Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slaapbank T4 Multivan 05/1992

vragen over de T4
Plaats reactie
mary Jane
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2017, 19:28

slaapbank T4 Multivan 05/1992

Bericht door mary Jane »

Beste,

Ik kocht recent mijn eerste T4 Multivan 2.4D bj mei 1992
Ondertussen al een tweetal maanden aan het rondtoeren en erg tevreden met mijn aankoop.
Er werd door de vorige eigenaar een keukenblokje geïnstalleerd op de plaats waar de b2b seat stond.
Momenteel is de wagen als lichte vracht , maar daardoor enkel 2 plaatsen op kenteken verzekerd.
De slaapbank heeft geen gordels en hoofdsteunen en die zou ik eventueel binnenkort vervangen zodat ik misschien extra plaatsen op kenteken krijg.

Nu zag ik op ebay duitsland en marktplaats al verschillende gordels, slaapbanken, ..;
Zijn deze compatibel met mijn busje of beter gezegd tot welk bouwjaar kan je ze onderling blijven gebruiken ?

Verder had ik nog een vraagje over het uitbouwen van de slaapbank. Ik las dat je de leuning volledig naar beneden moet klappen en dan volledig naar voren moet schuiven, maar daar staat vlg mij het keukenblok in de weg :(
Is er een andere manier om dit op te lossen ?
Op het einde van de rails zijn er gaten en daar moeten volgens mij bouten in. Deze zijn nu weggelaten. Zou het kunnen dat de vorige eigenaar dit deed om de zetels compleet met rails eruit te halen of lukt dit niet.

Alvast bedankt voor jullie moeite

PS/ zou willen fotos toevoegen, maar dit lukt me niet

Groeten

MJ
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: slaapbank T4 Multivan 05/1992

Bericht door CapoJan »

Hoi. Ik heb een Multivan van '94. Daar staat ook een keukenblokje in, maar de onderkast neemt niet zoveel ruimte in. Daardoor kan de bank wel helemaal uitgeschoven worden. Om een idee van de maat te geven: het keukenblok staat op een onderkast. Zonder keukenblok kan ook de tafel nog opengeklapt worden. Zo ver staat die kast dus van de achterbank.
Om de bank open te schuiven, ontgrendel je de rugleuning, waarna je de zitting naar voren schuift. de leuning kantelt dan achterover en valt netjes tussen de zitting en de plank in de kofferruimte (eerst hoofdsteunen weghalen). Dat lukt perfect.

De bank kan er ook helemaal uit, zonder rails te verwijderen. Alleen is dat een helse klus, omwille van het gewicht en volume. Beter met twee dus.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
mary Jane
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2017, 19:28

Re: slaapbank T4 Multivan 05/1992

Bericht door mary Jane »

bedankt voor je reactie, maar is niet echt antwoord op wat ik zocht.

Ik kan de bank perfect naar beneden klappen :)

Ik wou gewoon weten als het mogelijk is om de bank eruit te demonteren als het keukenblok ervoor staat.

Voor mij ook belangrijk om te weten als ik onderdelen ( gordels, hoofdsteunen, slaapbank,.._) uit een T4 multivan van bvb bj 94, 95 , 96 .. ook kan gebruiken in de mijne van bj 92

toch bedankt

MJ
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: slaapbank T4 Multivan 05/1992

Bericht door CapoJan »

Wel: iets meer terzake: neen, ik denk niet dat het ooit mogelijk is de bank eruit te halen met het keukenblok erin. Dan moet de bank namelijk nog verder naar voor gerold worden.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: slaapbank T4 Multivan 05/1992

Bericht door arjanzevenaar »

Ergens halverwege in mijn topic op de 1e pagina viewtopic.php?f=12&t=37565#p260974

Zie je de multivan slaapbank op zijn achterkant liggen met de keuken er nog in. Dan is het mogelijk de slaapbank te verwijderen. Of bedoel je dat niet ?
mary Jane
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2017, 19:28

Re: slaapbank T4 Multivan 05/1992

Bericht door mary Jane »

@ arjan ,
Alvast bedankt voor je reactie.
Heb es je project bekeken en moet zeggen WAUW !!!
Wat een mooi resultaat ! Jammer genoeg ben ik zelf niet zo'n handige harry en hoop dat mijn busje zonder veel kosten blijft rondtoeren.
Ik zag de foto van de slaapbank , maar daar heb je hem ook niet volledig eruit gehaald meen ik te zien.
Ik zou hem er volledig willen uithalen , maar vermoed dat dit enkel kan door hem volledig naar voor te rollen..'
enig idee of er nog een mogelijkheid is en hoe dit concreet aan te pakken ?

Kan de bank vervangen worden door een recenter model ?

Alvast bedankt

Joachim
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: slaapbank T4 Multivan 05/1992

Bericht door arjanzevenaar »

Hoi Joachim, nee je hoeft de bank niet volledig naar voren te rollen. Je haalt de 4 bouten los van de multivan bank dan kan je de bank als hij is ingeklapt op zijn voor of achterkant leggen en dan kan je hem erzo uithalen ( dan is de bank iets smaller) en dan via de schuifdeur eruit als het keukentje er nog inzit. De bank weegt wel zwaar dus minimaal met 2 man.

Er zijn ook nog andere opties bijvoorbeeld de zitting loshalen. De zitting zit met 4 boutjes vast aan het frame. Als je die loshaalt dan scheelt dat ook veel ruimte zodat je makkelijker kan manouvreren.

Succes !!

Arjan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slaapbank T4 Multivan 05/1992

Bericht door Multivan Generation »

Bank kun je zo vervangen door een recenter exemplaar. Bank helemaal naar voren schuiven.
Handgreep naar boven en dan ontgrendelen door nopjes aan achterzijde in buisprofiel te ontgrendelen. Je hebt de lengte van het kokerprofiel plus 3 cm nodig om de bank te kunnen verwijderen. Je haalt hem net uit het profiel en gaat de bank draaien om de c stijl heen naar buiten door de schuifdeur. Of eventueel via de achterkant.

Let op is zwaar dus minimaal met 2 personen en reken op 60 aan 70 kg

Groeten Peter
Ps ik heb nog een set gordels liggen. 4 stuks 3 punts gordels.
mary Jane
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2017, 19:28

Re: slaapbank T4 Multivan 05/1992

Bericht door mary Jane »

Yesss gelukt om hem eruit te halen!
Heb het op de manier van arjan gedaan. Met rails eraan en dan op zijn kant.
Super bedankt mannen!

Nog een vraagje . Is er een manier om Het ijzeren grijze frame ( waar houten plank op vastzit) eruit te halen zonder de bekleding te moeten doorknippen ? Ik zag enkel bevestiging aan de zijkanten met een bout ( door de bekleding) .


alvast bedankt

Joachim
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: slaapbank T4 Multivan 05/1992

Bericht door red devel »

Hallo,
Ik probeer het nog maar eens een keer!
Ik ben namelijk op zoek naar, ik denk torsieveertjes, die de halve maantjes naar buiten duwen in de achterbankrail voor de T4, bouwjaar 1997.
Ik trek nu namelijk de bank, bij het uitklappen tot bed, uit de rails. In de rai; zitten namelijk aan beide zijden een half maantje van staal dat weer in een opening valt zodat de bank niet verder kan. Die moeten naar buiten worden gedrukt.
Daar waar het de tape zit, zit de pal. (halve maan)
Voor de duidelijkheid: de bank staat hier uitgeschoven.
Het is een bedbank, op de (3) zits bank staat: GENERATION!
rail.jpg
Plaats reactie