Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrische spiegelverstelling

vragen over de T4
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door red devel »

Ralf-T4 schreef: 12 jul 2020, 17:40 Beste leden,

Kleine vraag waar ik zelf niet helemaal uit kan komen. Betreft T4 uit 2001.

Ik heb elektrische verstelbare spiegels. Rechts doet het prima, links niet. Is even e.e.a. bekeken.
Vroeg mij af of de bedrading van de linkerspiegel direct van schakelaar naar spiegel gaat zonder eerst terug door de deurdoorvoer te gaan. Zit daar immers al vlakbij.

Ook het motortje van rechts er even uitgehaald en links geprobeerd. Zelfde diagnose. Het motortje is dus goed zou je zeggen.
Zou het de schakelaar zijn of toch iets in bedrading?

Na e.e.a. aan metingen gedaan te hebben, kan ik niet helemaal wijs worden hoe dit qua potentialen op de contacten in elkaar zit ook.

Hoor graag jullie mening.
Bij mijn T4, bouwjaar 1997, werken de elektrische spiegels ook niet goed. Bij de linker kan ik met een beetje geluk het spiegel soms horizontaal wegdraaien. Terug wil weer niet. Verticaal is nog maar 1 keer gelukt! Bij rechts is het juist andersom! Dus wel verticaal, maar niet horizontaal.
Ik heb de schakelaar al schoongemaakt, maar helpt ook niet. Ik kan ook niet echt een kabelbreuk vinden. Wel van een 2 tal draden de ommanteling een beetje beschadigd.
Zou het een probleem met de motor kunnen zijn, en kan ik die gemakkelijk bereiken? Of zou het de schakelaar zijn?
Weet wel dat de schakelaar moeilijk te vinden is. Het is een joystick met drukknoppen voor links en rechts. Dus geen elektrische ramen.
Wie weet de oplossing????
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door Hanz »

red devel schreef: 05 okt 2020, 17:01 Ik kan ook niet echt een kabelbreuk vinden. Wel van een 2 tal draden de ommanteling een beetje beschadigd.
Kabelbreuk in de kabelboom is toch het meest waarschijnlijke en meest voorkomende probleem, zeker als je zo al 2 beschadigde draden ziet. Draden kunnen inwendig ook beschadigd/gebroken zijn zonder dat de ommanteling kapot is. Ik zou eerst met de kabelboom aan de slag gaan voordat je moeilijk gaat zoeken naar schakelaars.
En als je eerst de spiegelmotor wil nakijken, dan vind je hier meer info: https://www.t4-wiki.de/wiki/Au%C3%9Fenspiegel
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Elektrische spiegelverstelling

Bericht door red devel »

Probleem spiegel is vandaag opgelost :yes
Ik ben even naar de plaatselijke sloperij gereden, en een schakelaar gehaald ( € 5,00)
Niet geschoten is altijd mis!
En wat denk je? inderdaad... was gewoon de schakelaar dus defect!
Nu werkt hij weer.
Plaats reactie