Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door Meert_VR6 »

Ik ben nog steeds opzoek naar een set voor een volwaardige 4e gordel achteraan langs de bestuurderskant te plaatsen.
origineel volkswagen is bijna onbetaalbaar, maar een Nissan Qashqai heeft achter in het midden ook zo eenzelfde type gordel.
zou het doenbaar zijn om zoiets te plaatsen? kosten heel wat minder...

Afbeelding

Afbeelding

onderdeel 88854EY10A

beugel lijkt mij ideaal om tegen de bedplank te schroeven met verstevigingen langs boven.
of zie ik iets over het hoofd qua veiligheid?

alvast dank,
Maarten
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door STEGMA »

Mocht het ooit een verzekering issue worden (bijv aanrijding etc ) en er wordt geconstateerd dat het hier niet om origineel vw part betreft, heb je een groot probleem...
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door Meert_VR6 »

dat was dus ook mijn schrik, dat dit een probleem zou geven bij een eventueel ongeval.
Maar wat is het verschil dan moet er bijvoorbeeld een reimo gordel bijgeplaatst worden.

Zou het voor de verzekering niet voldoende zijn als er een E keurmerk op de gordel aanwezig is?
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door pwhooftman »

De twee 'vleugel'beugels spelen geen noemenswaardige rol bij het opvangen van de botsing, dat komt geheel voor rekening van het ene oog aan de achterkant.
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door STEGMA »

Ik verwacht niet dat bij de eerst komende apk dit tot afkeur lijdt.(test is vaak:een snelle ruk aan gordel met blokkeer als resultaat).Maar bij een grote claim, bijvoorbeeld invaliditeit, gaat men tot op de bodem wat onderzoek betreft....
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door Hanz »

Waarom niet navragen bij de RDW? Als je je wilt indekken tegen verzekeringsproblemen zal je daar toch langs moeten om de bevestiging te laten keuren, ook bij een originele VW gordel. De bevestiging is namelijk sowieso niet origineel omdat op die zitplaats nooit een driepuntsgordel heeft gezeten.
Ter informatie: in de latere bouwjaren zit de driepuntsgordel inderdaad bevestigd aan de bedplank met aan de bovenzijde een grote metalen verstevigingsplaat. Deze plaat is aan de achterkant verbonden met het versterkingsframe. Het oprolmechanisme zit dus in de bovenkast en is daar afgedekt met een metalen behuizing om te voorkomen dat het mechanisme geblokkeerd wordt door spullen die er tegen aan liggen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 08 dec 2020, 13:36 Waarom niet navragen bij de RDW?
Simpel ---> Meert is volgens mij Vlaming..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 08 dec 2020, 13:43
Hanz schreef: 08 dec 2020, 13:36 Waarom niet navragen bij de RDW?
Simpel ---> Meert is volgens mij Vlaming..
Maar uit veel andere topics heb ik begrepen dat België ook gezegend is met een instelling voor autokeuring en die kijken ook naar veiligheidsgordels. Dus de aanpak om dit te regelen zal daar ongeveer hetzelfde zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door Meert_VR6 »

ben inderdaad Belg : )

de keuring kan hier moeilijk doen, maar mbt zo een gordel is het ook hier een beetje onduidelijk.
standaard staan er 4 zitplaatsen en gordels op de voertuig documenten, of het nu een heupgordel is of een 3 puntsgordel zou denk ik niet uitmaken.
maar inderdaad, om zeker te zijn kan ik best even het keuringsorgaan bellen, het gaat niet om al te veel geld maar ik doe het liever correct van in het begin : )
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door Hanz »

Meert_VR6 schreef: 08 dec 2020, 15:05 . . . of het nu een heupgordel is of een 3 puntsgordel zou denk ik niet uitmaken.
Het verschil is dat het bevestigingspunt van de heupgordel goedgekeurd is (want origineel) en de bevestiging die je zelf gaat maken voor de driepuntsgordel nog niet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door brugseb »

Vermoedelijk moet dit mogelijk zijn, ook hier in moeilijk België: mijn MGB uit '69 moest bij import voorzien worden van veiligheidsgordels; setje gaan kopen bij een grote megastore en zelf gemonteerd; voertuig is zo gehomologeerd én elk jaar gekeurd geweest (onder normale nummerplaat). Probeer even rechtstreeks de chef op het keuringsstation te pakken te krijgen, gewoon binnen springen in zijn bureau. Ervaring is dat de meeste het wel leuk vinden om mee te denken met "een uitdaging" (de chef van mijn keuringsstation in ieder geval toch :jump )
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door Meert_VR6 »

de uitleg van de keuring:


Geachte

Kampeerauto’s moeten achteraan voorzien zijn van veiligheidsgordels vanaf een eerste indienststelling van 01/04/2003. Voor deze datum zijn achterste veiligheidsgordels niet verplicht.

Met vriendelijke groeten


Uw correspondent xxxxxxxxxxxx

Autoveiligheid

Lammerdries 7

2440 Geel
Tel.: 014/57 41 15
Fax.: 014/57 86 01
E-mail: afspraken@autoveiligheid.be



duidelijk... :muur
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1157
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door brugseb »

Dus? Lijkt me dat je gewoon de keuze hebt om zo veilig mogelijk een derde gordel te voorzien (kijk even in een jongere cali hoe die versteviging in de bovenkast zit).
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door Multivan Generation »

brugseb schreef: 10 dec 2020, 10:58 Dus? Lijkt me dat je gewoon de keuze hebt om zo veilig mogelijk een derde gordel te voorzien (kijk even in een jongere cali hoe die versteviging in de bovenkast zit).
Dat is nu net zijn 'spagaat'
Hij wil het zo goedkoop mogelijk oplossen.
Je kunt bepaalde benodigde onderdelen wellicht nog vinden,
Maar dan moet het wel in het prijsplaatje van de topicstarter passen.
En dan maak je het met niet originele onderdelen, komt bij de keuring en afkeur want blabla..
Lastig dilemma, maar ach, hij is er al bijna 2 jaar mee bezig..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4776
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nissan gordel bijplaatsen westfalia hangkast

Bericht door Hanz »

brugseb schreef: 10 dec 2020, 10:58 Dus? Lijkt me dat je gewoon de keuze hebt om zo veilig mogelijk een derde gordel te voorzien (kijk even in een jongere cali hoe die versteviging in de bovenkast zit).
@ Meert_VR6: Je kan ook gewoon in je eigen berichten kijken want Odorf heeft in 2017 al een paar foto's geplaatst van de bevestiging.
viewtopic.php?p=417347#p417347
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie