Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afmetingen Atrion hefdak.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door Safaz »

Ik heb alle topics via de zoekfunctie gelezen over dat dak maar helaas nergens de exacte afmetingen gevonden. Kan iemand mijn vertellen wat de afmetingen zijn van het platte Atrion hefdak, die van 1400euro dus zonder slaapplek? Ik wil weten hoe groot het gat gezaagd moet worden?

En mocht iemand in omgeving Amersfoort zitten met dat hefdak dan zou ik heel graag eens even met eigen ogen willen komen kijken als dat mag.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door Multivan Generation »

Zagen ga je pas, mag ik toch hopen, als je het dak in bezit hebt?
Dan heb je, als het een goede kit is, meteen een zaagmal of tekening er bij.. :zwaai

'Probleem' opgelost..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door Safaz »

Nee ik wil het laten monteren maar was gewoon benieuwd naar de exacte binnen afmetingen ;)
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door red devel »

Ik heb ook een vraag over een hefdak!
Ik heb onlangs een T4 Caravelle, bouwjaar 1997, gekocht.
Ik vraag mij af welk type/merk hefdak hier in zit? Ik kan nergens een merk vinden.
Ik vind de sluiting discutabel! Hoort dit wel zo?
20201011_150544.jpg[/attachment]
Je zet het dak gewoon vast met, aan beide kanten, met een korte spanband! aan de binnenkant.
Er zit verder geen vergrendeling op en ook geen hefbeugel of zo. Je drukt het dak omhoog middels 2 gasdrukveren. Deze moet ik vervangen omdat ze niet sterk genoeg zijn om het geopende dak te dragen. Op de gasdrukveren staat ook geen merk of iets. Ook niet de sterkte.
20201011_150645.jpg
[attachment=0]
Bijlagen
20201011_150544.jpg
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door pwhooftman »

Merk kan ik niet noemen, maar ik heb ook zo'n dak. Ook met die sjorbandjes, met precies dezelfde zwarte beugeltjes, maar bij mij zit er een metalen stang overdwars waar de sjorbandjes omheen gaan. Misschien wat basic, maar je kunt het dak er wel stevig mee dichtdoen. De gasveren heb ik toevallig vandaag los gehad, en ik was verrast door hoe sterk ze waren, ik denk toch zo'n 300 - 500 Newton per stuk. Ze staan dan ook vrij schuin.
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door red devel »

Klopt. Die stang zat er bij ook onder. Dacht dat het een noodoplossing was! Ik ga er denk ik een paar motorkap klemmen opzetten. Vindt ik strakker.
Wb de gasveren, die zijn bij mij dan echt wel slecht. Dak valt zo dicht.
Even een andere vraag dan: heeft u ook een 3 zo te slaapbank welke op 2 rails gemonteerd zit.
Ik mis namelijk de veertjes die de halve maantjes naar buiten duwen. Kan nergens vinden waar ik die kan kopen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door Multivan Generation »

Gasveertjes moet je niet zomaar veel sterker kopen. De kans is dan groot dat de dakconstructie van het polyester dak het niet aan kan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door pwhooftman »

De gasveren zitten gemonteerd op het houten kader aan de rand van het dak, dus daar heeft het polyester niet onder te lijden.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door pwhooftman »

red devel schreef: 11 okt 2020, 21:42 Klopt. Die stang zat er bij ook onder. Dacht dat het een noodoplossing was! Ik ga er denk ik een paar motorkap klemmen opzetten. Vindt ik strakker.
Hou ons op de hoogte of dat lukt, de sjorbanden zorgen wel voor een stevige sluiting, maar het is ook wat lastig.

Nb ik heb niet een bank op rails
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door peetjeadhdtje »

Je kunt het zelf berekenen op https://www.gasveerwinkel.nl/gasveer-berekenen/

Hiermee voorkom je dat je houtschroeven uit je houten latje trekt.
Zo een houten kadertje is echt niet zwaarder geconstrueerd dan echt nodig is. Is de zaak rot/zit er vocht floept je dakje bij de eerstekeer openzetten alle kanten op en als je pech hebt de gasveerbevestigingsschroef door het stof.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door pwhooftman »

Nou dat valt wel mee hoor, een (op de gok) 3 bij 4 cm lat rondom. Het polyester zelf is behoorlijk dun en fladderig, het kader geeft veel stevigheid.
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door Safaz »

Ik zag opeens reacties in de topic en had al hoop dat iemand het atrion hefdak heeft en de binnenafmetingen had geplaatst.
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door red devel »

Hoi Safas,
ik weet niet of mijn hefdak (zie foto's hierboven) een Atrion hefdak is!
Maar de maat binnen is 198 lang en 104 breed. Dat is de maat na afwerking met de aluminium lijst!
Het dak op de auto (dichtgeklapt) meet ik 236 lang en 110 breed.
Maar zoals gezegd, eerst het dakje binnen laten komen en dan zagen! Ik ben niet aansprakelijk als de maat niet goed is :ikrij

Ik heb de gasveren eens gedemonteerd om het gewicht van het dak eens te wegen om de sterkte te kunnen berekenen van de gasveer!
Nou, lekker! Je krijgt ze dus bijna niet weer ingedrukt om te kunnen monteren.
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door Safaz »

Als het atrion dak ook 198 bij 104 is dan is het perfect. Dan kan ik daar een verwijderbare slaapplek maken voor 2 kleine kids.
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Afmetingen Atrion hefdak.

Bericht door peetjeadhdtje »

Wat heet hier vervuilen en sores, Safaz is toch geholpen?

De enige die hier vervuild ben jij Jan. Totaal ongepast je vetgedrukte opmerking.
Plaats reactie