Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Multivan Generation »

Ik vond ook al dat je erg snel was met het weer uitlijnen..
Het 'zich zetten' heeft bij mij een 5000 km geduurd.
Powerflex aan de voorzijde kan ietwat comfort verlies geven omdat het meer doorgeeft. Dat is dus een reden dat er mensen de originele rubbers van een zwaardere versie er op zetten.
De stabilisatoren geven in het horizontale bereik geen comfort verlies. Maar zijn gelet op je plannen met vermogens toename, als dat nog door gaat, wel de juiste keuze om het vermogen veilig en goed zonder te gaan zoeken, op de weg te brengen..

Gaat er trouwens ook wel eens iemand op de bank van de DC zitten? Hij lijkt mij nogal vlak en weinig comfort geven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Het weer uitlijnen is opnieuw uitgevoerd omdat de powerflex aan de acbterzijde gemonteerd is (vorige keer is alleen de voorzijde gedaan want bussen voor de achterzijde niet geleverd) samen met de stabi's.

V.w.b. comfortverlies voorzijde ; de powerflex zat dus al gemonteerd maar na het monteren van de nieuwe H&R stangen icm alles opnieuw uitlijnen viel mij het verlies van enig comfort direct op dus het lag niet aan de pf bussen want die zaten er al op (voorzijde).

Achterbank zit redelijk goed (armsteunen worden gemist maar word opgelost door custom made kussens) en het zitvlak is ook verstelbaar ; deze kan nl schuiner gezet worden ook (zal later nog een foto posten). Maar de kwaliteit is pover. Had als ik dit geweten had deze cabine van Motexxion zeker niet aangeschaft (maar de verkoper wist het ook niet, zoals zo veel andere zaken - hij moet auto's verkopen en basta!) Heb onlangs een RT met Snoeks Cabine gekocht en die klopt. Plus heerlijke opbergruimte in kunststof kuipvorm onder de stoelen. In de cabine van de VW T6.1met de r*k cabine van Motexxion kun je niks kwijt. Echt fout ! Kwalitatief minder maar ja.....veel goedkoper hè. Het leder geeft gelukkig een ander 'gevoel' nu.

Begrijp alleen niet goed wat je bedoeld met wat 5.000 km nodig heeft vooraleerst zich 'te zetten' bij jouw bus :vraagteken :groteogen
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Ik heb vandaag een leuke rij-ervaring opgedaan die ik hier wil delen over onze aangepaste T6.1 4Motion

Ik had zelf wel al een mening over hoe hij rijdt met de huidige set up van banden/velgen, uitlijnen/camber, de gemonteerde B14 schroefset met de verlaging plus de montage van de verstelbare Powerflex bussen, de H&R stabilisators en natuurlijk de remmerij. Ik had gevraagd aan iemand die veel ervaring heeft met snelle sportauto's en die ook circuitervaring heeft en in de automotive werkzaam is, of hij bereid was een keer onze bus te willen testrijden en na afloop z'n ongezouten mening geven. Zo gezegd zo gedaan. Hij zag afgelopen middag natuurlijk wel dat er eea aan gedaan was maar niet wat precies allemaal.

Ik had de bus en remmen vantevoren warm gereden. Ik ben als bijrijder meegegaan en het ging erg hard :groteogen . Van alles is uitgeprobeerd in het bochtenwerk, ook met 'hoge' snelheid zien wat de bus doet en kan bij snelle stuurwisselingen icm veel en ook hard remmen, en ik was na afloop wat misselijk. Kort samenvattend ; van onder- of overstuur bij lange na geen sprake, ligt superstrak in bochten, remverdeling voor/achter combi prima in orde. Hij vertelde dat 'dit geen bus meer is', 'prima spul' en vroeg wat er allemaal aan gedaan was en wat eronder zat. Comfort/prestatie vond hij goed in verhouding.

Er zijn negatieve verhalen op fora over de B14 in omloop (ook door kenners) die mij deden twijfelen aan mezelf over deze set. Ik dacht te weten dat de bus het supergoed doet en ben erg blij dat een semi-pro dit bevestigd. Slecht nieuws had ik hier trouwens net zo goed neergeschreven. Grappig was één opmerking aan het eind van de rit ; die ging over het te lage vermogen die niet bij de bus hoort :lach.

Het zal echt wel zo zijn dat er nieuwe en betere combi's en/of schroefsets op de markt zijn die stukken beter presteren icm meer comfort (ik heb die expertise niet), maar ik ben dik tevreden met wat er nu eronder zit. B14 afserveren als slecht is imho dan ook complete onzin :wjw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Multivan Generation »

En dan te bedenken dat je eerst KW V3 inox er onder wilde zetten :knipoog

Maar nu belangrijker, nu die andere persoon met jouw bus heeft gereden,
denk je dat nu anders over het comfort?

En waar zijn die negatieve ervaringen over B14 sets na te lezen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Toen ik zaterdag wegreed met de gemonteerde stabi's schrok ik hoeveel stugger de bus geworden was. Maar, naar blijkt, word hij gaandeweg een stuk soepeler ? Alles moet zich kennelijk settelen, begrijp het niet helemaal goed maar bevalt nu al een stuk beter.

Tja, die 'ander' die gereden heeft rijdt zelf in een lage strak afgeveerde sportauto, dus is het al snel 'comfortabel'.

Op het Engelse T6 forum (en er rijden er daar in de UK een hoop van) is in diverse topics veelvuldig gesproken over serieuze problemen met de B14 en men wijkt inmiddels in steeds grotere getale uit naar de alternatieven die er nu zijn (lange tijd was Bilstein de enige redelijke optie). Diegene (Steve) en het bedrijf CRS dat hij vertegenwoordigt met zijn achtergrond...die snapt wel iets van schroefsets en dempers en veren, me dunkt, zeker als je je verdiept in wat hij allemaal gedaan heeft. Wil voor de rest het ontdekken & conclusies trekken aan een ieder individueel overlaten en laat het er hier even bij. Ikzelf denk dat de oorzaak van veel klachten wellicht te maken heeft met overbelading icm aanhanggewicht (kortom: misbruik) bij veel gemonteerde B14's onder T5 T6 enz...? Via de volgende link kun je eea lezen op het Engelse T6 Forum en kun je al lezende verder uitwaaieren naar cq op het spoor komen van 'posts'/topics die ingaan en handelen over de B14 schroefset en wat deze set nu eigenlijk is ; (https://www.t6forum.com/threads/koni-ac ... ost-307780 ). Ben echt heel nieuwsgierig naar jullie reacties :toppie. Ikzelf heb nl een heel andere ervaring.
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Binnenkort maar eens passen.
20201014_222121[1].jpg
20201014_222130[1].jpg
20201014_222147[1].jpg
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

20201014_222550[1].jpg
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door MarkV »

Ideetje voor het VW embleem op de achterklep: het VW logo in zwart (mijn favoriet is hoogglans zwart) en de binnenkant in kleur van je bus spuiten/stappen.

Zoals het hier zit bedoel ik:
mobile.136iokwv.jpg
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Multivan Generation »

Tricolore schreef: 14 okt 2020, 22:03 Toen ik zaterdag wegreed met de gemonteerde stabi's schrok ik hoeveel stugger de bus geworden was. Maar, naar blijkt, word hij gaandeweg een stuk soepeler ? Alles moet zich kennelijk settelen, begrijp het niet helemaal goed maar bevalt nu al een stuk beter.
Daarom schreef ik ook dat het bij mij een paar duizend km heeft geduurd om alles zich te laten zetten..
Wat fijn dat je nu zelf ook die ervaring hebt. :knipoog .
En daarna heeft het pas echt zin om de uitlijning te doen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door mettesboy »

Tricolore schreef: 20 aug 2020, 18:28

20200820_161858[1].jpg

Is dit nu de originele vw beschermplaat uit de optielijst?

Twijfel nog welke bescherming ik eronder zou hangen.
Terranger-Seikel-Rival-Vw....
Bijlagen
20200820_161858[1].jpg
20200820_161858[1].jpg (24.62 KiB) 1463 keer bekeken
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Hoi @MarkV ,

Nog bedankt voor je suggestie :toppie maar vandaag is dit hem geworden (heerlijk werkje achterzijde ontdoen van de 3M dubbelzijdige tape :muur ) :

20201016_135609[1].jpg
20201016_183008[1].jpg
20201016_140536[1].jpg
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Hallo @mettesboy,

Het is inderdaad de originele beschermplaat
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

20201016_134433[1].jpg
20201016_184604[1].jpg
20201016_185120[1].jpg
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Beter dan de chroom denk ik ?
20201014_222550[1].jpg
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

20201016_134458[1].jpg
Plaats reactie