Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

vragen over de T4
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door websurfer »

Klink voor mij als een slippende koppeling
War dat dit ineens gebeurt na de reparatie is wel apart.
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Mjoris
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2020, 18:04

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door Mjoris »

Ben na het afstellen naar huis gereden en merkte direct minder vermogen. Moest een dag later nog terug naar Ismet voor m’n radiator en heb het Ismet gevraagd, ook naar de rook die ik voorheen niet had (wit bij koude moter, zwart bij helling op) De rook was geen probleem, en het feit dat ik maximaal 100 haalde kwam door m’n hoge dak. Ben nu in frankrijk, bij terugkomst gaskabel laten checken en mogelijk toch nog is naar de dieselpomp laten kijken als ik jullie goed lees.
Mjoris
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2020, 18:04

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door Mjoris »

Update - Inmiddels terug uit Frankrijk, echter zonder mijn bus. Die stopte er een uur na het begin van de terugreis mee en moet worden gerepatrieerd. De auto kwam zoals op de heenweg niet boven de 100km per uur, bij het oprijden van een flauwe helling op de grote weg moest ik terug schakelen en daar viel het vermogen weg gepaard met een dikke pluim gitzwarte en witte rook. Ik heb de bus met gevaren lichten naar de berm kunnen sturen, de wagen bleef rollen maar reed hooguit 30 en schokte, bij de eerste afrit na een paar honderd meter viel ze helemaal uit. Met wat behulpzame weggebruikers de auto naar een industrieterreintje geduwd en daar de pechdienst gebeld. Volgens de franse sleepdienst een groot probleem met de distributieriem zover ik begreep. Deze is verleden maand vervangen. De auto word bij de garage in nederland afgeleverd deze week, ik vrees voor de diagnose. Word wederom vervolgd.
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door Timy »

Wat een ellende zeg.. duim voor een goede afloop.
:huilen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door Multivan Generation »

Naar garage terug gaan, je bus neerzetten en pas ophalen nadat hij weer als een zonnetje draait en niets betalen en nooit meer terug gaan naar die garage..
Er is te veel aan geklooid aan je bus..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door STEGMA »

Multivan Generation schreef: 18 okt 2020, 20:22 Naar garage terug gaan, je bus neerzetten en pas ophalen nadat hij weer als een zonnetje draait en niets betalen en nooit meer terug gaan naar die garage..
Er is te veel aan geklooid aan je bus..
Stoere woorden, gaat garage natuurlijk nooit mee accoord.Geen poot om op te staan...jeweet toch
Mjoris
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2020, 18:04

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door Mjoris »

Update deel 3:
De bus is inmiddels weer in Nederland, en nagekeken. Naar ik begrijp is een tandwiel van de krukas beschadigd, en daardoor van tijd geraakt. Kleppenstoters worden vervangen en daarmee zou het verholpen moeten zijn. Ik hoor vanmiddag meer!
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door pwhooftman »

Dat klinkt toch erg als een probleem met de krukaspoelie, wat m.i. gezien had moeten worden toen de distributieriem vervangen werd.
Of terugplaatsen van die poelie zonder nieuwe rekbout te gebruiken.

NB was er inderdaad sprake van het oplopen van het toerental bij gelijkblijvende snelheid zonder dat je de koppeling aanraakte? Zo ja, dan is je koppeling versleten en moet je rekening houden met nog eens ca. 1000 aan kosten. Het is mogelijk dat de koppeling al bijna aan zijn eind was, en de heuvels onderweg de genadeklap waren, zeker als je gas blijft geven als de koppeling slipt.
Mjoris
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2020, 18:04

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door Mjoris »

Update 4: De bus is inmiddels gemaakt en loopt weer als voorheen, dankzij Ismet! In tegenstelling tot de garage die verleden maand mijn bus een 'grote beurt' heeft gegeven en onder andere de distributieriem heeft vervangen, word er bij Ismet meegedacht, overlegd en het probleem opgelost.
Dat is is me de rit naar Vijfhuizen meer dan waard! Ik ben het eens dat de andere garage bij het vervangen van de distributieriem en waterpomp dit hadden kunnen opmerken. Ik ben in ieder geval blij dat de bus weer rijd en hoop dat de koppeling me bespaart blijft! Dank voor jullie meedenken
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door pwhooftman »

Wat was er precies kapot? Ik ben wel benieuwd :-)
Mjoris
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2020, 18:04

Re: Daverend geluid stationair/afremmen 2.4 AAB

Bericht door Mjoris »

@pwhooftman sorry late reactie! Het tandwiel van de krukas bleek beschadigd waardoor de motor van tijd raakte, en kleppen stoters beschadigd heeft.
De kleppenstoters en krukas tandwiel zijn inmiddels vervangen.
Plaats reactie