Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dorpels vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Dorpels vervangen

Bericht door red devel »

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de dorpels?
Mijn T4 (LWB) heeft een afkeur van de dorpels. Ik bedoel dus de rand onder de schuifdeur en de linker kant.
Is dit veel werk? Ik heb wat las ervaring. Heb een paar jaar terug veel plaatwerk van een Citroen 2CV vervangen. Maar dit is even wat anders!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Dorpels vervangen

Bericht door odorf »

Veel ervaring met laswerk aan T4.

Dorpels zijn in imitatie goed te vinden. De binnenkant is met wat zoeken ook te vinden. Alleen is alles voor korte wielbasis. Als je de dorpel tegenover de schuifdeur (de bestuurderskant) van een lange wielbasis moet vervangen dan zal deze uit twee delen samengesteld moeten worden. (Of gaat het om de voordeuren???)

Puntlassen markeren, met puntlasboor/frees loshalen, losbreken, restanten vlak maken. Nieuw (imitatie) plaatwerk pas maken. Om ongeveer 2cm op de lasplaats een gat er in boren of ponsen (bestaan mooie ponstangetjes voor) en dan door het gat proplassen. (Werkwijze even heeeel snel omschreven :lach )

De schuifdeurdorpel is bij mij nog niet nodig geweest. Wel naar gekeken hoe het zit.

Voor deze delen is aardig wat imitatie plaatwerk beschikbaar. O.a. Van VanWezel. Van Wezel 5874122 en 5874120 bijvoorbeeld.

De schuifdeur moet er dan uit. Dit zou ik wel met z’n tweeën doen. Hier vind je de stappen voor ‘ausbau’
https://www.t4-wiki.de/wiki/Schiebetür

Ik zou proberen om een mal te maken zodat je de onderrail precies op dezelfde plek kunt monteren.
Zo’n mal kun je maken uit (een reststukje) gipsplaat. Dan kun je lassen zonder dat de mal wegfikt. Wel de gipsresten na afloop goed weghalen omdat gips de roest bevordert.
Been there done that. :knipoog

En je kunt natuurlijk ook kleinere delen van zo’n vervangdeel gebruiken. Je slijpt een deel uit het vervangdeel dat je wilt gebruiken. Legt dat op het plaatwerk en tekent dat langs de randen af. Dan eerst ruim er binnen losslijpen. En dan steeds een stukje preciezer uitslijpen. Zorg dat je uiteindelijk een kiertje van ongeveer één mm overhoudt. Dit voorkomt dat door krimp de delen over elkaar gaan kruipen.

Maar als je aan een 2CV hebt gelast dan kun je dit laswerk met gemak. Bij een VW fik je er dan veel minder snel gaten in dan dat dunne plaatspul van de 2CV. :yes

Nog één dingetje; die vervangdelen hebben altijd een zwart beschermlaagje van verf dat niet zoveel voorstelt. Ik zou na montage (lassen) deze laklaag opruwen met een scotchbrite -matje, ontvetten en een 2K epoxy primer (spuitbus) en goede 2k kleurlak (spuitbus) er overheen zetten.

Succes!
:toppie
Laatst gewijzigd door odorf op 18 okt 2020, 20:27, 3 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Dorpels vervangen

Bericht door red devel »

Dank je Odorf,
Dus ik heb beide delen nodig? Daar zat ik steeds naar te zoeken. Als ik het goed begrijp heb je dus steeds een buiten en binnen deel nodig?
Ik heb alleen geen hefbrug, wel een smeerkelder, is dat voldoende? Of is dat lastig werken?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Dorpels vervangen

Bericht door odorf »

Of je die twee delen nodig hebt is afhankelijk van wat er weg is/vervangen moet worden.

Ik heb geen brug of put. Zet meestal de bus aan één kant flink omhoog op assteuntjes. Is wat onhandiger. Smeerput is voor mij al luxe. :bifun

Ik heb voor het gemak wel een goed leren lasschort ( iets van 2 tientjes bij de bouwmarkt) en een zogenaamde monikskap. Dat is superfijn als je onder de bus bezig bent. Want lasspatten in je nek is niet zo relaxt werken.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Dorpels vervangen

Bericht door red devel »

Zie maar: ik denk weer te moeilijk! :bonk :sjaal
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Dorpels vervangen

Bericht door odorf »

Dat deel met stukje ribbeltjes (5874122) is het deel waar de onderste rails in zit. (Waar het wieltje op rolt

Dat andere deel is het buitenste deel. Waar het afdichtrubber in vast zit.
Laatst gewijzigd door odorf op 18 okt 2020, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Dorpels vervangen

Bericht door odorf »

Oja, en omdat je al eens ervaren hebt dat het kan gaan branden bij het lassen. (Las ik ... Shit happens )

Lasdekens, kost wel iets maar kan wat ellende voorkomen. Een goede schuimblusser of een paar van die goedkopere brandblus spuitbussen. En simpel -maar die gebruik ik eigenlijk altijd om beginnende brandjes te smoren- een oppompbare plantenspuit met water.

Die plantenspuit met water heb ik (opgepompt :winter ) binnen handbereik staan. Het komt best wel vaak voor dat bijvoorbeeld binnen in een koker wat bescherming of lak gaat smeulen of vlammen. En dan kun je, voordat het mis gaat, binnen een tel blussen.

En voorkomen is beter dan genezen. Ik probeer zoveel mogelijk brandbaar en kwetsbaar spul weg te halen voor ik begin met plaatwerken.

Oja, plaats eens een paar foto’s. Misschien geeft dat nog wat idee voor de mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door odorf op 18 okt 2020, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Dorpels vervangen

Bericht door red devel »

:knipoog ha ha, jij leest mijn berichten!
Zal er zeker aan denken.
Dank voor de tips.
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Dorpels vervangen

Bericht door red devel »

Bij deze een foto van mijn rotte dorpel!
Wat moet ik hiervoor hebben? Gewoon dorpel compleet?
R Dorpel.jpg
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Dorpels vervangen

Bericht door odorf »

Ik weet het niet precies. :groteogen

Van wezel 5874120 is volgens mij de buitenzijde waar het deurrubber in geklemd zit
(Of bijvoorbeeld Klokkerholm 9558002)

En Van Wezel 5874122 Is het binnenstuk waar de rollers op lopen.
(Klokkerholm 9558002)

En dan is er ook nog Van wezel 5874124 en 5874126
Ik weet niet of je die ook nodig gaat hebben.

Ik heb hier aan ander plaatje gevonden.
Sommige delen zijn afgekapt op de rode lijn, dat lijkt mij lastiger pas maken dan als de gehele rail compleet is.
dorpel.png
Van het deel met het vraagteken weet ik de functie niet precies. Misschien extra versteviging?

Maar ik weet het allemaal niet 100% zeker. Check het zelf op basis van afbeeldingen of het 'Van Wezel boek' bij de automaterialenzaak.
Ik bekijk het ook maar op basis van plaatjes van internet. Zelf mijn schuifdeur zoals eerder vermeld nog niet aangepakt.

Je kunt ook het plaatwerk deels zelf (laten maken)
>>Hier<< staat iemand met een Engelse bus die dat op die manier heeft gedaan.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Dorpels vervangen

Bericht door red devel »

Dank je odorf.
Gelukkig is die van mij er niet zo slecht aan toe! En zelf maken zie ik niet echt zitten. Tenzij delen echt niet meer te leveren zijn.
Ik denk dat ik met € 100 aan plaatwerk zeker een heel eind ben. En dan past het zeker en geen geklooi.
Maar dit geeft al wel een mooi beeld hoe de delen aan elkaar zitten. Alleen jammer dat hij niet de delen van de lange zijde hoeft te vervangen :nuts
Plaats reactie