Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eisen Belastingdienst afwijkende afmetingen/binnenruimte

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Mansje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 okt 2020, 14:06

Eisen Belastingdienst afwijkende afmetingen/binnenruimte

Bericht door Mansje »

Hi allemaal,

Ik heb een vraag bij het ombouwen van mijn VW T4 bestelbus naar een kampeerauto. Ik heb het antwoord nog niet concreet kunnen vinden (met zoeken in dit forum). Het gaat om onderstaande eis van de belastingdienst:
Afwijkende hoogte
Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de binnenruimte kan worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.

Wanneer aan de binnenkant van de binnenruimte materialen zijn aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond, wordt voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uitgegaan van de verkleinde ruimte. Dat geldt voor zowel het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.
Noodzakelijk interieur (zoals bijvoorbeeld een keukenblokje en kookgelegenheid) voor keuring tot kampeerauto, wordt vaak tussen de bed(bank) en de (bij)rijdersstoel geplaatst. Dat is doorgaans onder het hefdak/de pop-top. Valt het interieur onder aan de binnenkant van de binnenruimte aangebrachte materialen? Daarmee zou een blok van 170 x 100 x 90 onder het hefdak/de pop-top nagenoeg onmogelijk worden. En daarmee zou een blok van 130 x 200 x 90 een onmogelijk opgave worden bij het ombouwen van een VW T4 bestelbus naar een kampeerauto.

Weet iemand hoe dit in de praktijk werkt? Ik hoor het graag,
alvast bedankt voor jullie hulp! :ikrij
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eisen Belastingdienst afwijkende afmetingen/binnenruimte

Bericht door Hanz »

Met de aangebrachte materialen wordt isolatie, wandbetimmering, vloerbedekking e.d. bedoelt. Keukenblok, opbergruimte, bed/bank, tafel e.d. horen bij het interieur en mogen in de 'blokruimte' staan. Zoals je zelf al zegt zou anders een camper op basis van een T4 vrijwel onmogelijk worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mansje
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 okt 2020, 14:06

Re: Eisen Belastingdienst afwijkende afmetingen/binnenruimte

Bericht door Mansje »

Hanz schreef: 16 okt 2020, 22:06 Met de aangebrachte materialen wordt isolatie, wandbetimmering, vloerbedekking e.d. bedoelt. Keukenblok, opbergruimte, bed/bank, tafel e.d. horen bij het interieur en mogen in de 'blokruimte' staan. Zoals je zelf al zegt zou anders een camper op basis van een T4 vrijwel onmogelijk worden.
Bedankt voor je snelle reactie, prettige bevestiging 👍🏼
Plaats reactie