Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Totaal benodigde accucapaciteit

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
arnoldh89
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2020, 22:19

Totaal benodigde accucapaciteit

Bericht door arnoldh89 »

Goedenavond allemaal,

Ik ben al een tijdje lid van dit forum, en heb mijn tijd voornamelijk gestoken in het zoeken in allerlei topics en het lezen van bouwverslagen, waarvoor veel dank. Nu werd het dan toch tijd mij eens voor te stellen, en zelf een berichtje te plaatsen.

Mijn naam is Arnold, en een aantal weken geleden heb ik een mooie transporter T5GP gekocht, met het plan deze om te gaan bouwen naar een camper. Een van de grootste klussen (denk ik) is inmiddels grotendeels achter de rug, namelijk het installeren van het hefdak, nu alleen nog de afwerking en een bedplank, en dan hebben we een slaaphefdak , maar ik zit me al een tijdje blind te staren op het elektrisch systeem, met name de boordaccu, en het laadsysteem. Het is, waarschijnlijk net als velen hier, mijn eerste keer dat ik een bus ombouw naar camper, dus ik hoop dat jullie mij met onderstaand vraagstuk kunnen helpen.

(om mijn lange verhaal even te onderbreken, hierbij eerst een foto van mijn bus met het hefdak :jump)
IMG_5789.jpg
Onze bus, een T5GP uit september 2013, is voorzien van euro 5 motor, met start en stop systeem, op de minpool van de startaccu zit een shunt, dus ben ik genoodzaakt om een DC-DC converter toe te gaan passen, maar allereerst heb ik geprobeerd om, met behulp van dit forum, en een aantal rekentools die ik hier heb kunnen vinden, een benodigde accucapaciteit te bepalen.

Onze grootste verbruikers zijn de koelkast (Dometic Coolmatic CRX 50), de standkachel (Eberspächer Airtronic D2) en dan vervolgens de losse verbruikers (verlichting, gasdetectie, opladen telefoons, Ipad, fotocamera etc.) Wij verwachten niet veel of eigenlijk geen 230 volt apparatuur mee te gaan nemen, dus zijn (nog) niet van plan een omvormer te plaatsen.

De koelkast heeft volgens de fabrikant opgegeven een verbruik van:
 
  • Stroomverbruik (DC bij 5/25°C): 0.26784 kWh/24h --> 22.32 Ah/24h
  • Stroomverbruik (DC bij 5/32°C): 0.556992 kWh/24h -->46.42 Ah/24h
De standkachel na wat google werk als volgt:
  • Low 8 watt --> 192 Wh/24h --> 16 Ah/24h
  • medium 12 watt --> 288 Wh/24h --> 24 Ah/24h
  • High 22 watt --> 528 Wh/24h --> 44 Ah/24h
  • Power 34 watt --> 816 Wh/24h --> 68 Ah/24h
Ik verwacht niet dat de standkachel een hele dag zou draaien, aangezien er normaal gesproken ook nog gewandeld wordt, of andere bezigheden, dus zal ik in dit rekenvoorbeeld niet uit gaan van de grootste twee verbruiken, maar lijkt me het realistischer om voor de "medium" te gaan.

ik heb nog geen verlichting aangeschaft en ben er nog niet helemaal over uit hoe we dit exact gaan uitvoeren, maar ik hoop met een schatting van 20 Ah/ dag wel uit te komen met verlichting en opladen van telefoons en ipads etc.

Totaal zou ik dan in het gekste geval, op een koude dag komen op ongeveer 23 Ah voor de koelkast, 24 Ah voor de verwarming (er van uitgaande dat de kachel 24 h op medium vermogen aan staat) en 20 Ah voor de overige verbruikers, dus totaal 67, naar boven afgerond ongeveer 70 Ah. Is dit een realistisch verbruik? Zijn er anderen met vergelijkbare opstellingen en klopt dit geschatte verbruik dan een beetje?

Op een warme dag verbruikt de koelkast meer, maar is de kachel vermoedelijk niet nodig, dus dat zal dan lood om oud ijzer zijn denk ik.

Om eerlijk te zijn schrok ik dus wel een klein beetje van dit verbruik, aangezien dit betekent dat we met twee accu's onder de bestuurder- en bijrijderstoel, in mijn gedachte 2x Victron 12 V 110 Ah AGM accus en 50% ontlading, net anderhalve dag vrij kunnen staan. Hoe ervaren anderen dit? En ben ik niet te grof met mijn verbruik aan het rekenen gegaan?

Dan het volgende dilemma, zonnepanelen of niet... in eerste instantie was ik, ook in verband met de extra kosten nog niet direct van plan om zonnepanelen te installeren, maar omdat ik dus een euro 5 motor heb met "slimme alternator" ben ik genoodzaakt om een DC-DC converter toe te passen. Op zich (op de kosten na) niet zo'n probleem, maar als ik bijvoorbeeld de "TS-400-25" of de victron orion TR smart 12/12-30A kies zit je aan een laadstroom van max. resp. 25 en 30 A vast. is dit niet aan de krappe kant als je dagelijks ook 70 Ah, verbruikt, en betekent dit dan ook dat je 70/25= minstens 2.8 uur moet rijden om de accus weer bij te laden (uiteraard in gunstigst geval met laadstroom 25 A)?

Ik hoop dat jullie mij input kunnen geven over mijn schatting van mijn verbruik, en of dit realistisch is, en daarnaast hoop ik op gebruikerservaringen van mensen met deze DC-DC converters ofwel TS-400-25 of Victron Orion TR smart 12/12-30A, en de laadtijden van de accus.

In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn stukje, en alvast bedankt voor jullie input. Naar mate de bouw vordert hoop ik hier meer over te gaan posten!

Met vriendelijke groet,

Arnold
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Totaal benodigde accucapaciteit

Bericht door J vd Pal »

Goedemorgen Arnold,

Op deze site van een Weetjeweller: https://mickelmoen.blogspot.com/ vind je het antwoord op jouw vragen en op vragen waarvan je niet wist dat je ze zou hebben :nuts :nuts

Veel leesplezier
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
arnoldh89
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2020, 22:19

Re: Totaal benodigde accucapaciteit

Bericht door arnoldh89 »

Goedemorgen Jasper,

Sorry late reactie... :bonk maar toch zeker bedankt voor je reactie.

Deze site heb ik inderdaad al meerdere keren bekeken, en daar kan ik mijn vraag inderdaad deels mee beantwoorden.

Berekening van het verbruik is grotendeels gebaseerd op de excelbestand die ik hier heb kunnen vinden (waarvoor dank!)

Het enige wat ik me dus afvroeg is of in de opstelling die ik geschetst heb een verbruik van 70 Ah per dag realistisch is, en hoe mensen met een soortgelijke opstelling dit ervaren.

Voor de rest vroeg ik me ook af hoe dit samenwerkt met een DC-DC converter, en de daarbij horende beperkte laadstroom. ( 25 A) en of mensen hieraan genoeg hebben. Hier heb ik tot noch toe nog niet veel over kunnen vinden.

Hopelijk zijn er mensen die wat gebruikservaringen kunnen delen.

In ieder geval alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Totaal benodigde accucapaciteit

Bericht door Multivan Generation »

Ik kan je een screendump van mijn BMV doorsturen mocht je daar wat aan hebben.
De koelkast is hetzelfde ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arnoldh89
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2020, 22:19

Re: Totaal benodigde accucapaciteit

Bericht door arnoldh89 »

Graag :toppie alle hulp is sowieso meegenomen!

Heeft u ook ervaring met accusystemen met slimme alternator en DC-DC converter? Ik geloof dat u onlangs een T6 heeft omgebouwd voor een kennis? (Mooi ding trouwens!)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Totaal benodigde accucapaciteit

Bericht door Multivan Generation »

heb daarin een schaudt laadbooster gebruikt

Ik kan op de victron BMV via de victron connect app geen speciale dag selecteren.
Maar de diepste ontlading ooit is geweest 72Ah, dat was nog voordat we een zonnepaneel hadden geplaatst overigens.
Koelkast maximaal aan en bij buiten temperatuur van 33 graden Celsius, en wat mobieltjes en laptop (via DC-DC omvormer) opladen.
We hebben een 100W zonnepaneel en die houdt het prima bij..en de accu's op peil.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
arnoldh89
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jul 2020, 22:19

Re: Totaal benodigde accucapaciteit

Bericht door arnoldh89 »

Hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Ok, dus 70 Ah is niet onrealistisch, maar dus ook niet elke dag gangbaar? Tenzij het inderdaad altijd een graad of 30 is?

dus uitgaande van maximaal 110 Ah ontlading (dus totale accuacapaciteit 220 Ah, uit 2 keer victron 12v 110 Ah AGM accu's) zou ik theoretisch met een beetje opletten in ieder geval 1 tot waarschijnlijk 2 dagen vrij kunnen staan? zonder tussendoor te laden?

als we dan elke dag bijvoorbeeld 1 tot twee uur rijden valt dit weer op te rekken naar een wat langere periode vrij staan (in dit geval zonder aan de paal te moeten). met een 25 ampere laadstroom, 25 tot 50 Ah er bij?

In eerste instantie zouden wij monteren van zonnepanelen nog even uit willen stellen, aangezien dat toch weer een extra kostenpost is die wij niet hebben voorzien. Misschien verkeerde zuinigheid? wat zijn een beetje gangbare laadstromen afkomstig van zonnepanelen? Uiteraard begrijp ik dat dit van veel factoren afhankelijk is, maar zou dit uitkomst kunnen bieden om redelijk eenvoudig bijvoorbeeld (in de zomer) twee keer zo lang zonder rijden vrij te kunnen staan of gaat dit niet zo hard?

Bedankt in ieder geval voor uw antwoord, geeft ons weer even een beetje stof tot nadenken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Totaal benodigde accucapaciteit

Bericht door Multivan Generation »

Als je 1 accu van 110A laat vervallen en je plaatst een zonnepaneel van 120W, dan verwacht ik dat je een dag of 4 vrij kunt staan.

En onder de streep goedkoper en werkt het gehele jaar door.
Na die dag of 4 zul je toch weer vers water in willen slaan, denk ik :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie