Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

[kogel door de kerk: bus gekocht!] VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Automaat is inderdaad niet mijn wens, maar de staat geeft een goed beeld van een vraagprijs. Evenals die 151PK van Poptop. Dank!
Hanz schreef: 07 okt 2020, 18:54 Hier een advertentie voor een Freestyle met 225.000 km voor € 23.950. Als ik jou was zou ik hem niet kopen vanwege de automaat, maar het geeft wel een indruk hoe een Freestyle er voor die prijs ongeveer uitziet.
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
En bij Poptop een 150 pk Freestyle met 286.000 km voor dezelfde prijs. Is reeds verkocht maar even bedoeld voor de beeldvorming.
https://www.poptop.nl/aanbod/volkswagen ... freestyle/
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Dank voor de tip, lijkt inderdaad netjes op de foto’s! Bus is echter al gereserveerd. En helemaal met je eens: een Freestyle is alleen het geld waard als hij compleet is. Ik zie ze verrassend vaak zonder bijvoorbeeld het originele fietsenrek.
J vd Pal schreef: 07 okt 2020, 20:01 Is dit misschien iets, geen Freestyle maar zo op het eerste gezicht wel een nette bus voor dito prijs https://link.marktplaats.nl/m1605997676


Als je perse een Freestyle wilt let er dan wel op dat je er ook alles bij krijgt wat bij een Freestyle hoort! Anders betaal je veel geld voor een paar stickers en andere bekleding.

Hier een folder van de Freestyle zodat je weet welke extra's erbij horen: http://www.westfaliat4.info/html/2003_v ... style.html

Bij een origineel in NL geleverde Freestyle zou dat volgens de NL folder het volgende losse dingen moeten zijn:
Fietsendrager voor 4 fietsen, type "Logo"
Serviesset met houder
Bestekbak in lade
Uitneembare kunststof spoelbak
Opbergtassen aan achterkast, zijkast en dakkast
Opbergtassen aan voorportieren onder kaartenbakken
2 kledinghaken in camperdeel
Veloursmatten voor en achter
Gasfles van 2,8 kg

Geldt ook voor de andere "speciale" modellen zoals de Advantage (1999-2000), Generation (2000-2001), Event (2001-2002)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door Hanz »

Misschien interessant? In ieder geval een heel lage km-stand.
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Heb ik toevallig recent in het echt bekeken. Prachtige bus, echt in hele nette staat, zowel binnen als buiten.
Voor mij een dealbreaker dat het op basis van een Caravelle is.... Niet fabrieks-af dus. Voor mij klopt de prijs dan niet, ondanks de onderhoudsstaat en mooie km-stand.
Hanz schreef: 08 okt 2020, 16:10 Misschien interessant? In ieder geval een heel lage km-stand.
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door kroonhome »

Hanz schreef: 08 okt 2020, 16:10 Misschien interessant? In ieder geval een heel lage km-stand.
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr
Aan twee zaken kan je direct zien dat het geen originele California is met step by step bekleding. De bekleding werd in 2003 al niet meer gevoerd en een California is nooit geleverd met climate controle.
De beglazing in het camper gedeelte was vaak dubbel glas wanneer deze niet zwaar getint was zoals bij mijn Freestyle uit 2003.
Verder is het de vraag of alles aanwezig is in het camper gedeelte zoals een werkende standkachel en of de rest allemaal werkt zoals het hoort :groteogen
Bij het naderhand overbouwen van een Westfalia interieur moeten er de nodige gaten (het dak) en bevestigingspunten gemaakt worden, hoe roestvrij is dit uitgevoerd bijvoorbeeld?
Voor wat meer geld heb je wel een originele met misschien wat meer kilometers maar wanneer deze goed is onderhouden is dat geen enkel probleem.

Diverse keren gekeken naar een T5 en T6, zelfs het laatste model en tot de conclusie gekomen dat deze krapper is van binnen dan mijn T4 (minder ruimte onder het bovenbed en tot de voorstoelen) en bijvoorbeeld een deel van het bovenbed thuis laten (voor afleg ruimte bovenop) kan ook niet...
Het is allemaal veel kwetsbaarder en onderhoudsgevoeliger, geld zowel voor het campergedeelte als voor het auto gedeelte.
Zolang ik overal nog kan komen zonder milieu gezeur blijft de T4

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door kroonhome »

Voor kinderzitjes heeft de achterbank isofix voorzieningen, al een paar keer de kleinkinderen achterin gehad :toppie
Met de gordels kan het natuurlijk ook wanneer de bank in de normale stand staat...
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door Multivan Generation »

kroonhome schreef: 08 okt 2020, 23:50 Voor kinderzitjes heeft de achterbank isofix voorzieningen, al een paar keer de kleinkinderen achterin gehad :toppie
Met de gordels kan het natuurlijk ook wanneer de bank in de normale stand staat...
Vanaf welk bouwjaar zat er isofix op de slaapbank?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door J vd Pal »

kroonhome schreef: 08 okt 2020, 23:24
Aan twee zaken kan je direct zien dat het geen originele California is met step by step bekleding. De bekleding werd in 2003 al niet meer gevoerd
De Step by Step bekleding is tot het einde (2003) gevoerd op de standaard California modellen.
Multivan Generation schreef: 09 okt 2020, 07:16 Vanaf welk bouwjaar zat er isofix op de slaapbank?
Vanaf half 1999, toen de schoonwatertank verhuisde van de achterbak naar onder de kast. Herkenbaar aan vier vierkante uitsparingen in de rugleuning van de achterbank.

Zie voor de antwoorden op beide vragen: http://www.westfaliat4.info/html/1996_v ... coach.html
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door Lutra »

Hoe goed de T4 ook rijdt, als het ook de auto voor dagelijks gebruik wordt zou ik toch ook een T5 overwegen.
Rijcomfort is echt een niveau hoger. De eerste T5 GP komen met de prijzen toch al wat dichterbij de laatste T4 modellen.
https://link.marktplaats.nl/m1610247121
Het interieur is misschien iets minder hufterproof dan een Westfalia interieur maar ik heb mijn huis ook niet ingericht met bielzen en steigerhouten meubels. Het is ook een beetje hoe je er mee omgaat.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Ja, prachtig. Prijstechnisch is dat echter geen optie.

We blijven toch een beetje hannesen met de openingsvraag van mijn post: met twee kleine kinderen zou het fijn zijn als de achterbank dichterbij de voorstoelen kan staan. Met Isofix cq langere gordels is dat wel oplosbaar. In dit topic geageerde eerder al iemand dat dat niet mag volgens de gebruiksaanwijzing. Weet iemand 100% zeker dat het niet kan/mag?
Lutra schreef: 09 okt 2020, 18:13 Hoe goed de T4 ook rijdt, als het ook de auto voor dagelijks gebruik wordt zou ik toch ook een T5 overwegen.
Rijcomfort is echt een niveau hoger. De eerste T5 GP komen met de prijzen toch al wat dichterbij de laatste T4 modellen.
https://link.marktplaats.nl/m1610247121
Het interieur is misschien iets minder hufterproof dan een Westfalia interieur maar ik heb mijn huis ook niet ingericht met bielzen en steigerhouten meubels. Het is ook een beetje hoe je er mee omgaat.
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door Martens-Tvier »

Ik weet niet waar je woont, maar of de gordels passen mag je proberen in onze California Event 2003 (Westfalia origineel, Dld import, en met Step By Step interieur)
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door J vd Pal »

timv schreef: 10 okt 2020, 22:45 In dit topic geageerde eerder al iemand dat dat niet mag volgens de gebruiksaanwijzing. Weet iemand 100% zeker dat het niet kan/mag?
In de gebruiksaanwijzing staat dat er drie standen zijn waarvan de achterste stand wordt aangeduid als rijstand. Dat is niet voor niets, de bank is in die stand getest of alles dan heel blijft. In de rail voor de bank zijn diverse uitsparingen waardoor de rail daar minder sterk is. Ik kan mij voorstellen dat als de bank naar voren staat dat bij een aanrijding de rail dan kan bezwijken en als die zware bank loskomt dan ......

Natuurlijk zijn er mensen die gaan rijden met de bank op een andere plek en natuurlijk gaat dat altijd goed maar ik zou mijn kinderen/vrienden er niet aan wagen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door peetjeadhdtje »

Ik zie / en zag toen met de kids het probleem niet met die afstand naar voren. Het leidt trouwens alleen maar af als je ze zo dichtbij hebt zitten.
En als ze vervelend zijn hebben ze bij de boerenbond van die lange spade stelen waarmee je eens mee naar achter kunt porren.
Het handige van het busje is dat wanneer het te erg wordt de bijrijder zo tussen de twee voorstoelen naar achter wipt om even orde op zaken te stellen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door Multivan Generation »

@peetjeadhdtje,

Of je zet ze in jouw geval in de bak..
Stilte gegarandeerd..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
timv
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 sep 2020, 21:01

Re: [kogel door de kerk: bus gekocht!] VW California: achterbank op de voorste stand icm lengte gordels

Bericht door timv »

Beste allen,

Dank voor jullie hulp van de afgelopen weken! De kogel is door de kerk! Morgen halen we onze aankoop op: een T4 California Freestyle uit 2003 in keurige staat en prachtige kleur 'fresco green'. Uitgebreid getest met gordels en kinderzitjes, dat komt wel goed.

Zodra ik de bus voor de deur heb staan zal ik me nog eens voorstellen in het 'voorstellen' topic.

Groet
Tim
Plaats reactie