Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Soorce
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2020, 22:51
Locatie: Even onder Eindhoven

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Soorce »

Multivan Generation schreef: 19 feb 2020, 08:22 Ik zou van boven naar beneden werken, dat werkt prettiger.
En goed je bedradingsschema plannen.
Dank voor de tip. Zal qua bedrading zeker niet de laatste zijn ;-)
Wilde wel juist rdw keuring vóór het slaaphefdak doen ivm gewichtstoename door dat dak.

bobv schreef: 19 feb 2020, 13:24
Soorce schreef: 19 feb 2020, 00:54 Welke problemen zien jullie in deze redenering en uitvoer daarvan?
Geen.

Helemaal goed.
Da’s goed om te lezen. Ik had/heb nog wat twijfel tav interpretatie van het statement: “Heeft uw kampeerauto een datum eerste toelating van voor 1 juli 2014? Dan geldt de Wijze van keuren versie tot 1 juli 2014.“
Als ik dat zou lezen als ‘eerste toelating, als kamper, dan zouden de regels gelden waarbij een lengtebank geen zitplaatsen meer oplevert...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Snautzer »

Fouwtje
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door rommelt_wat_aan »

Mooi topic dit voor mij als startende bouwer.

Is de eerste post nog steeds up-to-date / kloppend? Aangezien de laatste wijziging/update van 2016 is, en de laatste jaren nog veel posts zijn geweest.
Gebruikersavatar
8ze
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2017, 21:24
Locatie: Veluwe

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door 8ze »

De actuele eisen kun je terugvinden op de site van de belastingdienst.
Zoeken op inrichtingseisen.

Wietze
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door rommelt_wat_aan »

Hoi Wietze, dat begrijp ik. Maar juist deze praktische vertaling is nuttig, dus vroeg me af of iemand weet of deze nog up-to-date is.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door MGA1600 »

Misschien nog even nuttig om te noemen: de voorzieningen moeten permanent aanwezig zijn en blijven! Ik ken het verhaal van iemand die een kampeerbusje had gehuurd voor de vakantie. Weer thuisgekomen ging hij een zoon die op kamers ging nog even helpen verhuizen met hetzelfde busje. Voor de gelegenheid werd het keukentje er even uitgehaald (het was een Multivan waar de keuken in de rails vast stond en dus ook eenvoudig weer te verwijderen is). Bus helemaal volgestouwd en dat trok helaas de aandacht van de politie. Werd aan de kant gezet en er is toen vastgesteld dat de bus geen keuken had en dus geen camper was. Kort en (niet) goed: de eigenaar van de bus (verhuurder) kreeg een naheffing voor de genoten korting op de wegenbelasting met terugwerkende kracht tot de datum waarop het een camper was geworden en verhoogd met een boete. Hoe hij dat met de huurder heeft geregeld weet ik niet.....

Oppassen dus!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

rommelt_wat_aan schreef: 03 sep 2020, 09:56 Hoi Wietze, dat begrijp ik. Maar juist deze praktische vertaling is nuttig, dus vroeg me af of iemand weet of deze nog up-to-date is.
Ja, de beschrijving in de eerste post klopt nog steeds. De regels zijn niet veranderd sinds de laatste update.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door rommelt_wat_aan »

Hanz schreef: 04 sep 2020, 16:13
rommelt_wat_aan schreef: 03 sep 2020, 09:56 Hoi Wietze, dat begrijp ik. Maar juist deze praktische vertaling is nuttig, dus vroeg me af of iemand weet of deze nog up-to-date is.
Ja, de beschrijving in de eerste post klopt nog steeds. De regels zijn niet veranderd sinds de laatste update.
Dank Hanz :toppie
Gebruikersavatar
whgs
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2019, 07:13

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door whgs »

goede morgen dames en heren
ik vroeg mij af ik wil mijn multi van t5 ombouwen naar camper
kort geleden de bus gekocht naar lang zoeken wou er een die afgeladen was met opties en niet later bij bouwen aanpassen
er een kamper van maken die dus geschikt is voor een vakantie van een maand of lang weekeind geen homer of camper voor wereld reizen
het is nu nog een bedrijfs bus dus tussen schot dubbel cabine aanwezig
nu las ik dat verhaal van een blok 170cm hoog dat houd dus waarschijnlijk in dat de zaag in t dak moet
dat tussen schot zie ik graag gaan maar de zaag in dat dak is erg zonde gezien de uit voering bekleed en ventilatie en verlichting punten in t dak
is t echt nodig?
en als er zon dak in moet iemand ervaring met een kwaliteit,s dak ?
een die ook netjes oog met de dak lijn en niet een paddenstoel boven op de auto als deze ingeklapt is
verder zijn die multivan schuif banken ook goed om als bed te functioneren bedoel toe gestaan ?
wil m zo graag zo origineel mogelijk houden
hoor t graag :zwaai
:driveT5
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Lutra »

Ik zou er eens voor gaan zitten en de zoekfunctie van dit forum gaan gebruiken. Dan vind je antwoord op al jouw vragen. Succes met de ombouw.
Laatst gewijzigd door Lutra op 27 feb 2023, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

whgs schreef: 18 okt 2020, 09:56 nu las ik dat verhaal van een blok 170cm hoog dat houd dus waarschijnlijk in dat de zaag in t dak moet
Die zaag hoeft niet in het dak maar dan betaal je wel de volle mep wegenbelasting. Als je voor kwarttarief wilt rijden dan moet er inderdaad iets aan de hoogte van het dak gebeuren. De zoekfunctie is daarbij inderdaad je vriend.
Zoek eens op Atrion of SCA daken. Dat zijn, vergeleken met de Westfalia en Reimo daken, platte uitvoeringen die niet direct opvallen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

whgs schreef: 18 okt 2020, 09:56 verder zijn die multivan schuif banken ook goed om als bed te functioneren bedoel toe gestaan ?
Ja, die kan je als bed gebruiken en als zitplaats in je woonruimte. Maar als je deze zitplaatsen ook wilt gebruiken tijdens de rit dan heb je een probleem met de gordelbevestiging. Ook hier maar eens de zoekfunctie gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk niet dat hij een probleem met gordelbevestiging heeft. Hij heeft als basis al een multivan. De driezitbank heeft zijn eigen gordelbevestiging, dus als hij de originele 3 xits multivan er in zet, zou het appeltje eitje moeten zijn bij de keuring..

Voor afwerking van een slaaphefdak met behoud van je climatronic functionaliteit zijn voldoende mogelijkheden.. kijk bijvoorbeeld als inspiratie bron op de site van zillka reisemobile..

Groetjes Peter
Ps zijn volgende vraag kan wel eens worden, ik heb de wand van mijn dc er uit gehaald en help waar haal ik hele zijpanelen vandaan? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

Ik wist niet dat een multivan ook bestond met tussenschot en dubbele cabine. Weer wat geleerd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 18 okt 2020, 14:25 Ik wist niet dat een multivan ook bestond met tussenschot en dubbele cabine. Weer wat geleerd.
Dat was een manier om een lekker dik uitgevoerde bus te rijden, zonder BPM te hoeven betalen.
Met dubbele cabine wand als restrictie. Bij nieuw bestellen kreeg je dan vaak wel de 3 persoons zit/slaapbank er bij geleverd..

Dit geldt voor de T5 he, niet voor de T4..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie