Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Binnenverlichting vraag

vragen over de T4
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door STEGMA »

10 volt lampje? Je hebt ook een "ongedimde" versie van armatuur :toppie
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door red devel »

Kan ik dan de binnen verlichting dan niet op de deurschakeling aan en uitzetten? Op de lamp aan de hemel staan wel beide opties!
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door STEGMA »

Zucht, natuurlijk heb je de mogelijkheid om m op deurschakeling te zetten alsmede volledig uit of aan.enne wees een beetje zuinig op je:!!!!!!!! :zwaai
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door Hanz »

red devel schreef: 03 nov 2020, 17:13 Ligt dit mankement dus bijna zeker altijd aan de printplaat?
Bij mij werkt de schakelaar( l portier) dus ook wel. Want als ik de verlichting aan laat, piept hij wel!
Waar zit de printplaat trouwens?
De deurcontactschakelaar van de bestuurdersdeur heeft twee contacten. De ene regelt de binnenverlichting, de andere de waarschuwing voor verlichting aan laten staan. Dus bij vervuiling of corrosie is het goed mogelijk dat de waarschuwing nog wel werkt maar de binnenverlichting niet.
Zie voor meer details: https://www.t4-wiki.de/wiki/T%C3%BCrkontaktschalter

En hier vind je meer informatie hoe de dimbare binnenverlichting eruit ziet, van binnen en van buiten. Ook de schakeling staat beschreven en de problemen met deurschakelaars en met de transistors op de printplaat.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Innenbeleuchtung
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door red devel »

Ik weet dat ik niet echt een elektroman ben, maar heb nu al zoveel geprobeerd en uitgezocht dat IK het niet meer snap!
Heb alle deurschakelaars eruit gehad en schoon gemaakt. LV zelfs een andere gemonteerd. Binnenverlichting alleen maar handmatig aan en uit te zetten.
Voor de duidelijkheid: Bij licht aan laten gaat wel de zoemer. Op de binnenverlichting zitten 3 kabels. Bruin is uiteraard de aarde, en op de bruin/witte? zit 12V. Op de deurschakelaars Rechts ( portier en zijdeur) zit zwart en geen spanning! Op de contact aanslag van de schuifdeur zit wel spanning bij geopende (schuif)deur.
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door hangover »

Bruin is idd massa, bruin/wit is de geschakelde draar, wanneer er een deur opengaat wordt deze aan massa geschakeld. Als er geen deur open is of de draad is ergens onderbroken staat daar dan 12volt op (via het lampje dat aan de plus hangt)
Die bruin/witte draad loopt boven je plafondplaten/zijkant van het ene naat het anere lample van de binnenvelichting met hier en daar een stekker verbinding. Misschien dat daat wat mis is.
Suc6
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door red devel »

Misschien niet duidelijk uitgelegd, maar even beter gekeken: Op de Unit aan de hemel zitten dus 3 draden: Bruin, Rood en bruin/wit!
Heb even gemeten, en heb alleen spanning op de rode draad. Zowel met dichte deur als geopende deur!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door Multivan Generation »

Dat klopt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door red devel »

Gekke vraag, maar als ik nu rechtstreeks stroom zet op de draad van het L V portier schakelaar, zou dan de binnenverlichting niet moeten branden?
Dus de schakelaar er achter weg!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door Hanz »

red devel schreef: 10 nov 2020, 13:32 Gekke vraag, maar als ik nu rechtstreeks stroom zet op de draad van het L V portier schakelaar, zou dan de binnenverlichting niet moeten branden?
Dus de schakelaar er achter weg!
Nee dat werkt niet en geeft waarschijnlijk kortsluiting. Je koppelt dan spanning rechtstreeks aan op massa zonder verbruiker daar tussen. De draad bij de deurschakelaar is een massadraad.
De binnenverlichting wordt geschakeld via deze massadraad en niet via de spanningvoerende leiding. Daarom staat er altijd spanning op de rode draad. De schakelaar in de deur zorgt dat de massaverbinding gesloten is (deur open, licht brandt) of onderbroken (deur dicht, licht uit).
Dit kan je ook lezen via de T4-wiki link in mijn vorige bericht.
Even op een rij:
De lamp is goed want deze werkt wel op de leeslampstand.
De schakelaar in je LV portier is vervangen, dus ook goed.
Er staat spanning op de rode draad in de verlichtingsunit.
Dan blijven volgens mij twee mogelijkheden over:
De massaverbinding is niet goed. Meet eens de weerstand van de massadraad vanaf de deurschakelaar naar de aansluiting in de verlichtingsunit.
Of de schakelaar in de verlichtingsunit werkt niet goed meer en schakelt niet goed over naar deurbediening.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door Multivan Generation »

Rood is plus 12V
Bruin is massa
Bruin wit is geschakelde massa --> deze schakelt dus via je deurcontact je binnenverlichting
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door red devel »

Dat ik er nu even mijn knipperlichten (voor) af heb, heeft er toch geen invloed op?
Ik ben de bumpers aan het spuiten.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4771
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door Hanz »

Nee, dat zou niks uit moeten maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door STEGMA »

Leg eens vanaf het bruine kabelschoentje op armatuur een rechtstreekse kabel naar massa .
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Binnenverlichting vraag

Bericht door red devel »

:jumpklap
Probleem eindelijk opgelost! ( met hulp van expert!)
Het zat hem dus in de schakelaar van de achterdeur!
De schakelaar zat niet goed vast, de schroef was lam gedraaid en zo maakte bij sluiten van de deur dus geen contact met massa.
Plaats reactie