Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 start pas weer als ik de koelkast uit zet... weet iemand waar dat aan kan liggen?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 start pas weer als ik de koelkast uit zet... weet iemand waar dat aan kan liggen?

Bericht door Hanz »

Gebruik de zoekfunctie eens en zoek dan naar 'contactblokje' .
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 start pas weer als ik de koelkast uit zet... weet iemand waar dat aan kan liggen?

Bericht door odorf »

Ik zal met mijn medesleutelaar eens kijken naar dat ‘befaamde’ blokje/ relais 109
Relais 109 zul je waarschijnlijk ook na heeel lang zoeken niet vinden in je 2.4D ...
Contactblokje wél, dat heeft iedere T4 (en slijt en kan storingen geven)

Contactblokje zit aan/onder je stuurslot. Hiermee worden alle electrische standen van je contactslot daadwerkelijk geschakeld. Staan hier op Weetjewel diverse aanwijzingen en tips met betrekking tot het vervangen.

Ook op T4 Wiki staat er info over;
https://t4-wiki.de/wiki/Schalter_D_(Zündanlassschalter)
(Vervangen voor een nieuwe is sowieso een goed idee)

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: T4 start pas weer als ik de koelkast uit zet... weet iemand waar dat aan kan liggen?

Bericht door LAYCA »

Best lastig dit verhaal.

Zelf om verkeerd starten met scheidingsrelais actief dit aangepast.
Tijdrelais geplaatst voor scheidingsrelais zodat de motor alleen start op primaire accu.
Soms had ik de situatie dat de motor teveel stroom uit de hiushoudaccu's trok(50 A zekering kapot)
Dus starten en na een minuut sluiten scheidingsrelais laden huishoud accu's.
Mogelijk brengt dit je op een idee.
Kun je daarna beter uitsluiten wat de boosdoener is.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 start pas weer als ik de koelkast uit zet... weet iemand waar dat aan kan liggen?

Bericht door Hanz »

LAYCA schreef: 02 jun 2020, 15:03 Soms had ik de situatie dat de motor teveel stroom uit de hiushoudaccu's trok(50 A zekering kapot)
Bij een Westfalia zorgt het scheidingsrelais volgens mij voor de volgende zaken:
1. De dynamo laadt de startaccu op en daarna de huishoudaccu.
2. De verbruikers in het camperdeel kunnen geen stroom trekken uit de startaccu.
3. De (start)motor kan geen stroom uit de huishoudaccu trekken.

Als de startmotor de huishoudaccu leeg trekt is er dus iets goed mis. Bovendien was dat niet het probleem van de topic starter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: T4 start pas weer als ik de koelkast uit zet... weet iemand waar dat aan kan liggen?

Bericht door LAYCA »

Dus appels met peren.
De mijne is zelfbouw.
Vandaar.
Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Wakeskate
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 mei 2020, 10:56

Re: T4 start pas weer als ik de koelkast uit zet... weet iemand waar dat aan kan liggen?

Bericht door Wakeskate »

Dank allen,

Na veel omzwervingen, nieuwe startmotor geplaatst en probleem opgelost.

Zo kunnen toevalligheden je op heel andere benen zetten af en toe blijkt maar weer...

Dank voor het mee denken!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T4 start pas weer als ik de koelkast uit zet... weet iemand waar dat aan kan liggen?

Bericht door J vd Pal »

Fijn dat het opgelost is en bedankt voor de terugkoppeling!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Andre Buskop
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11

Re: T4 start pas weer als ik de koelkast uit zet... weet iemand waar dat aan kan liggen?

Bericht door Andre Buskop »

Wakeskate schreef: 14 okt 2020, 15:26 Dank allen,

Na veel omzwervingen, nieuwe startmotor geplaatst en probleem opgelost.

Zo kunnen toevalligheden je op heel andere benen zetten af en toe blijkt maar weer...

Dank voor het mee denken!
Hallo Wakeskate,
I heb hetzelfde gehad en ook een nieuwe startmotor erin gezet en ook toen was het weg, maar na twee jaar probleem weer terug. Na veel zoeken bleek dat er spanningsverlies zat op het contactslot en wanneer de spanning lager was, bijvoorbeeld als er een koelkast aanstaat was de spanning te laag om het startrelais aan te spreken. Ik kwam daarachter toen hij weer eens niet startte in Frankrijk en een depannagemonteur zonder aarzelen direct een losse draad maakte van het startrelais naar de accu. Voila probleem weg, alleen om te starten moest de motorkap open. Terug thuis ben ik gaan zoeken en ontdekte dat de spanning achter het contactslot 1,5 a 2 volt lager was dan voor het contactslot. Dus wanneer de accu na het gloeien nog maar net 12V of zelfs minder heeft, krijgt het startrelais iets meer of minder dan 10V en dat is te weinig. Ik heb nu al een paar jaar een drukknoop naast het contactslot en wanneer hij weigert druk ik daar op en nooit meer startproblemen.
Groet André
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 start pas weer als ik de koelkast uit zet... weet iemand waar dat aan kan liggen?

Bericht door Snautzer »

Dank Andre, atijd goed om te weten
Plaats reactie