belastingdienst zelf moeten navragen, ik kan niet namens hen spreken. Of misschien zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben.
Je kunt ook andersom redeneren. Als je elk moment zonder problemen de inrichting kan veranderen zolang jij maar vindt dat je aan de eisen voldoet, waarom zou de Belastingdienst dan om bewijzen en foto's vragen? Dan zou alleen een verklaring dat je aan de eisen voldoet voldoende zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

bobv schreef: 01 okt 2020, 15:03 Wordt hier best wel moe van. Als ik aan de eisen voldoe heb ik er recht op.
Je vergeet één ding: niet jij, maar de Belastingdienst bepaalt of je aan de eisen voldoet. En ze doen dat op basis van informatie en foto's die jij aanlevert. En waar dat staat? Gewoon op het aanvraagformulier.
En als bij controle blijkt dat de inrichting anders is dan de informatie die je hebt verstrekt, dan kan je honderd keer roepen dat je aan de eisen voldoet, maar dan is het wederom de Belastingdienst die bepaalt of zij dat ook vinden.
Sorry, maar zo werkt het in dit land.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Snautzer »

Screenshot_20201001-152235_Drive.jpg

Zie ondertekening.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

bobv schreef: 01 okt 2020, 16:26
Hanz schreef: 01 okt 2020, 15:13 En ze doen dat op basis van informatie en foto's die jij aanlevert.
En als bij controle blijkt dat de inrichting anders is dan de informatie die je hebt verstrekt,
Pffffffff

Laat ik het dan zo zeggen; de foto's die je aanlevert bij je aanvraag zijn bij een controle door de belastingdienst niet te zien. Waarschijnlijk wel bij een gepland huisbezoek maar niet bij welke andere controle dan ook. Bij die controle kunnen ze wel zien dat je gebruik maakt van het kwarttarrief en dat je dus aan de eisen moet voldoen.
En dat is wel een feit.
En waar staat dat dan? Je vraagt wel elke keer waar iets staat maar je roept zelf ook elke keer dingen zonder te laten zien waar dat staat.
En hier dan het aanvraagformulier in leesbare vorm in plaats van het wazige screenshot van Snautzer:
verzoek_mrb_bijzonder_tarief_mb1021z20fol.pdf
(102.89 KiB) 44 keer gedownload
En hier kan je lezen hoe het werkt als je veranderingen aanbrengt aan je motorrijtuig die van invloed kunnen zijn op de belastingaanslag, bijvoorbeeld door wijziging van het gewicht. En bij het plaatsen van een andere bank of een slaaphefdak kan er heel goed sprake zijn van verandering van gewicht.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... torrijtuig
Ik hoef geen gelijk te krijgen maar een aantal mensen in dit topic vroegen hoe het zit als je eerst een langsbank plaatst en, na keuring en toekenning kwarttarief, die bank vervangt door een andere bank in dwarsrichting. Het enige wat ik doe is informatie aandragen die hier iets over zegt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

bobv schreef: 01 okt 2020, 16:46 De vermeende foto's van de RDW en de belastingdienst zullen dan dus al nooit overeen komen.
Dat hoeft ook niet want RDW en Belastingdienst stellen ook verschillende eisen.
Overigens leuke service van die inbouwer, maar verstrekken van valse informatie is wel illegaal. En als dat bij eventuele controle aan het licht komt is de eigenaar aansprakelijk en dus de klos. En niet die inbouwer.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

bobv schreef: 01 okt 2020, 16:58 Absoluut niet illegaal. Op het moment van keuren voldoet de camper gewoon aan alle eisen. En als je daarna naar eigen inzicht gaat verbouwen mag dus gewoon. Als je maar aan de eisen blijft voldoen.
Ik wil je graag geloven maar ik zou nog meer overtuigd zijn als je kan laten zien waar dat staat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Snautzer »

Ts wil een in lengte bank stiekum omzetten naar een multivan bank. Mocht je een crash krijgen zal de verzekering zeker daar wat mee doen. Ze kunnen al moeilijk doen bij een verkeerd remlicht, laat staan bij een bank. Kijk maar eens wat er staat bij de ombouw topic van peetjeadhdtje. En dat is mijn laatste toevoeging aan dit topic.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

Er staat nergens op de website van de Belastingdienst dat je na de keuring vrij bent om te veranderen aan je camper wat je maar wilt, zolang je maar aan de inrichtingseisen voldoet.
Er staat wel wat je moet doen als je iets aan je camper verandert dat invloed heeft op de motorrijtuigenbelasting. Bijvoorbeeld verandering van gewicht of verandering van de inrichting waardoor de camper misschien niet meer aan de eisen voldoet.
En nogmaals, of je aan de inrichtingseisen voldoet dat bepaal je niet zelf maar dat bepaalt de Belastingdienst.
En wat een ambtenaar op straat bij een controle zegt, dat heeft geen enkele rechtskracht en hoeft niet eens waar te zijn.

Ik hoef echt geen gelijk te hebben maar ik baseer me liever op wat wel op de site van de Belastingdienst staat dan op wat er niet op staat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

Dit was de oorspronkelijke vraag van de topic starter:
T4-Zaandam schreef: 11 sep 2020, 15:15 Maar hoe zit het stel, ik laat een T4 keuren met een lengtebank inrichting (langs de zijwand dus) voor de zitplaatsen en haal de langsbank na de keuring weg en plaats er een Multivanbank of andere bed/bank met gordels zodat ik nog steeds een bed heb maar ook zitplaatsen.

De bus is immers gekeurd met lengterichting zitplaatsen, kan de verzekering/doane/Politie hier moeilijk om gaan doen? Of maakt het niks uit en kan ik gewoon bepaalde dingen aanpassen zolang er maar een zitplaats is met gordels en aan de wettelijke eisen voldoet?
Als de verzekering ontdekt dat je mensen vervoert op niet (goed-)gekeurde zitplaatsen dan kan dat problemen geven voor eventuele schade-uitkering.
Immers, de RDW heeft zitplaatsen op een lengtebank goedgekeurd en je rijdt met mensen op een dwars geplaatste Multivan bank, die niet origineel in de auto aanwezig was en waarvan de bevestiging en de gordelconstructie niet is goedgekeurd door de RDW.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Multivan Generation »

bobv schreef: 02 okt 2020, 07:05 Als alles deugdelijk bevestigd is.....
Dat zou ik persoonlijk dan graag gefiatteerd hebben door de RDW, zodat een verzekeringsmaatschappij geen reden kan vinden om niet uit te hoeven keren, in geval van..

Maar andere mensen denken daar wellicht anders over..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

bobv schreef: 02 okt 2020, 07:05 Ja of je rijd ergens tegen aan en je zelfgemaakte niet gekeurde schuifdeurtje komt los en raakt je bijrijder, met alle gevolgen van dien.
Jammer, maar de verzekering betaald niks?
Zo kunnen we bezig blijven.
Als alles deugdelijk bevestigd is.....
Als jij blijft denken dat je zelf wel kunt bepalen wat deugdelijk is en dat je zelf kunt bepalen of je aan de inrichtingseisen voldoet, dan kunnen we inderdaad bezig blijven.
Maar in dit land gelden bepaalde regels als het om goedkeuring van motorrijtuigen gaat. En die regels zeggen dat de Belastingdienst bepaalt of je aan de inrichtingseisen voldoet en in aanmerking komt voor het kwarttarief. En die regels zeggen ook dat zitplaatsen die op kenteken staan en de bijbehorende gordels door de RDW goedgekeurd moeten zijn.
Dat vind je misschien niet leuk maar door hier op het forum te blijven zeggen dat je dat zelf wel kan bepalen verandert er echt niets aan de regels. En een verzekeringsmaatschappij heeft daar ook geen boodschap aan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Mickel Moen »

:nuts

Het stellen van dit soort vragen op een forum kan natuurlijk prima, je moet je alleen realiseren, dat de antwoorden wellicht wel richting kunnen geven aan jouw denken, maar dat het geen zekerheid biedt.

Het is eigenlijk heel simpel.

1. De bus moet voldoen aan de eisen van de RDW. Dit zijn de eisen datum eerste toelating. Daar zal de bus altijd aan moeten voldoen, zolang er nog een kenteken op zit. Heb je twijfels, kan alleen de RDW antwoord geven.

2. De bus voldoet aan de eisen van de belastingdienst. Indien je in aanmerking wilt komen voor Camper kwarttarief, moet de bus ook aan die eisen voldoen. Is het kwarttarief toegekend, dan zijn het nog steeds deze wettelijke eisen. Die eisen kan eenieder nalezen.Voldoet hij daar niet aan, loop je het risico van een fikse navordering. Heb je twijfel, kan alleen de belastingdienst antwoord geven.

3. Gaat het om verzekeringen, kan alleen de betreffende maatschappij antwoord geven.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Multivan Generation »

Aanvulling op punt 1, de RDW bekijkt auto's aan de hand van het voertuigreglement in zijn algemeenheid en hoofdstuk 6 bij technische aanpassingen.

Ambtelijke teksten waar bijna geen doorkomen aan is, maar wel terug leesbaar voor geïnteresseerden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie