Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Vriesc7
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2020, 09:38

Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door Vriesc7 »

Hallo!

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik stel mezelf kort voor. Mijn naam is Mark en ik heb samen met Ingrid deze zomer een VWT4 California Westfalia 2.4 uit '94 gekocht. De bus rijdt als een zonnetje. We zijn er enorm blij mee.

Op het moment van schrijven zijn we in Portugal en loop ik tegen een probleem aan:

Gisteren ging het acculampje (rood) branden. Na het naslaan van de gebruikersmanual (gelukkig is mijn Duits redelijk) kon ik er mee doorrijden naar de camping. De gebruikershandleiding zegt dat mijn V-snaar waarschijnlijk te los zit. Dit zou kunnen en is het uitzoeken waard maar ik vraag af of dit klopt.

Het is namelijk zo dat er een zonnepaneel is geïnstalleerd door de vorige eigenaar (keurig gedaan overigens). Nu knippert op het kastje van de spanningsregelaar (NDS suncontrol 2) het lampje van de huishoudaccu al een tijdje rood en krijgen we geen stroom meer van het paneel. Nu vonden we dat niet een al te groot probleem daar we op de campings gewoon aan het stroom hangen.

Mijn vraag is dus:

1. Is het zo simpel als het strakker laten spannen van de V-snaar?
2. Kan het iets te maken hebben met de huishoudaccu? (Trekt de koelkast bv de start accu leeg als de huishoudaccu op is?)
3. Het lijkt er op dat de zekering van de huishoudaccu nog oké is maar ik weet niet zeker waar ik die kan vinden! (Er zitten een zestal zekeringen naast mijn spoelbak en die zijn allen nog in takt)
4. Zijn het twee los staande problemen?

Ik ben goed verzekerd dus kan ook mijn verzekering bellen maar dacht dat dit misschien zelf ook wel op te lossen is voordat ik het hele (Portugese) circus op tuig.

Alvast bedankt voor jullie hulp/tips!

Gr. Mark
Vriesc7
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2020, 09:38

Re: Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door Vriesc7 »

Inmiddels wat research gedaan op dit forum. Ik lees dat het te maken kan hebben met de spanningsregelaar. Die spanningsregelaar geeft een storing aan en als ik het goed begrijp een storing m.b.t. de huishoudaccu (in de gebruiksaanwijzing van de spanningsregelaar staat het rode ledje dat nu knippert in relatie tot de huishoudaccu)

Nu heb ik het zekeringetje gecheckt van de regelaar en van de huishoudaccu. Beiden zijn in takt maar het lampje op de regelaar blijft knipperen.

Hier houdt mijn kennis een beetje op. Suggesties zijn welkom! 🙏😊
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door eurocook »

Hi Mark is je zekering van NDS Sun Control nog goed?

Groet Eurocook
:T54LIFE
Bijlagen
57042_gebruiksaanwijzing.pdf
NDS Sun Control 2
(5 MiB) 58 keer gedownload
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Vriesc7
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2020, 09:38

Re: Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door Vriesc7 »

Ja, die was nog goed. Toch voor de zekerheid vervangen. Ik krijg nu weer stroom van m'n paneel (gek genoeg, misschien zat de zekering niet helemaal goed) maar:

- Het ledje van de suncontrol knippert nog steeds rood
- Acculampje brandt ook nog steeds
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door Snautzer »

Dynamo stuk ?
Vriesc7
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2020, 09:38

Re: Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door Vriesc7 »

Dat zou kunnen inderdaad. Morgen toch maar even de verzekering bellen en hulp inschakelen. Dank voor de tips. Mochten er nog mensen zijn die iets hebben aan te vullen op bovenstaande hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door Multivan Generation »

Even simpel.
Als je een melding/lampje in je tellerunit krijgt, dan heeft dat nooit iets met het camper gedeelte te maken.
de camper elektronica staat namelijk bijna helemaal los van de auto elektronica.

Enige waar er een verbinding zit(eenvoudig uitgelegd), is tussen enerzijds de dynamo en startaccu en anderzijds d.m.v. het scheidingsrelais naar de huishoud accu.

Je scheidingsrelais heeft als het goed is een ingebouwde diode, wat werkt als soort van open/dicht poortje, komt er stroom vanaf de dynamo, dan gaat het poortje open en wordt de huishoud accu opgeladen. Valt de spanning van de dynamo weg, omdat de motor niet meer draait, dan gaat het poortje dicht en wordt de huishoudaccu elektrisch ontkoppelt van de start accu. De huishoud accu kan dus de startaccu niet leegtrekken en omgekeerd ook niet.
Er van uitgaande dat het scheidingsrelais juist werkt.

Als je dynamo lampje brand, dan kunnen daar meerdere oorzaken voor zijn.
Gezien de leeftijd van de auto, kun je meteen denken aan vervanging van de dynamo en voor een zeer geringe meerprijs zou ik dan ook de riem meteen mee laten vervangen. Er zijn mensen die er alleen voor kiezen om de korte weg te nemen, en de spanningsregelaar alleen te vervangen. Maar weet dat ook het anker en de lagering van de dynamo inslijten. Op de langere termijn is een nieuwe de betere oplossing..
De riem zoals je zelf al opmerkte is ook een mogelijkheid, maar veelal kondigt die zich akoestisch al aan door wat te piepen.
En eentje die vaak over het hoofd gezien wordt, is de W-aansluiting op de dynamo. Dat is een stekkertje op de dynamo zelf, wat een signaal geeft richting de tellerunit en geeft daarmee het toerental signaal door aan de teller-unit. Ontbreekt dit signaal, dan kan er ook een rood dynamo lampje gaan branden.

Groeten Peter
PS bij de dynamo, vraag om een revisie dynamo, bij VW ook eco-parts genoemd, die zijn veel goedkoper.. Voor een paar honderd euro kunnen jullie je vakantie weer hervatten :knipoog

PPS probeer voor de zekerheid je startaccu met een (aparte losse) acculader bij te laden !
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Vriesc7
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2020, 09:38

Re: Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door Vriesc7 »

Hoi Peter!

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Zo leer ik weer bij en bovenal kom ik nu beter voorbereid aan bij de garage morgen.

Ik zal nog een post wijden aan de uiteindelijke oplossing!

Groeten Mark

:driveT4
Vriesc7
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 okt 2020, 09:38

Re: Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door Vriesc7 »

Oké. V-snaar ontbrak in z'n geheel, die is er dus afgelopen/gebroken waarschijnlijk. Wellicht had ik dat moeten zien (en de kwaliteit beter moeten checken voordat ik wegging) maar mijn kennis over motoren is nog niet optimaal zoals jullie merken :lach (nu zit bij de T4 die snaar ook wel beetje verstopt...)

Uiteindelijk bleek ook de accu overleden. Hebben ze snel gefixt voor 250 euro (Varta batterij). We waren goed verzekerd dus slapen nog een nachtje in een hotel en vervolgen morgen onze weg!

Dank voor alle reacties.

Gr. Mark
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door Hanz »

Vriesc7 schreef: 21 okt 2020, 13:24 Oké. V-snaar ontbrak in z'n geheel,
Dan is er in ieder geval geen twijfel meer over de oorzaak, dat is ook wat waard. Goede reis verder.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Acculampje brandt rood: huishoudaccu?

Bericht door Multivan Generation »

Fijn om te lezen dat het iets eenvoudigs was..
Die startaccu heeft veel voor zijn kiezen gehad, vandaar dat ik schreef om hem aan een lader te hangen..

Geniet nog van de vakantie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie