Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
2014-T5
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:23

Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door 2014-T5 »

Beste allemaal,

Vorige maand bus gekocht en begonnen met bouwen. Mijn broer en ik bouwen de bus om voor mijn moeder. Hieronder wat foto's met uitleg en chronologische volgorde. Doel van het bericht = naslagwerk, tips en advies krijgen, wederzijds informeren en misschien wel inspireren.

Stap 1:

Gekocht en direct twee zijruiten (waarvan 1 met schuifraam) + twee achterramen + twee glasslook ramen geplaatst.
WhatsApp Image 2020-11-14 at 15.03.10.jpeg
WhatsApp Image 2020-11-14 at 15.03.10 (3).jpeg
WhatsApp Image 2020-11-14 at 15.03.10 (2).jpeg
Groet,
Dave en Marc
Laatst gewijzigd door 2014-T5 op 21 nov 2020, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
2014-T5
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:23

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door 2014-T5 »

Stap 2:

Toen uiteindelijk de voorbank omgeruild naar een enkele passagier stoel. Nieuwe hoezen eroverheen (i.v.m. hondenharen), en direct draaibaar gemaakt.
1.jpeg
2.jpeg
3.jpeg
2014-T5
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:23

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door 2014-T5 »

Stap 3:

Radio geplaatst en achterrijcamera geplaatst. Daar hebben we wat problemen mee ondervonden met automatisch inschakelen camera als we achteruit rijden. Uiteindelijk de oplossing gevonden en in een ander forumpost van 'moosev' geplaatst. Ik citeer er even uit.
2014-T5 schreef: 02 nov 2020, 23:22
moosev schreef: 07 mar 2017, 18:59 Jan 2017
De bus had geen radio, dus eerst maar eens een eenvoudige dubbel-DIN unit van Pioneer er in gebouwd. Geen CD speler, wel een usb aansluiting en bluetooth. Én een aansluiting voor een achterzichtcamera. Het bestaande microfoontje van de oorspronkelijke parrot kon met een adapter geschikt gemaakt worden voor de radio. De achteruitrijcamera, ook van Pioneer, boven de kentekenplaat gemonteerd en we hadden zicht! Het automatisch omschakelen op het achterlichten signaal wil nog niet helemaal werken maar dat komt wel. Lijkt een spanningsniveau probleem te zijn. Wanneer de motor niet draait werkt het prima, zodra de motor draait wordt het een willekeurig verhaal. Op de radio kunnen we handmatig de camera selecteren dus dat werkt ook. Camera is er ingelijmd met Sikaflex maar moet nog verder netjes afgewerkt worden.

5-DSCN0193.jpg4-DSCN0194.jpg

gr. René
Hallo,

Wij hebben gisteren met onze VW T5 2014 hetzelfde gehad met de achteruitrij camera. Ik kon in jouw topic geen antwoord vinden. Wij hebben nu de oplossing gevonden mbv de multimeter.

De voeding van de camera hebben wij op een contant 12 v aansluiting aangesloten. Dus de camera staat altijd aan, ook als je gewoon rechtdoor rijdt.

De rear gear signal was aangesloten op het achteruit rij licht. Als de motor uitstaat, versnelling in z'n achteruit dan werd er een signaal van 11.4 volt gegeven naar de radio. Dit deed het.

Maar...Als de motor aanstaat werd er een ander voltage signaal gegeven, namelijk 10.5 v, wellicht beïnvloed door overige licjten. Dit voltage signaal (10.5v) deed de achteruitrij camera niet inschakelen.

We hebben dit signaal op een relais aangesloten. Zodra dit signaal het relais schakelt, dan schakelt een schoon stabiel 12V (11.6 via multimeter gemeten) signaal naar de rear gear signal wat wel voldoende was om ingeschakeld te worden.

Een heel gedoe maar uiteindelijk opgelost. Zo.. nu verder met de rest van de bus ombouw naar camper. Binnenkort zullen we een topic openen! :)
4.jpeg
Relais dat het 10.5v signaal schakelt naar een schoon stabiel 11.6 volt signaal waarop de radio wel reageert.
5.jpeg
6.jpeg
2014-T5
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:23

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door 2014-T5 »

Stap 4:

Betimmering en overig eruit. Schoonmaken en vloer isoleren met Xtrem 20mm en latten. Bestaande multiplex plaat er weer op (goede ondergrond en basis, was niet zo zwaar als wij in eerste instantie dachten).
7.jpeg
7.1.jpeg
8.jpeg
2014-T5
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:23

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door 2014-T5 »

Stap 5:

Alvast stroomkabels trekken tbv auto-accu naar HH accu achterin zodat HH opgeladen wordt tijdens rijden. Daarnaast ook een 230v kabel getrokken HH-accu gaat opladen op de camping en de rest van stroom voorziet op de camping.CEE stekker ingang leggen wij voor bij de auto-accu neer. Motorkap kan dicht als de kabel eronder langs loopt.
9.jpeg
10.jpeg
11.jpeg
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door Snautzer »

Hoi en welkom.

Zo dan dat is een mooi busje. En bedankt voor de terug koppeling van de camera. Altijd handig voor iemand die met het zelfde probleem zit of hier op door kan borduren.

Ga deze bouw ook volgen als is het maar voor wat jullie gaan verzinnen voor de honden.

Succes en veel plezier!
2014-T5
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:23

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door 2014-T5 »

Stap 6:

Bakjes gemaakt met een CNC laser snijder van 3 mm multiplex. De bakjes komen langer, maar op de plaatsen waar geen bakjes zijn terwijl er wel ruimte is, komt nog een stuk bank/bed waardoor het niet toegankelijk was.

De platen ingesmeerd met Bison-Tix gel met kwast (roller ook geprobeerd maar was veel te doen). Ook nog geprobeerd om het met een tagger vast te zetten, maar de nietjes waren te lang en kwamen er aan de andere kant uit.).

Zo'n Bison-Tix gel 750 ml is 15 euro. Bijna 3/4 van die pot is opgegaan aan dit paneel :ie . We moeten nog drie grote panelen + het metaal met naaldvilt bekleden. Wat een dure grap, en daarnaast stinkt heel de bus nu naar lijm van dit ene paneel.

Iemand tips voor een andere manier van lijmen (goedkoper, sterkere hechting, minder reuk)?

12.jpeg
13.jpeg
14.jpeg
2014-T5
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:23

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door 2014-T5 »

Stap 7:

Geïsoleerd met 19mm armaflex in het chassis en 6 mm armaflex op de bruggen (waar het dunner moet zijn) en uiteindelijk platen erop. Het raam moeten wij er nog uitzagen en dat gaan we proberen mooi af te werken met 3 mm multiplex rondingen vanuit de CNC lasersnijder.

Wij willen de blanke witte metalen delen (waar geen hout op komt) ook met 6 mm armaflex bekleden en daarop naaldvilt plakken. We weten nu al; een minder leuke klus.

Nog tips welke lijm we kunnen gebruiken om het naaldvilt tegen het armaflex te plaken? Die bison-Tix was duur en stinkt, zie ook post hierboven. Andere tips om een mooi resultaat te krijgen met armaflex en naaldvilt over elkaar heen? De witte metalen delen die beplakt worden zijn; de schuifdeur, brug rechts van de schuifdeur, de achterdeuren en het chassis daar.
15.jpeg
16.jpeg
17.jpeg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door krekwakwol »

Naaldvilt met spuitlijm 2 zijdig vastplakken, als je een foutje maakt, kun je het ook nog weer loshalen.
Ik heb alle vilt ook met spuitlijm vast geplakt.
Wel om denken dat het geschikt is voor hoge temperaturen omdat het lekker warm kan worden in de bus als hij de hele dag in de bakkende zon staat.

En met TEC-7 kit kun je dingen ook heel vast plakken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door Multivan Generation »

2014-T5 schreef: 21 nov 2020, 22:05 Stap 6:

Bakjes gemaakt met een CNC laser snijder van 3 mm multiplex. De bakjes komen langer, maar op de plaatsen waar geen bakjes zijn terwijl er wel ruimte is, komt nog een stuk bank/bed waardoor het niet toegankelijk was.

Ik vind het mooi gemaakt.
Maar heb je al iets in de bakjes gelegd en daarna met de auto gaan rijden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door rommelt_wat_aan »

Goed bezig. Ben zelf ook recent begonnen met een ombouw, zie https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 0&start=15

Ik hik het meest tegen het elektrische gedeelte aan. Hoe kom jij aan de kennis hierover? Heb je evt. een link oid?
2014-T5 schreef: 21 nov 2020, 22:13
Nog tips welke lijm we kunnen gebruiken om het naaldvilt tegen het armaflex te plaken? Die bison-Tix was duur en stinkt, zie ook post hierboven. Andere tips om een mooi resultaat te krijgen met armaflex en naaldvilt over elkaar heen? De witte metalen delen die beplakt worden zijn; de schuifdeur, brug rechts van de schuifdeur, de achterdeuren en het chassis daar.
Ik gebruik zelf hittebestendige lijm van de Bladi shop (10,- per 500ml). Eigenlijk geen reuk en zover ik nu kan zeggen blijft goed plakken.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 511
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door moosev »

Komt er nog een stap 8?
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: Zelfbouw T5 - 2014 - KWB

Bericht door aveld »

rommelt_wat_aan schreef: 25 nov 2020, 11:08
Ik hik het meest tegen het elektrische gedeelte aan. Hoe kom jij aan de kennis hierover? Heb je evt. een link oid?
Ik zelf heb veel inspiratie en kennis opgedaan via deze site van iemand die ook op dit forum actief is, geloof dat veel zelfbouwers dit nabouwen of hier in elk geval insperatie van op doen:

https://vwcampersite.wordpress.com/werk ... stallatie/

Verder heel wat uurtjes YouTube en wat eigen ideeën in de mix gooien om er wat moois van te maken (wat ook veilig is)... De electra kun je zo uitgebreid of nou juist simpel houden als je zelf wilt.

Heb het zelf vrij uitgebreid aangelegd, en daar is veel denk tijd, maar ook installatie tijd in gaan zitten. Belangrijk, plan de elektrische bekabeling op voorhand, zodat je deze mooi uit het zicht kunt wegwerken. Ik zelf heb er bij mijn eerste ombouw zeker 6 tot 10 dagen tijd ingestopt om alles netjes en veilig geinstalleerd te krijgen.

Hierstaan diverse foto's van mijn electra installatie ter insperatie:
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=65625
Plaats reactie