Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo of....? T4 1.9d

vragen over de T4
Plaats reactie
Smileymich
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2020, 18:48

Turbo of....? T4 1.9d

Bericht door Smileymich »

Hey!
Mijn bus doet moeilijk.
Het is begonnen met een vreemd draaiende motor.... Vooral stationair hoorde en voelde ik dat er iets wat normaalgezien smooth draaide, nu ergens leek te 'haperen', nouja niet echt haperen, ergens leek er iets niet goed te gaan in enkel geval.

Nu ondertussen een aantal dingen gefixt zijn, nog steeds problemen, het probleem is opeens veel erger geworden.
Het lijkt de turbo te zijn, hij kreeg steeds meer moeite met optrekken.
Uit stilstand komt hij amper op gang.... Eenmaal een bepaalde snelheid valt het op zich weer mee, maar ik ga het niet testen want ik heb schrik dat hij het zal begeven als ik er te veel en te hard mee ga rijden.

Zelf ken ik niet zo veel van automechanica...

Ik moet de gaspedaal helemaal indrukken, eerst begon dit op de autosnelweg.
Een stuk dat ik vaker reed had een stuk, wissel tussen twee snelwegen, waar die dus over de snelweg moest en dus een stukje een brug omhoog moest. Ookal had ik snelheid, die ik wel moest minderen in de bocht(80 ongeveer), omhoog haalde hij nog ongeveer 60.
Ik herinner me zelfs dat hij niet eens enkel problemen had tijdens omhoog maar evengoed wanneer de weg omlaag ging.
Na te hebben opgetrokken, kwam de gaspedaal wel weer omhoog. Maar als ik dan even gas los liet, moest ik de gaspedaal weer helemaal indrukken om snelheid te houden en dus ook om weer op snelheid te geraken.


Als ik hem aanzet, komt er een halve minuut-minuut veel witte rook uit de bus. Daarna niet meer, hij wordt ook niet warm en start nog in de koude.

De turbo is er al een keer uitgeweest, toen het probleem nog minder erg was.
Toen leek het wel alsof het probleem was geminderd nadat we hem hadden ingespoten met wd40, maar het probleem is eigenlijk sowieso minder op het moment dat hij eventjes heeft stilgestaan. Geen zekerheid dus dat het de turbo is.

Heeft ook al iemand van de garage mee gereden, die zegt dat het probleem de turbo zal zijn.
Nu heb ik een 2ehands turbo gevonden die in mijn busje past, dus die wil ik kopen, dan zullen we zien.....

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het starten loopt nu ook best stroef....

Ik denk dat dit het ongeveer was aan de informatie.... Mocht ik nog iets vergeten zijn, zal ik het er nog bij zetten :)

Is het wijs om de turbo gewoon te vervangen?

Bedankt!
Ohja, ps, ik ben nieuw, mijn naam is Michelle en het is mijn tweede volkswagenbusje :) :driveT4
Ik spiek al sinds den beginnen.... Sinds mijn eerste busje dus... mee op dit forum!
Maar bedacht me dat het eens tijd werd om een profiel te maken en raad te vragen.
Heb het probleem hier ook al zien voorkomen, maar het mijne lijkt wel erg specifiek..
Alsof het twee problemen zijn, lijkt het wel. Ik weet het niet :( We zullen zien.

- Het is een ABL uit 1997

- Naar de garage gaan is geen optie, want om door de keuring te geraken heb ik noodgedwongen de garage erbij gehaald, dit heeft me een fortuin gekost en het geld is op, gelukkig ken ik wel mensen die me kunnen helpen met onder andere, de turbo te vervangen!

Op hoop van zegen denk ik maar.
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Turbo of....? T4 1.9d

Bericht door RRider »

Hallo Michelle,
je zou iemand met technische ervaring erin moet laten rijden, die misschien kan beoordelen wat de eerste stap moet zijn. Er zijn mensen met veel ervaring die zo kunnen zeggen wat er aan de hand is, of waar het probleem op lijkt. Misschien als je je woonplaats vermeld, dat iemand je sneller op weg kan helpen.
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Turbo of....? T4 1.9d

Bericht door pwhooftman »

Als ik lees dat het staren moeilijk gaat en hij stationair moeilijk loopt, dan denk ik niet aan de turbo. Het lijkt me geldverspilling om zomaar onderdelen te gaan vervangen.
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Turbo of....? T4 1.9d

Bericht door STEGMA »

Vacuüm slangen nog allemaal ok? Dus geen gerafelde slangetjes of schuur plekken bij slangklemmetjes?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo of....? T4 1.9d

Bericht door Multivan Generation »

Witte rook bij het starten lijkt mij te duiden op een brandstofpomp timing die afgesteld moet worden.
Als die weer goed op tijd staat en het is nog niet goed haal dan de roetkat eens los en ga er een stukje mee rijden, dan kun je een volle roetkat uitsluiten. Een volle roetkat kan dermate veel tegendruk veroorzaken, dat de turbo niet op toeren kan komen en zijn druk kan afleveren.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Turbo of....? T4 1.9d

Bericht door ladanivabelgium »

Lijkt me lucht in het brandstofsysteem te zijn
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Turbo of....? T4 1.9d

Bericht door Pascal-141 »

Als het starten ook al heel moeizaam gaat , is dat zeker niet aan de turbo gelegen. Die ”werkt” namelijk niet mee tijdens het starten of ook niet bij stationair draaien.

Hoeveel km heeft de motor gelopen ? Die 1.9td blokjes moeten hard werken in de zware T4 , en slijten dus vrij snel . Over het algemeen bekeken , krijgen de 1.9td blokjes het moeilijk eens boven 250.000 a 300.000km (uitzonderingen daar gelaten) , dan kunnen ze beginnen carterdruk te maken door slijtage , en olieverbruik begint dan vaak ook op te lopen. Veel hangt ook af van hoe goed/slecht hij in het verleden onderhouden is geweest . Een ABL die bvb om de 7500km steeds nieuwe olie kreeg , zal langer meegaan dan eentje die pas om de 20.000km verse olie kreeg . De ABL moet hard werken , dus de olietemperatuur loopt hoog op bij deze blokjes , als gevolg hiervan gaat de oliekwaliteit ook sneller achteruit. Veel mensen houden hier geen rekening mee , en rijden dan eigenlijk met "versleten" olie , waardoor dus ook de motor veel sneller gaat verslijten.

Het vermogenverlies van jouw blok kan meerdere oorzaken hebben (koppakking , timing, versleten, enz...) , maar de oorzaak kan eigenlijk alleen goed gebonden worden door de motor te bekijken in real life , en niet vanachter een pc .

Ik zou in jouw geval beginnen met :
- timing controleren
- compressie testen
- turbodruk testen
- koppakking test laten uitvoeren
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Turbo of....? T4 1.9d

Bericht door Olaf »

En distributie tandwiel krukas controleren!
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
DoctorandusVanKeuken
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 jul 2014, 21:23
Locatie: Walcheren

Re: Turbo of....? T4 1.9d

Bericht door DoctorandusVanKeuken »

Hey Michelle, hoe is het nu met je bus? Is het probleem verholpen?
groeten Robert
T5 2.0TDI
T4 1.9td LWB camper
Plaats reactie