Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

casco verzekering voor zelfbouw camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
John_T5
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2020, 17:03

casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door John_T5 »

Er zijn veel topics over verzekeringen, hier nog maar eentje, specifiek over NKC full casco camper verzekering voor zelfbouw T5.

Sinds kort hebben we een T5 uit 2011 omgebouwd en gekeurd naar camper.
Nu volledig casco verzekerd als camper (is onze 2e auto) bij AON. Verzekerde waarde 20k (ingeschat, nog niet getaxeerd) Maandpremie met 15jr schadevrij ongeveer 45 Euro.
AON stelt een BOVAG veiligheidskeuring verplicht bij zelfbouw (is gedaan). Helaas; AON verzekert NIET vervangend vervoer bij campers ouder dan 5 jaar.

Om het laatste ben ik verder rond gaan kijken. Als 1e bij ANWB, helaas aanvullende eis 2 x bearlock. Zo ook bij camperverzekerd. Bij Unive en Interpolis vind ik geen aanvullende eis, maar zijn een stuk duurder.

Gisteren gebeld met NKC. Behalve BOVAG veiligheidskeuring geen aanvullende eisen, wel vervangend vervoer ongeacht leeftijd bij full casco. Voorwaarden, dekking en eigen risico zijn vergelijkbaar met huidige AON. Ongeveer dezelfde maandpremie, maar bijkomend verplicht lidmaatschap maakt het een fractie duurder. Ik overweeg om over te stappen naar NKC.

Mijn vraag aan degenen met ervaring met NKC verzekering;
Zouden jullie NKC aanraden voor mij of juist niet?

Bedankt!
John
foto.jpg
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door MGA1600 »

Geen vergelijkende ervaring maar wel verzekerd bij NKC. Heb ze een keer gebeld om te vragen of ik de bus tijdelijk als dagelijks vervoer mocht gebruiken: geen probleem.
Ze geven regelmatig mail-informatie over bijvoorbeeld campings, de Corona beperkingen etc. specifiek per land en sturen regelmatig een heel aardig tijdschrift. Het voelt echt als voor camperaars door camperaars. Tot nu toe zeer tevreden, maar geen ervaring met een schade-situatie.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door krekwakwol »

Ik ben ook bij NKC verzekerd, ook om het "dagelijks" gebruikoptie.
Die van mij word volgende week getaxeerd, ben benieuwd.
Heb nu ook zelfbouw verzekering.
Electra en gas zijn 2 week geleden van al goedgekeurd, maar kreeg gisteren bericht dat formulier niet goed is ingevuld door keurmeester, dus achteraf illegaal weggeweest met de camper. Nou vind ik 2 week later pas reageren ook wel erg laat, want ik had het formulier per mail doorgestuurd, dus ze hadden het ook direct. Morgen maar weer naar de keurmeester met de papieren. :muur
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
DutchNavigator
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 aug 2011, 09:56
Locatie: Groene Hart

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door DutchNavigator »

Ik ben al 20 jaar bij de NKC qua verzekering. Ook 3 x gebruik gemaakt van de 'bouwverzekering'. Taxeren is ook altijd een mooi moment om te zien wat je noeste arbeid 'waard' is.

Prima verzekering.
:driveT4
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door peetjeadhdtje »

Heb net de bus online verzekerd bij nkc en als je dan klikt op verzenden komt bericht, zolang je de bovag keuring niet heb gedaan is de bus niet verzekerd. Terwijl net in de chat met hun verzekeringsexpert deze mij vertelde dat de bus alleen wa verzekerd is tot je de bovag keuring heb gedaan.

We gaan maar weer bellen(dit is mijn eerste ervaring met nkc dus positief blijven) . Oh ja, dacht voor het fatsoen en natuurlijk eventuele korting maar even lid te worden voor afsluiting. Wil je inloggen mijn gegevens niks in te loggen. Die 64 euro van dat lidmaatschap valt dat er uit te halen? Ik dacht aan die kortingen bij ferry of zijn de ferry bedrijven die hun adviseren veel te duur?
Oeps, zie net bij aci dat ik een automatische verlenging heb.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door Lutra »

Ik heb goede ervaringen met de verzekering an sich van NKC (die hem overigens onderbrengt bij Aon) maar de communicatie met NKC is belabberd. En dan maakt het niet uit of je bel of mailt. Wijzigingen doorgeven gaat goed maar vervolgens blijft het stil en ga je twijfelen of je wel verzekerd bent. Vervolgens betaal je nog maanden premie voor de ingeruilde camper en eenmalig een niet gespecificeerd bedrag wat dan een aanvulling schijnt te zijn van de oude naar de nieuwe premie.....
Twee keer hulp nodig gehad, dat ging probleemloos en dat is ook het belangrijkste.
Met de acsi kaart kun je op campings nog wat korting krijgen om zo nog iets van het lidmaatschap terug te verdienen.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door peetjeadhdtje »

die bovag elektra gas water moet ik ook laten doen door de Nkc.
De voorbeeld formulieren met de bovag keuringspunten zijn amper leesbaar. Heeft iemand hier misschien een kopie van zo een bovagkeuring met de punten waar ik op moet letten?
bv de gasfles in de binnenruimte moet die per se in een gasbun zitten?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door krekwakwol »

Later op de dag wel, nu even niet bij de hand.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door peetjeadhdtje »

geen probleem, we wachten met smart.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door krekwakwol »

Sorry, het is niet later op de dag, maar een dag later geworden. Klinkt bijna het zelfde, maar duurt wat langer.

2020-10-23_0 70985 (1).pdf
(1.27 MiB) 192 keer gedownload

Ik hoop dat je het kunt openen.

Ik heb het bij een Omnia camperhersteller laten keuren, kost 40 euro, adressen te verkrijgen via de NKC.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door peetjeadhdtje »

Dank je Arnold,
ik was vandaag bij de bovag man ( wat ze eisten, of focwa ) even langs geweest en hij vertelde dat een bovag check 130 euro kost en alleen water/elektra/ gas 40.
Maandag maar weer even nkc bellen wat ze nou precies willen met die bovag stempel of die er per se op moet staan.
John_T5
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2020, 17:03

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door John_T5 »

Dag Peetje,
Bijgevoegd het keuringsgedeelte van mijn Bovag veiligheidsrapport gas/water/elektra met sticker. Rapport en sticker hebben een keuringsnummer en datum.
Het kostte mij 91 Euro inclusief BTW.

Ik heb van tevoren overleg gehad met de keurmeester. Ik kreeg geen keurings eisen op papier, maar hij heeft me mondeling een aantal specifieke punten doorgegeven waarop hij, volgens hem volgens Bovag instructie, zou keuren;

- gasfles in interieur in gasbun met afvoer in bodem. In gasbun geen elektrische installaties. Gasbun afgekit en seal op deurtje.
- gasfles vastzetten (spanband), geenverouderde fles / slang / drukregelaar.
- gasleiding moet nog een kraantje (VK1 afsluiter) hebben ergens voor de eindgebruikers (bij mij in keukenblokje)
- gasleiding (koper of staal) via rubber tule of schotkoppeling doorvoeren in gasbun.
- gasleiding met rubber beschermde P-klemmen om meter bevestigen. Mag nergens tegen staal schuren/rammelen.
- 230V walaansluiting (CEE); kabel moet afgeschermd (ribbelbuis) in een stuk zonder aftakkingen direct naar aardlekschakelaar.
- afpersen gasleiding (zelf netjes alle aansluitingen afgesopt)

Omdat ik toch met lege bus kon beginnen en ik de eisen wel begreep heb dit ook zo braaf uitgevoerd. Keuring was ook zonder problemen. :ikrij
Ik kan dus niet oordelen of deze keuringseisen ook echt volgens Bovag vastliggen en of NKC eventueel ook anders dan Bovag keuring accepteert.

Succes!
Veiligheids keuring camper de Burgh geknipt.jpg
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door peetjeadhdtje »

Sorry voor de late reactie. Ik was dus gisteren bij een bovag camper reparatiebedrijf geweest en die deden het op mijn verzoek op zo een door hun gedownload bovag papier. Met de hand aangevinkt.....dus niet... Met computer zou 131 eurie hebben gekost voor een volledige camperkeuring.
Gasbun was volgens hun niet nodig. Ze hebben wel ventilatie en gasdichtheid gecontroleerd.
Bij alleen een gaskooktoestel is de afsluiter op de gasflesvoldoende.
Elektra aardlektester en controle aarding op allu chassis.
Water.........vonden ze onzin.maar wel vinkje op form
Binnen kwartier stond ik weer buiten.
Hij vertelde dat ze geen zak te doen hadden dit jaar door covid. Geen vakanties geen keuringen geen reparaties.

Kosten......
Ik weet niet of ik er als een armoedzaaier bijliep, dat hij medelijden met mijn kleine lelijke campertje had of dat hij me herkende als dorpsgenoot maar hij berekende me ............niets.
nou....morgen toch maar wat gebak brengen daarzo.

Gisteren verstuurd naar nkc en nu wachten op bevestiging dat ik met het ding verzekerd op pad mag.
John_T5
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2020, 17:03

Re: casco verzekering voor zelfbouw camper

Bericht door John_T5 »

Dat heb jij mooi geregeld. Heb je ook een sticker met keuringsnummer ontvangen?

Aan de andere kant is het wel jammer; van een instanie als Bovag verwacht je als consument een bepaalde zekerheid en bescherming. Met zulke praktijken dreigt Bovag dat vertrouwen snel te verliezen.
Maar eerlijk; als ik de keuze had gehad was ik ook voor de makkelijke weg gegaan :knipoog
Plaats reactie