Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen met 2.5 automaat

vragen over de T5
Plaats reactie
RobbieV
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 nov 2018, 09:00
Locatie: Bredene

Ervaringen met 2.5 automaat

Bericht door RobbieV »

Forumleden,

Ik heb een T5 van 2004 op het oog. 2.5 diesel met automaat en 290.000km’s. Iemand ervaring met deze combo? Welke onderhoudsbeurten / revisie’s zou die al moeten gekregen hebben?

Dank je
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaringen met 2.5 automaat

Bericht door Multivan Generation »

Cilinderkop en met name montagegaten van pompverstuivers slijten vaak uit.
Normaal gezien heeft de automaatbak al 2x een revisie gehad of is er aan toe. Turbo zal waarschijnlijk het beste vanaf zijn of reeds vervangen. Interkoeler kaduuk of reeds vernieuwd.

Tenzij de prijs echt goed is, zou ik persoonlijk mijn geld niet in investeren. Te groot risico en ook nog maar Euro 4.

Misschien niet wat je wilde lezen, maar wel realistisch.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RobbieV
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 nov 2018, 09:00
Locatie: Bredene

Re: Ervaringen met 2.5 automaat

Bericht door RobbieV »

Ik lees graag alle meningen. Dus dank je! Hoor wel graag ervaringen voor ik iets koop...
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Ervaringen met 2.5 automaat

Bericht door freek »

De 2.5 5 cilinder motor is complex en heeft zijn zwakke punten. De staat na 16 jaar is volledig afhankelijk hoe ermee om is gegaan. Het uitslijten van de verstuiverboringen is zo goed als een zekerheid dat na zo'n 150000km kan leiden tot diesel in de olie en als dit niet snel wordt opgemerkt leidt dit tot slijtage van vitale en dure onderdelen als de nokkenas + lagers, turbo en erger.
Het zelfde geldt voor een defecte waterpomp (water in de olie), of tandempomp (olie in diesel).
Sowieso heeft de nokkenas in deze pompverstuivermotor een zwaar leven. Een 2004 t5 heeft geen partikelfilter (euro 3) en er mag absoluut geen 507.00 olie worden gebruikt. Dit in tegenstelling tot de t5's vanaf 2006 met partikelfilter waarin juist deze olie wel moet worden gebruikt. Veel garages gebruiken alleen maar de 507.00 olie en ook dat leidt weer tot voortijdig overlijden van deze AXE of AXD blokken waar of long life 506.01 0w30 of (zonder long life) 505.01 5w40 in moet. Kortom: het is een grote gok omdat de geschiedenis vrijwel nooit bekend is.. Op dit forum of op tx-board.de is veel informatie te vinden. Succes met de beslissing!
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
RobbieV
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 nov 2018, 09:00
Locatie: Bredene

Re: Ervaringen met 2.5 automaat

Bericht door RobbieV »

Dank voor jullie input. De wagen heeft nog maar 1 eigenaar gehad, met uitzondering van de dochter die er ook enkele jaren mee heeft gereden. Ik kijk uit naar de onderhoudshistorie want die heb ik nog niet gezien...

Een andere openstaande optie is een 1.9 van 2003 met 240.000km, 63kw, met een hoog dak.

Ik rij vooral autosnelweg km’s op en af naar het werk :ikrij
Plaats reactie