Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Bij de vorige set banden sleet bij één voorwiel de band bovenmatig af aan de buitenkant. Vorig jaar zijn nieuwe stuur- en fuseekogels gemonteerd en is de bus uitgelijnd. Ongeveer tegelijkertijd zijn er andere velgen met gebruikte banden opgekomen. Maar nog steeds slijt de rechter voorband aan de buitenzijde beduidend sneller dan de ander voorband. Tot het punt dat middenop er nog 3,5 mm profiel is, en aan de rand 0.
Ik heb de uitlijning met een touwtje langs de wielen gecontroleerd, en bij het stuur in de rechtuitstand staan beide voorwielen evenveel naar binnen ('toe-in', ongeveer een centimeter ruimte tussen het touwtje en de voorkant van de band). Dus het ene wiel staat niet méér naar binnen dan de ander, en toch slijt die ene band aan de buitenzijde veel sneller. Een te lage bandenspanning is ook niet logisch; dan zou de binnenzijde van die band ook sneller moeten slijten. De hellingshoek van het rechtervoorwiel lijkt ook niet anders dan van het linker voorwiel.
Iemand een idee waar dit door komt?
VW T4 AJT 2002 tot camper omgebouwd
Ik heb de uitlijning met een touwtje langs de wielen gecontroleerd, en bij het stuur in de rechtuitstand staan beide voorwielen evenveel naar binnen ('toe-in', ongeveer een centimeter ruimte tussen het touwtje en de voorkant van de band). Dus het ene wiel staat niet méér naar binnen dan de ander, en toch slijt die ene band aan de buitenzijde veel sneller. Een te lage bandenspanning is ook niet logisch; dan zou de binnenzijde van die band ook sneller moeten slijten. De hellingshoek van het rechtervoorwiel lijkt ook niet anders dan van het linker voorwiel.
Iemand een idee waar dit door komt?
VW T4 AJT 2002 tot camper omgebouwd
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Ik denk toch iets met toespoor niet goed. Misschien toch maar weer (bij een andere) laten uitlijnen ?
- Bas_Caravelle
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Loadindex van de banden kan hier ook meespelen. Daarbij rij je op winterbanden of AllSeasons... dat is een veel za hter compound en slijt harder in de zomer.
Gr Bas
Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex -
Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Dat geeft niet direct verschil tussen li en re..Bas_Caravelle schreef: ↑19 sep 2020, 11:07 Loadindex van de banden kan hier ook meespelen. Daarbij rij je op winterbanden of AllSeasons... dat is een veel za hter compound en slijt harder in de zomer.
Gr Bas
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Camber staat bij die afgesleten band te veel naar buiten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Dit kun je notabene op de foto zien! Maar de uitlijner zal wel geen zin hebben om dit af te stellen, dit kan weleens vast zitten terwijl juist dit onderstel (camber, caster en sporing) veel mogelijkheden heeft om de wielen er goed onder te zetten.Multivan Generation schreef: ↑19 sep 2020, 16:24 Camber staat bij die afgesleten band te veel naar buiten.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
ik heb mijn telefoon niet precies verticaal gehouden, dus je kunt niet op de foto afgaan om de camber te beoordelen. In het echt is er op het oog geen verschil zichtbaar, al heb ik er geen waterpas o.i.d. tegenaan gehouden. Toch lijkt een camber-afwijking inderdaad voor de hand te liggen omdat het vooral één kant betreft, maar ik vind de slijtage wel erg extreem aan de buitenrand zitten.
Afijn, we gaan alles goed laten controleren, en nu komt natuurlijk de vraag: welke vervangende band? Elk premium merk heeft wel 'van' of 'carrier' banden, maar inmiddels zijn de flinke SUV's net zo zwaar als een lege T4. En omdat het nu een camper is, zal mijn T4 niet meer tot 3000 kg volgeladen worden. Betekent dat dat ik er nu ook met een gerust hart niet-carrier banden onder kan laten leggen (er ligt nu 225/50 R17 onder).
Afijn, we gaan alles goed laten controleren, en nu komt natuurlijk de vraag: welke vervangende band? Elk premium merk heeft wel 'van' of 'carrier' banden, maar inmiddels zijn de flinke SUV's net zo zwaar als een lege T4. En omdat het nu een camper is, zal mijn T4 niet meer tot 3000 kg volgeladen worden. Betekent dat dat ik er nu ook met een gerust hart niet-carrier banden onder kan laten leggen (er ligt nu 225/50 R17 onder).
- Pascal-141
- Berichten: 10817
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Als de banden de correcte laadindex hebben , is het OK .pwhooftman schreef: ↑20 sep 2020, 21:50 ik heb mijn telefoon niet precies verticaal gehouden, dus je kunt niet op de foto afgaan om de camber te beoordelen. In het echt is er op het oog geen verschil zichtbaar, al heb ik er geen waterpas o.i.d. tegenaan gehouden. Toch lijkt een camber-afwijking inderdaad voor de hand te liggen omdat het vooral één kant betreft, maar ik vind de slijtage wel erg extreem aan de buitenrand zitten.
Afijn, we gaan alles goed laten controleren, en nu komt natuurlijk de vraag: welke vervangende band? Elk premium merk heeft wel 'van' of 'carrier' banden, maar inmiddels zijn de flinke SUV's net zo zwaar als een lege T4. En omdat het nu een camper is, zal mijn T4 niet meer tot 3000 kg volgeladen worden. Betekent dat dat ik er nu ook met een gerust hart niet-carrier banden onder kan laten leggen (er ligt nu 225/50 R17 onder).
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Ik heb dit probleem ook gehad, alleen dan met de binnenzijde van mijn band. Heb het opgelost door de stuurstang (toe-in of toe-out) langer of korter te draaien. Heb dit op de gok gedaan en misschien een paar slagen aangedraaid. Nu rijdt, en slijt, het weer perfect. Maar deze slijtage ligt wel degelijk aan je uitlijning van de banden. En met een touwtje uitlijnen is natuurlijk niet heel betrouwbaar. Zou gewoon even langs de banden boer gaan om je uitlijning te laten checken
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Dank voor alle reacties, op naar de bandenbowr
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Een update,
Vandaag 4 nieuwe banden laten monteren, en te horen gekregen dat er 'weinig klopte' van de uitlijning. Joh. Maar wat toen volgde was gekker: de monteur gaf aan dat verdraaien van de spoorstang in eerste instantie niks deed met de sporing omdat er in de harmonicahoes van de spoorstang 'iets los zat'. Dat zou dan moeten betekenen dat de spoortang niet vast zat aan het stuurhuis en daar even hard via de schroefdraad uitdraaide als hij in de stuurkogel indraaide, in plaats van dat de spoorstangkogel in de socket draaide .
Ik moet de harmonica hoes nog even losmaken om e.e.a. te bekijken, maar zou dat kunnen, heeft iemand dat ooit meegemaakt?
Ik heb nooit iets gemerkt aan speling of zo, maar dit zou betekenen dat de spoorstang langzaamaan steeds langer aan het worden was doordat hij zich uit het stuurhuis aan het werken was?
Vandaag 4 nieuwe banden laten monteren, en te horen gekregen dat er 'weinig klopte' van de uitlijning. Joh. Maar wat toen volgde was gekker: de monteur gaf aan dat verdraaien van de spoorstang in eerste instantie niks deed met de sporing omdat er in de harmonicahoes van de spoorstang 'iets los zat'. Dat zou dan moeten betekenen dat de spoortang niet vast zat aan het stuurhuis en daar even hard via de schroefdraad uitdraaide als hij in de stuurkogel indraaide, in plaats van dat de spoorstangkogel in de socket draaide .
Ik moet de harmonica hoes nog even losmaken om e.e.a. te bekijken, maar zou dat kunnen, heeft iemand dat ooit meegemaakt?
Ik heb nooit iets gemerkt aan speling of zo, maar dit zou betekenen dat de spoorstang langzaamaan steeds langer aan het worden was doordat hij zich uit het stuurhuis aan het werken was?
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
De spoorstang kan inderdaad losgedraaid worden van het stuurhuis.zit normaal geborgd met een borgplaatje en locktight. Even harmonica hoesje los wippen en je ziet het zitten.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Dank je, dan gaan we dat morgen aan beide zijden eens goed bekijken.
Vraagje, op https://t4-wiki.de/wiki/Spurstange wordt niet gesproken over loctite of een borgplaatje, zou dat er altijd moeten zitten bij een AJT 2.5 tdi?
Vraagje, op https://t4-wiki.de/wiki/Spurstange wordt niet gesproken over loctite of een borgplaatje, zou dat er altijd moeten zitten bij een AJT 2.5 tdi?
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Bij T4s waar ik aan gewerkt heb zit dit ook niet, zit alleen vastgedraaid.pwhooftman schreef: ↑12 okt 2020, 22:42 Dank je, dan gaan we dat morgen aan beide zijden eens goed bekijken.
Vraagje, op https://t4-wiki.de/wiki/Spurstange wordt niet gesproken over loctite of een borgplaatje, zou dat er altijd moeten zitten bij een AJT 2.5 tdi?
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Bij nood 215pk/423nm
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
- Multivan Generation
- Berichten: 33713
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Eén voorband slijt aan de buitenzijde af
Er hoort toch een tegenmoer op te zitten?pwhooftman schreef: ↑12 okt 2020, 22:42 Dank je, dan gaan we dat morgen aan beide zijden eens goed bekijken.
Vraagje, op https://t4-wiki.de/wiki/Spurstange wordt niet gesproken over loctite of een borgplaatje, zou dat er altijd moeten zitten bij een AJT 2.5 tdi?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...