Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 project van bus naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

jan2009 schreef: 08 nov 2020, 11:47 Dit is een mooi Projekt
:toppie
Bedankt voor het delen.

Als ik je een tip mag geven
Heb nog niets gelezen over raamisolatie cq zonwering
i.v.m je enkelgas zou je kunnen denken aan isolatie aan de buitenzijde , om condens te verminderen , met name voor het raam achter je keukenblok.
Je hebt daar namelijk de onderdorpel cq sponning weg gewerkt achter je keukenblok , dat is nu lastig droog te maken.

En je elektra is wel zeer uitgebreid , dat zal de nodige uren denkwerk hebben gekost.
:knipoog

Graag gedaan, vindt het leuk hier nu ook ons projectje te kunnen delen met iedereen!

Kwa raamisolatie hebben wij nog niks voorzien idd. Deze valt idd net achter het keukenblok waardoor wij het niet meer droog kunnen maken en we afhankelijk zijn van de zelf ventilerende werking van VW. Ik ben trouwens af en toe verbaast hoe goed dat werkt, bij de openingen bij het raam zie je soms de condens vanzelf verdwijnen, dit werkt nog beter als je gaat rijden.

We hebben wel enkelstofs gordijnen die al veel tegen de condens helpen. Maar heb je een goede tip voor een isolatie welke jouw goed bevalt?
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Echt voorlopig het laatste berichtje dan, deze handige plek hebben wij gevonden voor een brandblusser

links achter de bestuurder een branddeken, welke achter onze koelbox valt en daardoor uit het zicht zit maar toch goed bereikbaar is.
Rechts naast de bijrijder een brandblusser, ook vanuit het woondeel of vanaf de bijrijder portier goed bereikbaar en niet al veel in het zicht.
IMG_0193.JPEG
IMG_0194.JPEG
beide nemen zo geen ruimte in. De brandblusser past maar net, het is een Mobiak 2 liter schuimblusser van Brandblussershop.
Laatst gewijzigd door aveld op 08 nov 2020, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Goed nu stop ik even met de foto's..

Dank alvast voor de reacties tot dusverre !

Als er specieke vragen zijn of je bent op zoek naar nog wat detail foto's laat maar weten, dan zal ik bekijken of ik de vraag kan beantwoorden.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door Hanz »

aveld schreef: 07 nov 2020, 16:41 Naast de keukenkast hebben we een lade, welke je er eenvoudig uit kunt pakken en zo kom je bij een opbergvak onder de lade. In eerste instantie wisten we niet of we dit vak wel handig vonden en zouden gaan gebruiken. Maar de praktijk leerd dat dit 1 van onze favoriete voedsel opberg vakken is en we hem dagelijks gebruiken voor de jam, pindakaas etc. maar ook de pasta, koffie etc.
Bedankt voor het uitgebreide verslag van jullie bouwactiviteiten. Zoiets is altijd leerzaam en inspirerend.
Als ik het goed begrijp moet de lade er helemaal uit gehaald worden om bij het ondervak te komen. Klopt dit? En heb je nooit overwogen om daar nog een tweede lade te maken, zodat je bij de spullen kan komen zonder de bovenste lade (er) uit te trekken?

Oeps :ie Nog eens naar de foto's gekeken en nu zie ik dat daar de bank voor staat, dat was dus geen optie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door Hanz »

jan2009 schreef: 09 nov 2020, 10:00 En ja wij zijn zo eigenwijs om dat aan de buitenzijde tegen de ramen te bevestigen.
Het is al eerder in het topic gezegd maar dit is echt een advies om op te volgen. Isolatie aan de binnenzijde van enkelglas ruiten geeft ongelooflijk veel vocht in de bus. In het begin hadden wij ook isolatiematten aan de binnenzijde en 's morgens moest ik de voorruit letterlijk dweilen. Sinds we een isolatiemat aan de buitenzijde gebruiken geen last meer, ook niet bij koude nachten met drie slapers in de bus.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door moosev »

Voor de voorzijde gebruiken wij een Silverscreen. http://www.silverscreens.co.uk/Latest%2 ... s%203.html
gr
René
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

jan2009 schreef: 09 nov 2020, 10:00 Om isolatiematten te maken hebben wij een setje van Reimo gebruikt.
https://www.reimo.com/nl/kampeerartikel ... -thermomat
Dank allemaal voor de verschillende raam isolatie tips. Als we dit willen doen, aan de buitenzijde dus...

Neemt dit spul geen vocht op / is het waterdicht? Ik zie het altijd wel op de campings maar heb het nog nooit van dichtbij gezien / vast gehad. Maak mij een beetje zorgen dat je de volgende ochtend een druipend isolatie doek naar binnen moet halen. Dan ben je je condens voordeel wel een beetje kwijt. Die grote campers hebben handige externe opberg plekjes, in de VW komt ie ergens in het woon deel te liggen, en haal je dus misschien een hele bak vocht naar binnen... Of valt dat heel erg mee?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door Hanz »

Ik weet niet hoe het met de Silverscreen zit. Ik heb zelf een isolatiemat van JustKampers en die wordt wel vochtig. De buitenzijde is eenvoudig droog te vegen, de binnenzijde houdt wel (een beetje) vocht vast. Bij mijn isolatiemat werd een foedraal meegeleverd van hetzelfde materiaal als de buitenkant van de isolatiemat. Als je de mat daarin opbergt komt er nauwelijks tot geen vocht in het interieur. Of voor vertrek of bij de eerstvolgende gelegenheid even buiten de bus laten luchten/drogen, dan is het vocht met een kwartiertje verdwenen. Deze isolatiemat gaat wel alleen over de voorruit en de ruiten van de voorportieren. Dus niet over de zijruiten en achterruit. Daar moet je dus iets anders voor zoeken of maken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Ben voor de versie van https://www.justkampers.com/ gegaan.

Afgelopen weekend getest bij temperaturen rond 0, inderdaad geen enkele condens op de voor ramen :toppie

Voor de warmte doet het natuurlijk niet echt iets met de andere ramen en het tentdoek niet geïsoleerd, maar het scheelde al een hele bak condens op de voor ramen.

kwaliteit ziet er prima uit en alles is netjes afgewerkt.
IMG_0378.JPEG
IMG_0388.JPEG
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door krekwakwol »

Mooi project, bedankt voor het delen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door Hanz »

:yes
Nu een hefdaksjaal als volgende project? Dat scheelt echt heel veel in warmte.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door moosev »

En die kun je voor een paar euro zelf maken..
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 16#p439316
gr
René
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door Mickel Moen »

Bedankt voor het mooie verslag. Erg netjes gedaan. Complimenten.

Op mijn blog link hieronder heb ik een heel item gemaakt over het maken van een hefdak sjaal.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
aveld
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 jul 2019, 10:48

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door aveld »

Hoi,

Dank voor jullie reacties en meedenken!

Met ook nog een sjaal om het hefdak tentdoek heen ben ik wel een beetje bang voor het zuurstof niveau in de bus... Nu zijn de voorramen al afgedekt, deze hebben wij eigenlijk altijd op een kiertje voor de ventilatie. Met ook de daktent ingewikkeld, blijft er eigenlijk geen ventilatie meer over. Hoe zien jullie dit? en wat is jullie ervaring in de praktijk met de gehele bus dicht?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 project van bus naar camper

Bericht door krekwakwol »

Paar stukjes muggen gaas ter hoogte van de originele ventilatie flappen er in naaien?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie