Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vacuumslang door schtbord

vragen over de T4
Plaats reactie
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Vacuumslang door schtbord

Bericht door snowman »

Bij mijn 151 pk multivan met climatronic komt in de motorruimte een vacuumslang door het schutbord van onder het dashboard vandaan.
Waar loopt deze naartoe ?
Bij mij komt deze uit op een t stukje maar daarvan is één pijpje nergens op aangesloten dus ik heb het vermoeden dat ie is losgeschoten.
Bij het starten knippert het scherm van de temperatuurregeling en mijn ventilator blaast niet.
Nou zag ik op een schema in dit forum dat er een aansluiting moet zijn op het inlaatspruitstuk maar die aansluiting zie ik nergens.
Heeft er iemand een goede tip voor me !
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vacuumslang door schtbord

Bericht door Multivan Generation »

Wat zegt uitlezen van de foutmelding?
Normaal gezien komt je vaccuumleiding bij een rood vaccuum verdeel blokje uit.
Daar wil soms nog wel eens een aansluitpunten van afbreken.

Mocht je die nodig hebben, dan heb ik die volgens mij nog liggen.

Maar eerst even de fout uitlezen, anders wordt het lukraak en op de gok delen vervangen.

Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Re: Vacuumslang door schtbord

Bericht door snowman »

Bedankt voor je reactie.
Om mijn auto te laten uitlezen moet ik maar even wachten tot na de feestdagen (drukke periode op mijn werk) maar ik heb onder de motorkap nooit een rood verdeelblokje gezien dus daar moet ik nog maar eens naar zoeken.
Komend weekend zal ik nog eens even goed kijken en de leidingen volgen zodat ik een wat duidelijkere beschrijving kan geven.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vacuumslang door schtbord

Bericht door Multivan Generation »

Zit niet in de motorruimte maar zit tegen je kachelunit aan de binnenzijde aan geschroefd.

Uitlezen kun je eventueel zelf ook met een telefoon en OBD eleven dongle plus app.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Vacuumslang door schtbord

Bericht door Chewbacca »

Misschien heb je hier iets aan:
https://t4-wiki.de/wiki/Climatronic

stukje over 'Eigendiagnose, Prüfung und Störungen'
Als hij knippert bij inschakelen zit er een foutmelding in, ik zou hiermee beginnen want dat geeft je een eerste richting
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Re: Vacuumslang door schtbord

Bericht door snowman »

Allereerst bedankt voor het meedenken, maar ik denk dat we niet helemaal op dezelfde golflengte zitten, misschien was mijn beschrijving een beetje verwarrend.
Ik ga het probleem even anders beschrijven.
Onder de motorkap komen door het schutbord twee kachelslangen en een vacuumleiding de motorruimte binnen.
Nu is mijn vraag waar die vacuumslang in de motorruimte naartoe loopt,
Als ik dit slangetje volg loopt ie richting de hoofd vacuumleiding onder de rembekrachtiger en daar zit bij mij een t-stukje met een aansluiting waar niks op aangesloten is.
Dus ik heb het vermoeden dat er een slangetje op heeft gezeten maar er af is geschoten.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5269
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vacuumslang door schtbord

Bericht door René »

Je veronderstelling is juist, die slang moet op de hoofd vacuum slang aangesloten worden.
De foutmelding van je clima (knipperen display) wordt veroorzaakt doordat je ventilator niet draait.
Nu uitzoeken waarom die niet draait. (relais stuk ivm haarscheurtjes in printplaat?)

René
snowman
Berichten: 112
Lid geworden op: 17 jan 2007, 22:06
Locatie: Apeldoorn

Re: Vacuumslang door schtbord

Bericht door snowman »

super !
Komend weekend even die slang aansluiten en misschien is t dan opgelost.
Dank je wel
Plaats reactie