Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vreemd geluid als de auto zwaar moet trekken.

vragen over de T4
Plaats reactie
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

vreemd geluid als de auto zwaar moet trekken.

Bericht door pedroV »

Beste T4 liefhebbers.

Ik heb het volgende probleem: Ben in begin september naar de Dolomieten geweest met mijn VW T4 TDI Californie Exlusive 102 pk uit 1999. Heb een aantal passen gereden boven de 2000m. Wat mij op viel dat er bij het stijgen een geluid kwam uit de voorkant van de bus, motor of aandrijving. Geluid laat zich om schrijven als piepend, maar is lastig te horen omdat je aan het stijgen bent dus in een lagere versnelling. Je hoort het in alle versnellingen die je dan gebruikt. (2-3-4) Wanneer het toerental zakt bij het stijgen dus ook het motor lawaai hoor je het piepende geluid duidelijk en loopt op met het versnellen. Geluid werd soms zo erg dat ik nadacht om de reis af te breken, niet gedaan en zonder problemen in Nederland aangekomen. Het vervellende is dat het geluid niet hoorbaar is als je af daalt en alleen bij het stijgen weer terug komt. Wanneer je weer op de vlakke weg zit (Nederland) hoor je het sporadisch. De bus heeft 340.000km greden en is 11jaar in mijn bezit. Heb het geluid nooit eerder gehoord. Zijn er misschien mensen op dit forum die gelijk vormige klachten hebben gehad en wat was de oplossing. Begrijp dat deze vraag lastig is.
Met vriendelijke groet Pieter.
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: vreemd geluid als de auto zwaar moet trekken.

Bericht door STEGMA »

Slappe of gort droge multiriem,als er een airco aan boord is zou je lager van de aircopomp versleten kunnen zijn..maar dat manifesteerd zich door een fluitend geluid..eigenlijk is alles wat de multiriem aandrijft een potentiële klant... :toppie
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: vreemd geluid als de auto zwaar moet trekken.

Bericht door pedroV »

Bedankt voor je reactie.
Persoonlijk denk ik niet dat het de multiriem of airco zijn. Dan had ik het onder meerdere omstandigheden moeten horen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vreemd geluid als de auto zwaar moet trekken.

Bericht door Hanz »

Het geluid van de turbo ken je waarschijnlijk wel dus ik neem aan dat je dat kunt uitsluiten.
Heb je kunnen ontdekken of het geluid afhankelijk is van de snelheid of van het toerental? Als je dat weet dan maakt dat het zoeken weer wat makkelijker.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: vreemd geluid als de auto zwaar moet trekken.

Bericht door jos_br »

Die van ons begon inderdaad tijdens zware belasting te lekken op de turbo/spruitstuk aansluiting. Echt alleen bij heel zware belasting zoals vol beladen (auto vol, kar met auto erachter richting Spa) hoorde je hem weer, in Nederland, ook met kar, hoorde je hem niet.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: vreemd geluid als de auto zwaar moet trekken.

Bericht door pedroV »

Het fluitende geluid van de turbo ken ik wel. Het geluid loopt op met de zwarte van het belasten(berg omhoog ) en snelheid van de bus. Op een vlakke (snel)weg hoor ik niets.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: vreemd geluid als de auto zwaar moet trekken.

Bericht door Hanz »

Ik denk dat je het dan moet zoeken in de onderdelen waar onder die omstandigheden kracht op komt te staan, versnellingsbak, aandrijfassen en wiellagers.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vreemd geluid als de auto zwaar moet trekken.

Bericht door Pascal-141 »

Ik vermoed lekkage bij de turbo , waarschijnlijk loopt door de stevige belasting de turbo en uitlaatspruitstuk een stuk heter dan anders , waardoor er hier of daar wat lekkage optreed
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: vreemd geluid als de auto zwaar moet trekken.

Bericht door pedroV »

Nog even terug komen op mijn klacht. Bedankt voor de reacties
Is bij de garage geweest hebben het aandrijf unit gecontroleerd en volgende vervangen : een rubber bij de draagarm en een totaal.versleten steun aan de versnellingsbak. Volgens hun was de laatste het probleem. Omdat het geluid niet altijd aan- wezig was is het advies ga er maar mee rijden. En na ongeveer 400km niks meer gehoor dus opgelost Pieter
Plaats reactie