Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

toerentalreductie bij een gechipte 88 pk TDI

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
zoals de berijders van een 88 pk TDI wel zullen weten heeft deze vrij korte overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbakken (EWA en EWB).

Als gechipte/getunde 88 pk rijder had ik eens gekeken wat de mogelijkheden waren om het toerental wat te reduceren. Ik reed normaal gesproken in de zomer met de bandenmaat 235-45-17 en in de winter met de bandenmaat 195-70-15.

Ik had het een en ander uitgezocht en weet dat de versnellingsbak van een 102 pk een mooie oplossing is, echter dat rijdt gewoon anders. En verder weet ik nu wat ik heb, een goede versnellingsbak. En als je een gebruikte 102 pk bak van iemand anders koopt, dan zou het kunnen zijn, dat die bak niet zo jofel is.

Van de zomer ben ik er eens voor gaan zitten en ben wat berekeningen gaan maken voor wat betreft de versnellingsbak verhoudingen en welke toerentallen
het zou zijn. De gedachte was om alleen de tandwielen van de 5de versnelling uit te wisselen. Met de juiste berekening een setje tandwielen besteld bij de dealer. Met in mijn achterhoofd een toerental reductie van 350 rpm.

Goed het setje was natuurlijk niet op voorraad en moest uit Duitsland komen,
maar na 3 dagen was het in huis :knipoog 200 Euro lichter verliet ik de dealer.

De koppeling was aan vervanging toe en de afspraak bij Marja was zo gemaakt (102 pk koppeling HD uitvoering) en de nieuwe tandwielenset er in.
Maar pot@#%$ het grootste tandwiel was te groot voor het huis!!.

De tandwielen moesten teruggestuurd worden. Ik had dus 200 euro betaald en kreeg voor het setje ongebruikte en dus nieuwe tandwielen uiteindelijk 80 euro terug. Het verschil zit in handelingskosten en administratiekosten etc.

Ik ontplofte zowat en ook de dealer was 'not amused'. :muur
120 euro pleite..

Maar het idee; de toerental reductie liet me niet los.
Ik was aan nieuwe winterbanden toe en had een setje 16 inch op de kop getikt. De oude bandenmaat 195-70-15 was dus niet meer aan de orde.
Ik heb gekozen voor de bandenmaat 225-60-16 met loadindex van 102.

De ervaren weetjeweller zal opmerken dat die banden wat aan de hoge kant zijn. Ja dat klopt, en dat was ook net de bedoeling.
Ik heb wat metingen verricht en mijn gevoel was juist.

80 km/u is nu 1900 rpm
100 km/u is nu 2300 rpm
120 km/u is nu 2900 rpm

De gerealiseerde toerental reductie is ongeveer 400 rpm.

Wat is hier nu het voordeel van?
Minder toeren is minder motorgeluid, lager verbruik bij dezelfde snelheid. De snelheid die je op de snelheidsmeter afleest komt exact overeen met die van de GPS.
Nadeel?
De acceleratie is iets minder heftig, maar door de korte bak valt dit nog mee.


Moraal van het verhaal, het zou een aanrader kunnen zijn, als de motor krachtig genoeg is.



Als je wat anders wilt doen als dat standaard is, dan moet je wel eens leergeld betalen. In dit geval is 120 euro wel erg veel leergeld :bonk :muur
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Bericht door koos 890 »

Peter , voor die 80 euro had ik die tandwielen achter in z'n strot gedouwd
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Tja, zou ik ook wel willen, maar denk dat onze vrienden van de TUV er niet in mee zullen gaan... Kein gutachten, also durfen sie nicht montieren.. :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Roger,
Fulda Kristall Supremo 225-60-16 102 H, misschien helpt dat?

Die bandenmaat heeft een 151 pk standaard, zo dacht ik
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bertje
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jan 2007, 11:00

Bericht door bertje »

:happy ik doe dit al een tijdje met een 102 pk getund. :happy
in de winter 205/70 x 15 en in de zomer 235/60x16.
en wat je zegt klopt als een bus :bifun

bertje
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:@ Roger,
Fulda Kristall Supremo 225-60-16 102 H, misschien helpt dat?

Die bandenmaat heeft een 151 pk standaard, zo dacht ik
zolang de fabrikant ()meestal van de velgen) voor mijn type T4 geen goedkeuring heeft afgegeven voor een bepaalde bandenmaat zal de TÜV deze maat niet op mijn kentekenbewijs willen zetten en mag ik er dus niet mee rijden.

Dat de loadindex en speedindex ruim voldoende zijn en de banden passen zegt hier niets, zonder vermelding op je fahrzeug brief/schein ben je in overtreding als je ze monteert
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Dus allemaal grotere banden erop zetten??? :happy
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
rolf768
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jan 2007, 11:17
Locatie: nieuwe pekela
Contacteer:

Bericht door rolf768 »

hoi Peter,

Als ik kijk op mijn gps en kmteller heb ik 10 km verschil mijn gps geeft minder aan met standaad banden 195- 70- 15. had jjij dat ooken wat zal nu dan de juiste snelheid zijn.

gr Rolf 768 :ikrij :T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

op vlakke weg kun je er van uit gaan dat de GPS akelig nauwkeurig is, veel nauwkeuriger dan de teller van je auto die bandenmaat afhankelijk is en ook bandenslijtage afhankelijk (immers diameter wordt kleiner als band slijt en dus ook omtrek kleiner..... omtrek x toerental = afstand......)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Dat ben ik met Roger eens,
op een vlakke weg kun je qua de snelheidsaanduiding het beste op de GPS vertrouwen, die is namelijk onafhakelijk van de bandenmaat :knipoog

Een teller liegt altijd :lach

Nu geven zowel de GPS als de teller TOEVALLIG de zelfde snelheid aan.

Maar nogmaals, je moet er wel voldoende kracht voor hebben :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:
Maar nogmaals, je moet er wel voldoende kracht voor hebben :knipoog

Jahh en peter is een sterke jongen vind ie zelf :jump :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Jahh en peter is een sterke jongen vind ie zelf
Nou dat niet, maar bij een ongechipte 88 pk of bijvoorbeeld een 1,9 TD zou ik het niet aanbevelen. Dan ga je namelijk te veel terug in acceleratievermogen.

Vandaar de vermelding.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

hihih
als jij mij mag pesten met "duitse doggen" mag ik je toch zeker terugpakken op letterlijk gelezen teksten :bifun

Ik begreep wel dat je busje er de kracht voor moet hebben, maar dat schreef je niet :knipoog
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

Bericht door Peter Coddens »

Ik betwijfel als het verbruik lager wordt door het toerental te reduceren. De kracht die de motor moet produceren om een bepaalde snelheid te rijden is toch hetzelfde? Er zal wel voor elke snelheid een optimaal toerental bestaan, maar zou het verbruik echt dalen door het toerental bij 120 km/u met 400 RPM te verminderen?
Ik hoorde al van iemand die met een auto met 6 bak rijdt dat hij nauwelijks verschil merkt in verbruik in 5e of in 6e.

Misschien zijn er hier op het forum wel wiskundigen die een formule kennen om dit vraagstuk op te lossen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Peter Coddens schreef:Ik betwijfel als het verbruik lager wordt door het toerental te reduceren. De kracht die de motor moet produceren om een bepaalde snelheid te rijden is toch hetzelfde? Er zal wel voor elke snelheid een optimaal toerental bestaan, maar zou het verbruik echt dalen door het toerental bij 120 km/u met 400 RPM te verminderen?
Ik hoorde al van iemand die met een auto met 6 bak rijdt dat hij nauwelijks verschil merkt in verbruik in 5e of in 6e.

Misschien zijn er hier op het forum wel wiskundigen die een formule kennen om dit vraagstuk op te lossen.
Nou mijn T5 was bij gelijke (hogere) snelheden toch ECHT wel zuiniger in de 6e versnelling dan in de 5e.

Verklaring moet je denk ik zoeken in ideale toerental voor koppel en vermogen, waarbij er ook nogeens een grafiek bestaat voor specifiek brandstofverbruik (verbruik per geleverde pk bij bepaald toerental) als je deze grafieken bij elkaar legt en wat rekent kun je heel goed uitkomen op een (beduidend) lager verbruik door lager toerental te draaien.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie