Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

vragen over de T4
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door pwhooftman »

Bij de vorige set banden sleet bij één voorwiel de band bovenmatig af aan de buitenkant. Vorig jaar zijn nieuwe stuur- en fuseekogels gemonteerd en is de bus uitgelijnd. Ongeveer tegelijkertijd zijn er andere velgen met gebruikte banden opgekomen. Maar nog steeds slijt de rechter voorband aan de buitenzijde beduidend sneller dan de ander voorband. Tot het punt dat middenop er nog 3,5 mm profiel is, en aan de rand 0.

Ik heb de uitlijning met een touwtje langs de wielen gecontroleerd, en bij het stuur in de rechtuitstand staan beide voorwielen evenveel naar binnen ('toe-in', ongeveer een centimeter ruimte tussen het touwtje en de voorkant van de band). Dus het ene wiel staat niet méér naar binnen dan de ander, en toch slijt die ene band aan de buitenzijde veel sneller. Een te lage bandenspanning is ook niet logisch; dan zou de binnenzijde van die band ook sneller moeten slijten. De hellingshoek van het rechtervoorwiel lijkt ook niet anders dan van het linker voorwiel.

Iemand een idee waar dit door komt?

VW T4 AJT 2002 tot camper omgebouwd
20200918_200057 (Custom).jpg
20200918_200106 (Custom).jpg
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door Tricolore »

Ik denk toch iets met toespoor niet goed. Misschien toch maar weer (bij een andere) laten uitlijnen ?
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door Bas_Caravelle »

Loadindex van de banden kan hier ook meespelen. Daarbij rij je op winterbanden of AllSeasons... dat is een veel za hter compound en slijt harder in de zomer.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door Beckontheroad »

Bas_Caravelle schreef: 19 sep 2020, 11:07 Loadindex van de banden kan hier ook meespelen. Daarbij rij je op winterbanden of AllSeasons... dat is een veel za hter compound en slijt harder in de zomer.

Gr Bas
Dat geeft niet direct verschil tussen li en re..
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door Multivan Generation »

Camber staat bij die afgesleten band te veel naar buiten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door jos_br »

Multivan Generation schreef: 19 sep 2020, 16:24 Camber staat bij die afgesleten band te veel naar buiten.
Dit kun je notabene op de foto zien! Maar de uitlijner zal wel geen zin hebben om dit af te stellen, dit kan weleens vast zitten terwijl juist dit onderstel (camber, caster en sporing) veel mogelijkheden heeft om de wielen er goed onder te zetten.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door pwhooftman »

ik heb mijn telefoon niet precies verticaal gehouden, dus je kunt niet op de foto afgaan om de camber te beoordelen. In het echt is er op het oog geen verschil zichtbaar, al heb ik er geen waterpas o.i.d. tegenaan gehouden. Toch lijkt een camber-afwijking inderdaad voor de hand te liggen omdat het vooral één kant betreft, maar ik vind de slijtage wel erg extreem aan de buitenrand zitten.

Afijn, we gaan alles goed laten controleren, en nu komt natuurlijk de vraag: welke vervangende band? Elk premium merk heeft wel 'van' of 'carrier' banden, maar inmiddels zijn de flinke SUV's net zo zwaar als een lege T4. En omdat het nu een camper is, zal mijn T4 niet meer tot 3000 kg volgeladen worden. Betekent dat dat ik er nu ook met een gerust hart niet-carrier banden onder kan laten leggen (er ligt nu 225/50 R17 onder).
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door Pascal-141 »

pwhooftman schreef: 20 sep 2020, 21:50 ik heb mijn telefoon niet precies verticaal gehouden, dus je kunt niet op de foto afgaan om de camber te beoordelen. In het echt is er op het oog geen verschil zichtbaar, al heb ik er geen waterpas o.i.d. tegenaan gehouden. Toch lijkt een camber-afwijking inderdaad voor de hand te liggen omdat het vooral één kant betreft, maar ik vind de slijtage wel erg extreem aan de buitenrand zitten.

Afijn, we gaan alles goed laten controleren, en nu komt natuurlijk de vraag: welke vervangende band? Elk premium merk heeft wel 'van' of 'carrier' banden, maar inmiddels zijn de flinke SUV's net zo zwaar als een lege T4. En omdat het nu een camper is, zal mijn T4 niet meer tot 3000 kg volgeladen worden. Betekent dat dat ik er nu ook met een gerust hart niet-carrier banden onder kan laten leggen (er ligt nu 225/50 R17 onder).
Als de banden de correcte laadindex hebben , is het OK .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door StijnT4 »

Ik heb dit probleem ook gehad, alleen dan met de binnenzijde van mijn band. Heb het opgelost door de stuurstang (toe-in of toe-out) langer of korter te draaien. Heb dit op de gok gedaan en misschien een paar slagen aangedraaid. Nu rijdt, en slijt, het weer perfect. Maar deze slijtage ligt wel degelijk aan je uitlijning van de banden. En met een touwtje uitlijnen is natuurlijk niet heel betrouwbaar. Zou gewoon even langs de banden boer gaan om je uitlijning te laten checken
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door pwhooftman »

Dank voor alle reacties, op naar de bandenbowr 👍
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door pwhooftman »

Een update,

Vandaag 4 nieuwe banden laten monteren, en te horen gekregen dat er 'weinig klopte' van de uitlijning. Joh. Maar wat toen volgde was gekker: de monteur gaf aan dat verdraaien van de spoorstang in eerste instantie niks deed met de sporing omdat er in de harmonicahoes van de spoorstang 'iets los zat'. Dat zou dan moeten betekenen dat de spoortang niet vast zat aan het stuurhuis en daar even hard via de schroefdraad uitdraaide als hij in de stuurkogel indraaide, in plaats van dat de spoorstangkogel in de socket draaide :groteogen .
Ik moet de harmonica hoes nog even losmaken om e.e.a. te bekijken, maar zou dat kunnen, heeft iemand dat ooit meegemaakt?

Ik heb nooit iets gemerkt aan speling of zo, maar dit zou betekenen dat de spoorstang langzaamaan steeds langer aan het worden was doordat hij zich uit het stuurhuis aan het werken was? :groteogen
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door Olaf »

De spoorstang kan inderdaad losgedraaid worden van het stuurhuis.zit normaal geborgd met een borgplaatje en locktight. Even harmonica hoesje los wippen en je ziet het zitten.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door pwhooftman »

Dank je, dan gaan we dat morgen aan beide zijden eens goed bekijken.

Vraagje, op https://t4-wiki.de/wiki/Spurstange wordt niet gesproken over loctite of een borgplaatje, zou dat er altijd moeten zitten bij een AJT 2.5 tdi?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door Erdem50 »

pwhooftman schreef: 12 okt 2020, 22:42 Dank je, dan gaan we dat morgen aan beide zijden eens goed bekijken.

Vraagje, op https://t4-wiki.de/wiki/Spurstange wordt niet gesproken over loctite of een borgplaatje, zou dat er altijd moeten zitten bij een AJT 2.5 tdi?
Bij T4s waar ik aan gewerkt heb zit dit ook niet, zit alleen vastgedraaid.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af

Bericht door Multivan Generation »

pwhooftman schreef: 12 okt 2020, 22:42 Dank je, dan gaan we dat morgen aan beide zijden eens goed bekijken.

Vraagje, op https://t4-wiki.de/wiki/Spurstange wordt niet gesproken over loctite of een borgplaatje, zou dat er altijd moeten zitten bij een AJT 2.5 tdi?
Er hoort toch een tegenmoer op te zitten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie