Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

FSL hefdak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Doeha
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:45

FSL hefdak

Bericht door Doeha »

hallo allemaal,
mijn naam is juul van sinds kort bezig met mijn recent aangekochte vw t5 KWB uit 2013. inmiddels heb ik het dak er uit gezaagd en bezig met de inbouw van een fsl hefdak.
nu stuitte ik op een probleem. ze hebben mij een lange wielbasis versie van het dak (de kunstof ' deksel' ) mee gegeven kwam ik achter toen ik hem op de auto legde. dus ik belde op met dit probleem en toen zeiden ze: ' die daken worden standaard in lange variant gemaakt en voor de kwb word dit dak ingekort. dus die komen we wel een keertje afzagen'.
dit vind ik een merkwaardig verhaal. een LWB is sowieso duurder en er zit een profilering in de dak, gelijk aan het dak zelf. de profilering op de kap eindigt zeg maar 10cm voor het eind, en als je er bij wijze 40 cm af zaagt eindigt de profilering op het eind, en ik ben bang dat je dat gaat zien als je de kap bevestigt. dat hij niet mooi aansluit, en je het golf patroon ziet van achteren...
snappen jullie wat ik bedoel?

anyway, ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met een fsl hefdak KWB voor de t5 die me kunnen vertellen of laten zien hoe hun dak er van achter/boven uit ziet. iemand??

mvg juul
Doeha
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:45

Re: FSL hefdak

Bericht door Doeha »

Deze profilering bedoel ik
Bijlagen
20201206_142637.jpg
20201206_142704.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: FSL hefdak

Bericht door krekwakwol »

Inkorten van een polyester dak?
Zit er geen staand randje op die op het stalen dak rust?

Ik zou eens bij een andere leverancier van FSL daken informeren of dit gebruikelijk is.
Ik blijf het vreemd vinden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: FSL hefdak

Bericht door Hanz »

De dakschaal van een (slaap)hefdak heeft rondom een profilering zodat het dak precies aansluit op het dak van de auto. Daar kan je niet ongestraft een rand van afzagen. Dan sluit het dak niet meer aan en krijg je gegarandeerd lekkage.
Maar de vraag is of jullie het wel over hetzelfde hebben. Bedoelt de leverancier niet het versterkingsframe in plaats van de dakschaal? Bij een versterkingsframe kan ik me nog wel iets voorstellen wat betreft inkorten.
Als de leverancier het wel over de polyester dakschaal heeft, waarom heeft hij hem dan niet afgezaagd voordat hij geleverd werd? Je had toch een KWB dak besteld?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: FSL hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Teruggaan en de juiste onderdelen laten leveren.
Ook niets zelf aanpassen..
Bij eventuele garantie zaken wordt er dan altijd naar jou gewezen.

Helaas You'll get what you've paid for.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Doeha
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:45

Re: FSL hefdak

Bericht door Doeha »

Ze stelde idd voor om het polyester dak in te korten, wat er gewoon niet uitziet. Na enig overleg met de baas bleek er toch een nieuw dak geleverd te kunnen worden. Deze hebben ze gelukkig met een spoedorder besteld en al geleverd, en inmiddels zit hij er op! Beetje jammer dat ze er zo makkelijk probeerden onderuit te komen lijkt het, maar eind goed, Al goed.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: FSL hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Doeha schreef: 12 dec 2020, 20:33 Beetje jammer dat ze er zo makkelijk probeerden onderuit te komen lijkt het, maar eind goed, Al goed.

Laten we het hopen, blijf alert op de scharnieren, gasveren beugels aan het dak en lekkage..
Ik ben daar geweest voor oriëntatie en nadien besloten voor dit platte dak niet te kiezen.
Warrig verhaal ook, en de juiste diepe keuringsvragen werd met beantwoorden omheen gelaveerd..
Heb toen voor een ander dak gekozen.

En nu verder je bus opbouwen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Theo S
Berichten: 108
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: FSL hefdak

Bericht door Theo S »

Hallo,
heb ook een FSL hefdak op de korte wielbasis. Alles is van matige kwaliteit en de service laat te wensen over.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: FSL hefdak

Bericht door Hanz »

Doeha schreef: 12 dec 2020, 20:33 Ze stelde idd voor om het polyester dak in te korten, wat er gewoon niet uitziet. Na enig overleg met de baas bleek er toch een nieuw dak geleverd te kunnen worden. Deze hebben ze gelukkig met een spoedorder besteld en al geleverd, en inmiddels zit hij er op! Beetje jammer dat ze er zo makkelijk probeerden onderuit te komen lijkt het, maar eind goed, Al goed.
Het blijft toch een merkwaardig verhaal. Waarom zou je een verkeerd geleverd dak gaan inkorten, terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan, als je het ook kan omruilen voor een passend dak dat dus wel geleverd kan worden. Hoewel ze eerst vertelden dat er geen KWB daken gemaakt werden.
Bij zoveel ondeskundigheid zou ik geen spatje vertrouwen meer hebben in de leverancier. Het is te hopen dat er verder niets mankeert aan je dak en dat je ze dus niet meer nodig hebt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Doeha
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:45

Re: FSL hefdak

Bericht door Doeha »

Hanz schreef: 13 dec 2020, 16:12
Doeha schreef: 12 dec 2020, 20:33 Ze stelde idd voor om het polyester dak in te korten, wat er gewoon niet uitziet. Na enig overleg met de baas bleek er toch een nieuw dak geleverd te kunnen worden. Deze hebben ze gelukkig met een spoedorder besteld en al geleverd, en inmiddels zit hij er op! Beetje jammer dat ze er zo makkelijk probeerden onderuit te komen lijkt het, maar eind goed, Al goed.
Het blijft toch een merkwaardig verhaal. Waarom zou je een verkeerd geleverd dak gaan inkorten, terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan, als je het ook kan omruilen voor een passend dak dat dus wel geleverd kan worden. Hoewel ze eerst vertelden dat er geen KWB daken gemaakt werden.
Bij zoveel ondeskundigheid zou ik geen spatje vertrouwen meer hebben in de leverancier. Het is te hopen dat er verder niets mankeert aan je dak en dat je ze dus niet meer nodig hebt.
Ja ben ik helemaal met je eens, vond het ook vrij bizar.
Het zit er inmiddels op en laten we hopen dat het verder allemaal in orde blijft!

Mn bus moet nog omgekeurd worden, kan ik tijdens de keuring moeilijke vragen over het dak verwachten, iemand een idee?
Bijlagen
20201213_173123.jpg
20201213_173056.jpg
Doeha
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:45

Re: FSL hefdak

Bericht door Doeha »

Multivan Generation schreef: 12 dec 2020, 22:21
Doeha schreef: 12 dec 2020, 20:33 Beetje jammer dat ze er zo makkelijk probeerden onderuit te komen lijkt het, maar eind goed, Al goed.

Laten we het hopen, blijf alert op de scharnieren, gasveren beugels aan het dak en lekkage..
Ik ben daar geweest voor oriëntatie en nadien besloten voor dit platte dak niet te kiezen.
Warrig verhaal ook, en de juiste diepe keuringsvragen werd met beantwoorden omheen gelaveerd..
Heb toen voor een ander dak gekozen.

En nu verder je bus opbouwen?
Tnx, ga ik zeker in de gaten houden. Nu nog omkeuren, en dan lekker alles op mn gemak ombouwen en opleuken.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: FSL hefdak

Bericht door Hanz »

Heb je ook tentdoek voor een lange wielbasis gekregen? Op de foto's lijkt het veel te ruim te zitten, vooral aan de achterkant.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Doeha
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 dec 2020, 20:45

Re: FSL hefdak

Bericht door Doeha »

Nee, ze zijn het dak komen ruilen, en het doek zat er al aan vast, dus dat zal wel kloppen. Maar die achterste stukjes moet ik nog vast zetten. Ik vind het aan de voorkant ook niet helemaal strak, maar ik krijg het niet doek niet strakker zonder een vouw er in te maken..
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: FSL hefdak

Bericht door krekwakwol »

Voor de keuring zou je de leverancier kunnen vragen of ze iets van een TUV keuringsrapport hebben die je kan overleggen.
Omdat je hem zelf gemonteerd hebt i.p.v. een camperbouwer.
Ik denk dat het meevalt omdat de uitsparing van het hefdak op de foto te zien pas achter de B stijl begint.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: FSL hefdak

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 13 dec 2020, 22:05 Voor de keuring zou je de leverancier kunnen vragen of ze iets van een TUV keuringsrapport hebben die je kan overleggen.
forget it!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie