Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
asahiflex
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:50

Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door asahiflex »

Gewoon even voorstellen... Ik rij Transporters sinds 2012 maar ik ben vaak een beetje onrustig: er moet weer eens iets nieuws komen. Vandaar dat ik zoveel bussen heb gehad.

Ik ben begonnen met een T3 1.6D uit 1981. Leuk ding, op zich in goede staat, maar in die tijd kon ik hem door de gewijzigde regelgeving niet meer betalen. Dus exit.

Afbeelding

Door een mazzeltje vond een maat van mij ergens in Brabant een heuse barnfind. Eenb T2b project die al meer dan 10 jaar stillag, terwijl al het laswerk en het primen al gedaan was. Gekocht en in eigen beheer helemaal vanaf 0 opgebouwd en laten spuiten. Erg leuke bus waar ik veel plezier van heb gehad.

Afbeelding

De T2b toch weer weggedaan omdat ik een T1 kriebel had. Helaas, de liefde bekoelde op de een of andere manier. Dat zal wel komen doordat het een Braziliaan was. :bifun

Afbeelding

Overgestapt op een leuk T3 campertje uit 1987. Met 78 PK 1.9 DG waterboxer motor die ik heb laten reviseren. Was een heerlijke bus die ook heerlijk reed, maar de weinige ruimte binnen ging me op een gegeven moment tegenstaan. Dus exit.

Afbeelding

Per toeval kwam ik achter de locatie van een T3 Doka Syncro, 1.6TD, 106.000km aantoonbaar die tot op het laatst werd gebruikt bij een bedrijfsbrandweer. Sinds 1996 is die niet meer op de openbare weg gekomen, maar hij heeft wel altijd binnen in een verwarmde garage gestaan. In verhouding heb ik hem voor peanuts gekocht, samen met een maat. Deze bus is nu in ons beider bezit maar uiteindelijk zal hij bij mij eindigen. Ik moet mijn maat alleen nog even uitkopen, maar dat komt later :-)

Afbeelding

Voor dagelijks vervoer kocht ik, met het geld van de T3 camper, een Suzuki Grand Vitara XL-7 (7-zitter, 2.7 Liter V6, full options met automaat en heel weinig km's). Heerlijke sterke bak met 4x4 en hoge en lage gearing.

Afbeelding

Maar de Suzuki gaat weg omdat ik toch echt meer een bussenman ben, en ik van veel ruimte achterin hou. Dus vandaar dat ik op dit forum uitgekomen ben, om wat meer te leren van T4's en hier hopelijk ook een goed exemplaar te vinden. Ik heb eigenlijk weinig eisen, maar het moet een 2.5 TDI zijn en een dubbelcabine met 5 of 6 zitplaatsen, 2000kg trekgewicht. Prijsrange rond de 3K. Ik ben niet bang van veel kilometers, maar technisch moet die OK zijn (ik zoek geen project). Gezien mijn ervaring met vorige bussen is wel duidelijk dat ik alleen maar een originele T4 wil waar weinig tot niet aan gekloot is (geen custom). Maar ja, dat wil iedereen op dit forum. :lach

Iemand ruilen met mijn Suzuki? Die mag in elke milieuzone komen! :nuts
Laatst gewijzigd door asahiflex op 04 nov 2020, 15:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door Snautzer »

Hoi en vwelkom. Dat onrustige wat betreft vervoer ken ik. Heb ook al meer auto's en bussen gehad dan menigeen.
Ik denk overigens dat je een 2.5 tdi bedoeld. Maar ook die heb je weer in verschillende uitvoeringen en motoren in.
Op zich is een doka redelijk te vinden hoewel 3k niet een ruim budget is voor wat jij aangeeft.
Ik zou in ieder geval de 102 pk acv motor of als je erge mazzel hebt dw 102 axl motor kiezen.
Bedenk dat de T4 tot 2003 is gemaakt en dat dat ook alweer een hele tijd geleden is voor wat betreft het project verhaal. Er staan hier voldoende threads van mensen die ook deze zoektocht hebben gedaan
Succes met het speuren naar je nieuwe bus.
asahiflex
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:50

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door asahiflex »

Bedankt! Inderdaad zoek ik de 2.5 TDI. Ik heb er al eentje op het oog met precies de door jou genoemde specificaties maar die staat weer zo ver weg...

Ach, mijn Suzuki is van 2002 en die loopt al een jaar als een tierelier, zonder enig probleem, zonder olielekkages. Dus ik zou het wel leuk vinden als ik eens een goed lopende T4 kan vinden. Dat was bij mijn vorige bussen eigenlijk nooit gelukt: er was motorisch na korte tijd altijd wel wat mee (lekke koppakkingen, kapotte kleppen, lekke wantermantels, gewoon versleten...)
Het is de bedoeling dat de T4 als 2e auto wordt gebruikt. Hij zal geen zwaar leven krijgen maar ik heb ook geen zin er constant aan te moeten sleutelen (3 uur sleutelen om 1 uur te kunnen rijden; de standaard grap die onder Suzuki bezitters over Land Rovers wordt gemaakt :knipoog )
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door Snautzer »

Alles staat of valt met het onderhoud. Als ik een bus koop ga ik ervan uit dat er een aantal zaken aangepakt moeten worden. Je kan denken aan distributieriem water pomp olie oliefilter bak olie rem leidingen rem schijven etc etc. En dan hebben we het nog niet gehad over het roest monster. Vandaar mijn budget opmerking.
Ik weet uit ruime ervaring dat als je de t4 zijn onderhoud doet het een zeer trouw beestje is die je niet snel in de steek zal laten. Ik rijd er dagelijks mee en betrouwbaarheid is een must. Evenwel zou ik ook de opvolgers van de t4 meenemen in de zoektocht en overweging. Kan zo maar eens de betere beslissing zijn.

En mijn stelregel: beter ver een goeie, dan dichtbij die je doet bloeie
asahiflex
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:50

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door asahiflex »

Ja, het normale onderhoud calculeer ik natuurlijk in, wellicht zelfs een nieuwe distributieriem. Ik bedoel eerder dat het niet zo moet zijn dat ik eerst weken/maanden bezig moet zijn om een normaal rijdende bus te hebben. Heb je het aanbod van T3's wel eens gezien? Dat zijn heel vaak bussen die totaal niet normaal rijdbaar zijn.

Overigens heb ik nog een beetje gejokt hierboven. Ik heb namelijk NOG een T3 bus staan, een bamboegele originele Westfalia Joker uit 1981 met luchtgekoelde motor. Daarom wil ik niet nog een project in de vorm van een T4 erbij hebben.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door Pascal-141 »

Als je effectief 2000kg trekgewicht nodig hebt , dan moet je wel even opletten als je een T4 gaat bekijken , want de meeste mogen maar +/-1850kg trekken, vooral die met een dubbel cabine .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
asahiflex
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:50

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door asahiflex »

Bedankt! Ik ga af wat het kenteken (en dus de RDW) zegt en de bus die ik op het oog heb zegt "2000kg geremd" dus dat zal wel goed zitten.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door Snautzer »

Kijk ook even naar het kogel gewicht. Kan zo maar zijn dat ...
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door autocaravana »

Tjonge, 6 bussen sinds 2012. Wat een onrust.
Over een paar maand hoop ik 20 jaar vol te maken met mijn 2.5 TDI Syncro. Dat is het andere uiterste, saai, maar tevreden.
Afbeelding
De California in Californië, 2019
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
asahiflex
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:50

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door asahiflex »

Tja, ik wil gewoon zelf ontdekken wat mij het meest aanspreekt denk ik. Dat levert ondertussen een hoop leuke (en soms ook minder leuke) ervaringen op :-)
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door MarkV »

Wow man, wat een mooie busjes heb je gehad!
Heb je er geen spijt van dat die T1 en T2 hebt weggedaan? Maar je kunt ook niet alles bewaren natuurlijk...
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
asahiflex
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:50

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door asahiflex »

MarkV schreef: 17 okt 2020, 13:35 Wow man, wat een mooie busjes heb je gehad!
Heb je er geen spijt van dat die T1 en T2 hebt weggedaan? Maar je kunt ook niet alles bewaren natuurlijk...
Ik heb alleen spijt van de 1977'er T2b. Omdat dat eigenlijk de enige volledig roestvrije bus was, en ook de enige bus die ik zelf vanaf 0 weer heb opgebouwd toen die helemaal uit elkaar lag. (Alleen het interieur, de ophanging was gewoon in orde afgezien van de centrale stuurpen en de aandrijfassen).

Ik heb helaas de fout gemaakt hem te verkopen aan een trouwbusjesverhuurder. Die heeft hem helemaal vertrut. Dat mag ik hopelijk wel zeggen? Al snap ik dat natuurlijk wel vanuit hun business gezien. Maar toch doet het pijn...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door Henk-1 »

Hoi asahiflex welkom op weetjewel.
Leuk verhaal om te lezen, al die Transporters :nuts
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door Snautzer »

http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 11#p473211

Ziet er toch niet onaardig uit. Heb al naar de prijs gevraagd in de thread.
asahiflex
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 okt 2020, 11:50

Re: Van T3 naar T2b naar T1 naar T3 naar T3 naar T4?

Bericht door asahiflex »

Ja, sterker nog: hij had al contact met mij opgenomen n.a.v. mijn voorsteltopic. Ik weet nog niet of het iets voor mij is :-)
Plaats reactie