Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Water lekkage binnen achter achterwiel (zie video)

vragen over de T4
Plaats reactie
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Water lekkage binnen achter achterwiel (zie video)

Bericht door Safaz »

Hallo allemaal.

Aan de roest te zien is dit iets wat kennelijk langer speelt aangezien. Ik kon er zo doorheen prikken en vielen brokken af rond dat rooster (ventilatierooster?).

Hoe komt dat water daar binnen? Als ik langs de achterlicht unit naar beneden kijk zie ik op de bodem ook water liggen

Rechts is het alleen wat klam aangezien de bus wat schuin geparkeerd staat, ik vermoed dat het rechts ook lekt.

Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Water lekkage binnen achter achterwiel (zie video)

Bericht door odorf »

Klassieke plek. Niet zo heel moeilijk. :yes

Ik denk dat het water wordt opgeworpen door de achterwielen en tussen de bumper en het ontluchtingsrooster het roestgat dat jij ontdekte daar kan het zo naar binnen.

Al lijkt het in eerste instantie nog dicht. (De roestplek) vocht weet daar al veel langer doorheen te komen.
(Door de rijwind en opgeworpen water komt daar ook best wat druk op het water te staan)

Kan ook zijn dat de wielrand door roest water doorlaat.
(Zie pijlen)
497C5444-FA33-4A06-B4CC-71ADB44D5517.jpeg
(60.64 KiB) Nog niet gedownload
Niet leuk, maar nu nog goed te verhelpen met plaatwerk-werk.

Ik zou de hele achterbumper en achterlichten eens loshalen en kijken hoe het er voor staat rondom. In principe is er dacht ik geen directe verbinding tussen dit ‘bakje’ en de koker waar de achterlichten in zitten.
En die achterbalk loopt naar beneden toe leeg. Opvallend dat daar ook water staat.

Dat laatste zou natuurlijk ook van boven kunnen komen. Rubber rond klep/deuren nog ok? Of ... de rubber doorvoerbuisjes van de kabels naar de klep/deuren zit los of is vergaan.
Deze slang (en) zitten bovenaan.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Water lekkage binnen achter achterwiel (zie video)

Bericht door Safaz »

Dankjewel voor je heel uitgebreide reactie met foto.


Wat ik wel vreemd vind is het feit dat de bus stilstaat met schorsing en dus niet gereden wordt. Paar dagen geleden was het nog niet zo vol water daar maar gisteren heeft heel de hele dat flink zitten regenen en volgeraakt. Ik vermoed dus dat het niet komt door opspattend water tijdens rijden.

Ik ga vandaag met je info aan de slag en eens verder kijken of ik kan ontdekken van waar het water naar binnen loopt.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Water lekkage binnen achter achterwiel (zie video)

Bericht door odorf »

Aha,

Dán zou ik zeker de kabeldoorvoer boven aan de achterklep/deuren checken.

Dit is een rubber slangetje dat aan beide kanten in het plaatwerk vastzit met een randje. Soms raakt dat los en dan kan het daar ook gaan lekken.

Succes!
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Water lekkage binnen achter achterwiel (zie video)

Bericht door Safaz »

Dankjewel. Je advies heeft mij bij het probleem gebracht. De rubber kabeldoorvoer slang heeft wat scheurtjes en 2 gaten.

Nu weet ik waar het aan ligt en zal ik die rubberslang ergens moeten kopen en kijken hoe die vervangen moet worden.

Als iemand het onderdeelnummer weet dan hoor ik het graag.

Edit: hoe doen ze dat bij apk als ze een ashoek dichtkitten? Welke kit gebruiken ze daarvoor en kan ik dat ook gebruiken om mijn gaatjes te dichten?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Water lekkage binnen achter achterwiel (zie video)

Bericht door odorf »

Goed idee,

MS Polymeer kit. Kokers zijn bij veel automaterialenzaken te krijgen. Womi, Colad, Sika, Den Braven, dat zijn zo wat merken. Maar merk maakt niets uit.


https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... 71-972086/

Waarschijnlijk nummer (positie) 5. Ik heb even gezocht op T4 van 1996 weet niet wat jouw bouwjaar is. En of er nog verschillende soorten zijn. (Denk het niet)

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Safaz
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 sep 2020, 15:40

Re: Water lekkage binnen achter achterwiel (zie video)

Bericht door Safaz »

Thx ik heb het gevonden. https://bus-ok.nl/T4-kabeldoorvoertule- ... EUR&imp=gs

Morgen eerst maar eens naar mijn favoriete winkel (overschilderbaar) https://www.action.com/nl-nl/p/pattex-p ... -polymeer/
Plaats reactie