Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Write up: AJT conversie naar ACV

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Niksnut88
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jul 2020, 22:35

Write up: AJT conversie naar ACV

Bericht door Niksnut88 »

Goedemorgen,

Ik heb laatst mijn 88 pk AJT omgebouwd naar ACV verstuivers en ACV software. Omdat er volgens mij wel meer mensen zijn die dit willen (bijvoorbeeld omdat je stanadyne needle lift sensor kapot aan het gaan is!) heb ik hieronder een write-upje en kleine FAQ gezet.

NOTE: ecu aanpassing zoals hier beschreven werkt alleen foor de fase 2 modellen die over OBDII poort geflashed kunnen worden!
DIsclaimer: Ik ben geen tuner. Er zijn vast meer manier om dit te doen, maar deze werkte in iedergeval voor mij]

Nodig:
5 x ACV injector met 442 nozzles. Koopt gereviseerde en geen gebruikte van marktplaats! (kosten: 300 euro)
5 x 10.9 of 12.9 m8 x 50 inbusbout (voor injectoren)
5 x koper ringetje voor injector sealing
ongeveer 60 cm retour slang (binnendiameter 3.2 mm)
5 x gloeibougie (Optioneel, als je toch bezig bent!)
1 x AJT ECU mapping aangepast met ACV maps (Stuur me een PB hiervoor)

Tools:
set steeksleutels, inbussen, etc.
momentsleuten (injectoren op 23 NM, gloeipluggen op 15 NM)
Stofzuiger
klein spiegeltje aan stok (om injector gaten in kop te checken)
Bankschroef (om 4e brandstof leiding te mishandelen zodat hij op de langere bosch injector past)
MPPS of andere flash aparatuur (Ik heb MPPS V18 gebruikt)
VAGEDC15SUITE of andere tuning software
VAGCOM met VCDS (Om timing te checken)
Injector trek tooltje. (evt zelf te maken van een moer met gasdraad)

FAQ:
1: Kan ik rijden met ACV injectors zonder de AJT ECU te flashen? Ik zou zeggen, een straatje kan wel maar meer liever niet
2: Heb ik meteen een intercooler nodig? Nee. je levert wat vermogen in zonder. Op ten duur wel aan te raden.
3: Hoeveel PK is mogelijk met deze set-up? Meer dan 120 PK is ws niet ideaal met de 442 nozzles en de kleine 88/102 pk turbo.. een keus is om meteen 0.205 of 0.216 nozzles te installeren ICM een grotere turbo.

Stap 1;
Radiateur naar service positie. Uitbouwen dieselleidingen. Ik heb het 1 voor 1 gedaan, dan kan je er van bovenaf bij. Hou ze schoon en op volgorde. De injectoren trekken heb ik gedaan door een gasdraad moer op de injector te draaien met een stoje er aan. als je de injectoren wat heen en weer draait komen ze er makkelijk uit. Anders evt trek hamer aan moer maken.. Vergeet bij Cil. 4 de lift sensor draad niet los te maken onder de pomp.

Stap2:
Optioneel: gloeibougies vervangen. Gebruik een stofzuiger met een tuitje om de injectorgaten in de kop leeg te zuigen en check met een spiegeltje of het pasvlak van de injector goed schoon is.

Stap 3:
Bosch injectoren terug plaatsen. Vergeet de nieuwe koperen ring niet om de tip. Ws goed om wat kopervet te gebruiken op de injector body
Zorg dat de aansluiting van de injectorleiding dicht bijft IVM vuil. Ik heb nieuwe inbussen gebruikt, omdat er een paar niet helemaal fris uitkwamen. Ik heb de lift sensor injector gewoon weer in Cyl. 4 gezet (IPV cyl. 5 zoals bij de ACV). Needle lift sensor aansluiten

Stap 4:
Leidingen terug plaatsen, ik heb ze niet op moment gezet, werkt prima. De 4e leiding moet met bankschroef en waterpomptang wat aangepast worden zodat hij op de (2 cm) langere bosch injector past. Dit is goed te doen als je wat geduld hebt. Retourleidingkjes terugplaatsen

Stap 5:
Als alles nu weer aangesloten is kan je proberen te starten. Die van mij liep vrijwel meteen gewoon goed stationair zonder software aanpassingen. Je merkt wel dat hij wat gaat hunten zodra hij warmer wordt. Hierom ws beter om er niet mee te rijden.

Stap 6:
ECU fashen. Ik heb mijn oude AJT file gedownload, en in VAGEDCSUITE start of injection, drivers request, boost, en pump voltage maps vervangen voor die van een ACV ecu. Tevens alle torque en smoke limits etc vervangen naar ACV waardes.

Klaar.
Na het flashen van de ECU liep de bus eigenlijk meteen perfect. Wel een foutcode van de needle lift, ws omdat de leiding zich nog moest vullen met diesel. Het is wel een idee om met VAGCOM een injection timing check te doen en zo nodig het injectietijdstip bij te stellen zoals normaal. De bus is meteen een stuk sneller en soepeler, rookt niet meer, en is ook nog stiller. Het resultaat heeft me positief verrast!
Bijlagen
motor2.jpg
mappen.jpg
index.jpg
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Write up: AJT conversie naar ACV

Bericht door raf_construct »

Prima dat het gelukt is, maar het kan ook makkelijker als je niet wil ingrijpen in de software. En ik begrijp niet helemaal waarom je de needle lift sensor niet gewoon op de plek gezet hebt waar hij volgens de ACV software moet staan ?

Als ik het iemand aanraad, heb je twee opties:
-gewoon 5 acv verstuivers inclusief leidingen, en een ACV computer waarvan de startblokkering is uitgeschakeld.
-ofwel een sloper zoeken, en verstuivers/leidingen/computer/intercoolerset/ startblokkeringskastje en de chips uit de sleutelset overzetten zodat je de startblokkering van de donor overhoudt.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Write up: AJT conversie naar ACV

Bericht door Pascal-141 »

raf_construct schreef: 03 okt 2020, 12:40 Prima dat het gelukt is, maar het kan ook makkelijker als je niet wil ingrijpen in de software. En ik begrijp niet helemaal waarom je de needle lift sensor niet gewoon op de plek gezet hebt waar hij volgens de ACV software moet staan ?

Als ik het iemand aanraad, heb je twee opties:
-gewoon 5 acv verstuivers inclusief leidingen, en een ACV computer waarvan de startblokkering is uitgeschakeld.
-ofwel een sloper zoeken, en verstuivers/leidingen/computer/intercoolerset/ startblokkeringskastje en de chips uit de sleutelset overzetten zodat je de startblokkering van de donor overhoudt.
+1

Inderdaad , niet lopen kloten met de hogedrukleiding te gaan plooien , want de kans op openscheuren is groot ( scheuren kan zelfs gebeuren nadat je er al een tijdje mee rijd ) , dus gewoon een setje ACV leidingen gebruiken.
En uiteraard zoals Raf al zei : de ACV naaldhoogtesensor verstuiver op de 5e cilinder zoals de ECU dat verwacht .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Niksnut88
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jul 2020, 22:35

Re: Write up: AJT conversie naar ACV

Bericht door Niksnut88 »

Zou een beetje uitkijken met een "ACV ECU" er in prikken, daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Als je de AJT ecu houd kan je de needle lift beter op 4 houden, zoals de AJT ECU met ACV maps verwacht. Zoals ik al in de disclaimer: dit is mijn oplossing, werkt prima, kan ook op andere manieren. misschien doet iemand er zijn voordeel mee. :yes
Plaats reactie