Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kachelunit

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Kachelunit

Bericht door Chewbacca »

Voor zover ik gelezen heb over de verwarming in de T4 is dat deze het koelwater meer of minder door een warmtewisselaar laat stromen via een kraan vlak achter/onder het KVS-reservoir...

Nu vond ik mijn kachel deze winter tot nu toe wat lauw, en er vloog geregeld schuim uit de roosters, dus ik dacht eens kijken hoe het systeem in elkaar zit. Maar geen kraantje te vinden in de motorruimte...

dus het onderste paneel van het dashboard losgehaald en de kabels van de draaiknoppen gevolgd: blijkt dat er een kachelhuis ingebouwd zit waar voor zover ik van buitenaf kan zien kleppen in zitten.

Bijgaand een foto, je ziet in het midden een tandwiel met daaraan het uiteinde van de verstelkabel.
Afbeelding

Is dit ooit standaard in een T4 ingebouwd of is dit door een vorige eigenaar erin geklust? Het betreft een 2.5 TDI 75kW van 10-'96
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kachelunit

Bericht door Pascal-141 »

Dat is gewoon standaard ,wat je ziet .
Dat stalen kabeltje is rechtstreeks verbonden met het kraantje in de motorruimte .
Dit kraantje zit in een van de 2 koelwaterslangen die door het schutbord lopen naar binnen toe . Deze slangen zie je duidelijk zitten , zo'n beetje ter hoogte van waar de turbo zit , daar boven , iets naar links .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kachelunit

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef: 11 dec 2018, 14:50 Dat is gewoon standaard ,wat je ziet .
Dat stalen kabeltje is rechtstreeks verbonden met het kraantje in de motorruimte .
Dit kraantje zit in een van de 2 koelwaterslangen die door het schutbord lopen naar binnen toe . Deze slangen zie je duidelijk zitten , zo'n beetje ter hoogte van waar de turbo zit , daar boven , iets naar links .

Hij bedoeld iets naar rechts, iets meer aan de bestuurderskant..Als je met je neus naar de motorruimte wijst..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kachelunit

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 11 dec 2018, 15:49
Pascal-141 schreef: 11 dec 2018, 14:50 Dat is gewoon standaard ,wat je ziet .
Dat stalen kabeltje is rechtstreeks verbonden met het kraantje in de motorruimte .
Dit kraantje zit in een van de 2 koelwaterslangen die door het schutbord lopen naar binnen toe . Deze slangen zie je duidelijk zitten , zo'n beetje ter hoogte van waar de turbo zit , daar boven , iets naar links .

Hij bedoeld iets naar rechts, iets meer aan de bestuurderskant..Als je met je neus naar de motorruimte wijst..
Juist , iets meer naar rechts (als je voor de auto staat) , dus aan de linker zijde van de auto :nuts :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Kachelunit

Bericht door Chewbacca »

Hmm ik heb naar mijn idee in beide slangen die naar het schutbord gaan niks zien zitten...
Morgen bij daglicht nog maar eens kijken
(Zo moeilijk kan het toch niet zijn :bonk )
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Kachelunit

Bericht door m.c van den berg »

bij mijn T4 clima komt ook de schuim via de roosters naar buiteten/binnen de auto in :gif

In het voorjaar maar eens uitbouwen en openmaken, als dat gaat.
Kleppen rammelen nu :gif :gif
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Kachelunit

Bericht door autocaravana »

Wat betekent het dat er schuimplastic uit waait? Wat is er dan precies kapot en wat kun je er dan aan doen?

Ik heb dit al een paar jaar en de verwarming doet het eigenlijk steeds minder goed. Ik heb het idee dat koude en warme luchtstromen niet meer goed worden gescheiden, zodat er 's zomers warme lucht meekomt met de airco en 's winters koude lucht met de verwarming.
Als ik de airco aanzet met koude motor dan is de uitstromende lucht kouder dan met warme motor. Dat lijkt me niet de bedoeling.

2.5TDI 1999, airco.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Kachelunit

Bericht door Chewbacca »

Even weer wat leven in dit oude topic.
Het wordt weer kouder, en met de knop op maximaal warm wordt de lucht in de bus dat helaas niet zo snel.
Ook merk ik verschil tussen de uitblaasopeningen: de voeten worden het warmst, daarna die bij de ramen, en die in het midden zijn lauwig.

Nu ben ik er eerder vanuit gegaan dat er een kraantje moest zitten in de koelslangen, om te regelen hoeveel warm water er door de wisselaar gaat.
Na wat lezen op t4-wiki (mijn duits wordt steeds beter), kom ik erachter dat dit dus niet klopte: ik heb een '96 model met airco, dus:
Afbeelding

Verklaart waarom ik dat kraantje in de koelslangen maar niet kon vinden :bifun

Anyway, als hiervoor het hele dashboard eruit moet, ga ik dit project maar eerst even uitzoeken, en dan als het weer wat warmer buiten wordt ermee aan de slag. Als het weer zo'n laffe winter wordt overleef ik het wel.
En als het open ligt even kijken of er nog wat isolatie (dacht aan armaflex) bij kan :knipoog
autocaravana schreef: 26 dec 2018, 01:03 Wat betekent het dat er schuimplastic uit waait? Wat is er dan precies kapot en wat kun je er dan aan doen?
Dat het niet meer op je kleppen zit :bonk
Die kleppen regelen de luchtstroom, zoals in bovenstaand plaatje dus óf door de warmtewisselaar, óf langs je airco.
Als dat schuim van de kleppen af gaat, dan lekt het dus en krijg je niet meer de optimale verwarming.

Daarnaast regelen de kleppen waar de lucht uit moet stromen. Bij mij waait het altijd overal uit, en afhankelijk van de instelling meer op het raam of naar binnen :nuts

Heeft iemand al een tip waarmee de kleppen te bekleden (zodat het weer 20 jaar mee kan)?
autocaravana schreef: 26 dec 2018, 01:03 Ik heb dit al een paar jaar en de verwarming doet het eigenlijk steeds minder goed.
Heb jij het al opgelost?
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Kachelunit

Bericht door autocaravana »

Nee, ik heb er niets aan gedaan.
Als het buiten erg koud is schakel ik de verwarming achter bij. Dan wordt het in de bus toch wel behaaglijk. Het is een California.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Kachelunit

Bericht door red devel »

Ik kom er vandaag achter( heb de bus pas sinds augustus!) dat er bij mijn bus alleen maar warme lucht uit de roosters , links en rechts, bij de voorruit komt! De rooster in het midden van het dashboard en bij de voeten blaast dan koude lucht uit.
Mijn bus heeft geen airco, voor alle duidelijkheid.
Kan zich hier hetzelfde probleem voordoen, wat betreft niet goed sluitende kleppen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Kachelunit

Bericht door Pascal-141 »

red devel schreef: 27 nov 2020, 21:14 Ik kom er vandaag achter( heb de bus pas sinds augustus!) dat er bij mijn bus alleen maar warme lucht uit de roosters , links en rechts, bij de voorruit komt! De rooster in het midden van het dashboard en bij de voeten blaast dan koude lucht uit.
Mijn bus heeft geen airco, voor alle duidelijkheid.
Kan zich hier hetzelfde probleem voordoen, wat betreft niet goed sluitende kleppen?
Als je geen airco hebt , dan komt er inderdaad alleen koude lucht uit de middenroosters .
Aan de voeten zou je uiteraard wel warme lucht moeten krijgen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Kachelunit

Bericht door red devel »

Oké!
Dus de middenroosters kunnen helemaal geen warme lucht in de auto blazen? :winter
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Kachelunit

Bericht door Hanz »

Klopt, daar kan alleen maar onverwarmde lucht uitkomen.
Hier zie je de luchtstroomschema's voor de diverse uitvoeringen, met/zonder airco of climatronic:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Luftverteilerkasten
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie