Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Hallo sjozti,
Wat leuk om te horen! Ik heb een dak bij Hekkema besteld. Ik zou graag een keer komen kijken, aangezien je ook in Den Haag woont. Uiteraard is mijn werk (in uitvoering) ook te bezichtigen.
Ik ben tijdens het strippen de A-C unit ook tegengekomen. Wil hem er wel laten, mogelijk beetje ‘restylen’ als dat mogelijk is.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 14:15 Laat voor als je naar de RDW-keuring gaat in ieder geval een bank op de originele positie staan.
Anders kan het wel eens afkeur betekenen.
De achterste 3-zits bank blijft staan. Ik heb de RDW vorige week gebeld en mijn plannen met ze besproken. De persoon waar ik mee sprak was erg hulpvaardig. Zo hoop ik niet voor keuringsverrassingen komen te staan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

sjozti schreef: 15 dec 2020, 16:52
Zelf worstel ik met de 2e AC-verwarmingsunit. Deze wil ik eruit halen, maar nog niemand gevonden die dit voor me wil doen.
ewoudwijma schreef: 15 dec 2020, 17:27 Ik ben tijdens het strippen de A-C unit ook tegengekomen. Wil hem er wel laten, mogelijk beetje ‘restylen’ als dat mogelijk is.
Er uit halen is best eenvoudig.
zie ook dit project..
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=25&t=64627
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 18:35 Er uit halen is best eenvoudig.
zie ook dit project..
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=25&t=64627
Dank je. Goed om te weten!
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Ontwerp:

Ik ben het volgende van plan met de bus:
ontwerp2.jpeg
  • 3 zits bank: 2 * 2 persoons bankjes zijn verwijderd. De vrijgekomen montagepunten op de vloer ga ik gebruiken om bed box en keukenblok mee vast te zetten (5 stuks herbruik, 3 wil ik met een slijptol verwijderen). De achterste 3-zits bank heb ik laten staan, zodat deze meegekeurd / geschouwd wordt door de RDW. Hierdoor kunnen nog 3 extra personen meerijden. Onder de bank is nog opbergruimte, wordt mogelijk deels gebruikt door watertanks
  • Keuken: Voorzien van koelkast, 2 gaspitjes en spoelbak kraan. 1 la voor bestek, 1 diepe la voor pannen etc en een kast onder waarin o.a. 2de accu in komt en mogelijk standkachel (of kan die in de motorkap verwerkt worden?). 70 cm hoog. Schoon en vuil water, en gas komen achter de 3-zits bank te staan.
  • Bed box / tafel: Overdag 40 cm hoog. Met mogelijkheid om de bovenplaat te verhogen tot tafel hoogte. In de box ruimte voor bagage / camping toilet. 's Nachts via extra plankjes, mogelijk gescharnierd aan de bovenplaat, uit te breiden tot 1 persoons bed of (met nog meer verbindingsplankjes) tot 2 persoons bed. Het zit gedeelte van de 3 zits bank zal bij het bed betrokken worden
Verder is het plan om bovenin de bus over de lengte zowel links en rechts een opbergplank te monteren. Zal dus ongeveer 2m80 lang worden en afhankelijk van de hoogte die bereikt kan worden (nog verder uit te zoeken, ik hoop dat ongeveer 20 cm hoog gehaald kan worden). Bovenop de plank bagageruimte. Onder de plank ruimte voor verlichting en eventueel gordijnrails / ophangen jaloezien. Mogelijk achterin, tussen de planken links en rechts opslag matrassen.

Isoleren wil ik voorlopig niet doen. Nadat ik de bus had ging ik zelfbouw instructies op Youtube bekijken en ik kreeg het 'Waar ben ik aan begonnen' gevoel omdat de meeste instructies beginnen met isoleren. Heb niet echt zin om de hele bus te strippen en nog minder om hem van binnen totaal in te pakken. Ik heb toen bedacht de bus modulair in te richten. Met andere woorden, alles wat je hierboven ziet is er uit te halen. Ik kan dus altijd nog gaan isoleren. Wel heb ik intussen ontdekt dat de zij-schotten er makkelijk uit gaan en lijkt het erop dat reflextrix achter de zij-schotten plaatsen een quick-win is. Het zal niet de koudebruggen eruit halen dus zo goed als de volledige stripactie wordt het niet. Denk er ook over om wollen dekens als gordijnen op te hangen als het echt koud is.
Ga de zijschotten ook vervangen door houten exemplaren zodat ze bij de rest van het hout passen.

Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Kan mij voorstellen dat de meningen verdeeld zijn over sommige onderwerpen, bijv. isolatie, of het bed. Misschien zijn er anderen die soortgelijke oplossingen bedacht hebben (ik heb nog lang niet alles hier bekeken). Vind het ook wel weer leuk dat hiermee ook weer een uniek exemplaar gemaakt wordt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

ewoudwijma schreef: 15 dec 2020, 20:15
  • 3 zits bank: 2 * 2 persoons bankjes zijn verwijderd. De vrijgekomen montagepunten op de vloer ga ik gebruiken om bed box en keukenblok mee vast te zetten (5 stuks herbruik, 3 wil ik met een slijptol verwijderen).
Is geen goed idee, er zitten een paar beugels boven de tank, als je die gaat wegslijpen, en ze zijn nog warm, kan je tank beschadigen. De beugels zitten met 2 moeren onder de auto vast.
De achterste 3-zits bank heb ik laten staan, zodat deze meegekeurd / geschouwd wordt door de RDW. Hierdoor kunnen nog 3 extra personen meerijden. Onder de bank is nog opbergruimte, wordt mogelijk deels gebruikt door watertanks[/list]

Laat die mensen maar op de bank zitten en schuif dan de meubels, dus met de verticale zijwanden er maar in, die mensen zullen niet prettig gaan zitten door gebruik aan knie ruimte verwacht ik.

ewoudwijma schreef: 15 dec 2020, 20:15
  • Keuken: Voorzien van koelkast, 2 gaspitjes en spoelbak kraan. 1 la voor bestek, 1 diepe la voor pannen etc en een kast onder waarin o.a. 2de accu in komt en mogelijk standkachel (of kan die in de motorkap verwerkt worden?). 70 cm hoog. Schoon en vuil water, en gas komen achter de 3-zits bank te staan.
Een standkachel in de motorkap verwerken? :groteogen lijkt mij praktisch onuitvoerbaar, want je wilt af en toe toch ook de motorkap openen en olie peilen, en dan gaat de standkachel mee naar boven? :gekte Kun je bijvoorbeeld wel onder de bijrijders stoel monteren.
Ook wil je vuil water naar achter over een behoorlijke lengte transporteren. Dat bevordert zeker niet het wegstromen van het water in de spoelbak en duurt erg lang voordat die leeg is.

ewoudwijma schreef: 15 dec 2020, 20:15 Verder is het plan om bovenin de bus over de lengte zowel links en rechts een opbergplank te monteren. Zal dus ongeveer 2m80 lang worden en afhankelijk van de hoogte die bereikt kan worden (nog verder uit te zoeken, ik hoop dat ongeveer 20 cm hoog gehaald kan worden). Bovenop de plank bagageruimte. Onder de plank ruimte voor verlichting en eventueel gordijnrails / ophangen jaloezien. Mogelijk achterin, tussen de planken links en rechts opslag matrassen.
20 cm lijkt me wat ver naar beneden komen en het uitzicht naar buiten beperken.. Ik heb een lange opbergruimte als jij in gedachten hebt, met ingebouwde verlichting, kan wel een foto toevoegen als je wilt.

ewoudwijma schreef: 15 dec 2020, 20:15 Isoleren wil ik voorlopig niet doen. Nadat ik de bus had ging ik zelfbouw instructies op Youtube bekijken en ik kreeg het 'Waar ben ik aan begonnen' gevoel omdat de meeste instructies beginnen met isoleren. Heb niet echt zin om de hele bus te strippen en nog minder om hem van binnen totaal in te pakken. Ik heb toen bedacht de bus modulair in te richten. Met andere woorden, alles wat je hierboven ziet is er uit te halen. Ik kan dus altijd nog gaan isoleren. Wel heb ik intussen ontdekt dat de zij-schotten er makkelijk uit gaan en lijkt het erop dat reflextrix achter de zij-schotten plaatsen een quick-win is. Het zal niet de koudebruggen eruit halen dus zo goed als de volledige stripactie wordt het niet. Denk er ook over om wollen dekens als gordijnen op te hangen als het echt koud is.
Ga de zijschotten ook vervangen door houten exemplaren zodat ze bij de rest van het hout passen.
Isoleren met schapenwol kost je een halve dag en is echt heel eenvoudig te doen, de laatste keer heeft onze dochter de helft van de bus gedaan.
Modulair inrichten is prima, verwijderen een no go; mag niet van de Belastingdienst ! :politie
ewoudwijma schreef: 15 dec 2020, 20:15 Ik hoor graag wat jullie hiervan vinden. Kan mij voorstellen dat de meningen verdeeld zijn over sommige onderwerpen, bijv. isolatie, of het bed. Misschien zijn er anderen die soortgelijke oplossingen bedacht hebben (ik heb nog lang niet alles hier bekeken). Vind het ook wel weer leuk dat hiermee ook weer een uniek exemplaar gemaakt wordt.

Zie ook eens hier voor wat inspiratie:
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=25&t=64627

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Dank je wel Peter voor deze extreem nuttige feedback! Ben helemaal blij met dit forum :gekte

Mijn reactie op je reactie:
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Is geen goed idee, er zitten een paar beugels boven de tank, als je die gaat wegslijpen, en ze zijn nog warm, kan je tank beschadigen. De beugels zitten met 2 moeren onder de auto vast.
Je hebt mij gered van een super vervelend probleem. Thx man! Ik zag al dat de tank eronder zat, kun je aan die kant (rechter zijde) bij de schroeven dan? Aan de linkerzijde zou wel moeten lukken. Ik ga eens onder de auto kijken!
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Laat die mensen maar op de bank zitten en schuif dan de meubels, dus met de verticale zijwanden er maar in, die mensen zullen niet prettig gaan zitten door gebruik aan knie ruimte verwacht ik.
Er is ongeveer een halve meter ruimte, ze moeten het er maar mee doen ;-). Kan de RDW nog moeilijk doen over de keuken die voor de linkerstoel is, ik heb al bedacht dat ik de rand van het keukenblok (70cm hoog) rond met een straal van rond de 15cm ga maken, zodat de scherpte er voor die passagier af is. Aan de linkerkant zit het blok op 40cm hoogte dus geen probleem lijkt mij.
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Een standkachel in de motorkap verwerken? :groteogen lijkt mij praktisch onuitvoerbaar, want je wilt af en toe toch ook de motorkap openen en olie peilen, en dan gaat de standkachel mee naar boven? :gekte Kun je bijvoorbeeld wel onder de bijrijders stoel monteren.
Ik heb vandaag ontdekt dat er al een standkachel van Webasto in zit :gekte.
IMG_6179.jpg
Zie ook viewtopic.php?f=3&t=65606 of https://www.vwt4forum.co.uk/threads/we ... -c.191447/. Klopt het dat je dan zonder draaiende moter gebruik makend van Diessel (en wat accuspanning neem ik aan) verwarming hebt? En ook nog via de verwarmnig bij het rechter achterwiel? Zie wel dat de oplossing die hier via Danhag.de wordt beschreven via sms bediening gaat met ook nog gps mogelijkheid??? Dat laatste kun je voor nog geen 2 tientjes bij Ali kopen en heb ik hier al liggen, wil ik niet met verwarmen mengen. Heb het idee dat ze https://www.cum-cartec-shop.de/Volkswag ... -T6/T5-7E/ iets verkopen met gewoon een display in de camper, klinkt beter mijns inziens. Iemand hier ervaringen mee?
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Ook wil je vuil water naar achter over een behoorlijke lengte transporteren. Dat bevordert zeker niet het wegstromen van het water in de spoelbak en duurt erg lang voordat die leeg is.
Goed om te weten. Ik denk er nog even over na. Zag ergen anders dat iemand een pvc buis van 16cm doorsnee onder de auto had gemonteerd voor vuil water (link volgt). Dan ook makkelijk te legen boven een put. Dat lijkt mij de ultieme oplossing. Maar dan moet er gat onder de keuken geboord worden en daar zit de diesel tank... is wel een toekomstig plan.
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 20 cm lijkt me wat ver naar beneden komen en het uitzicht naar buiten beperken.. Ik heb een lange opbergruimte als jij in gedachten hebt, met ingebouwde verlichting, kan wel een foto toevoegen als je wilt.
Ja graag! Ben benieuwd!!
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Isoleren met schapenwol kost je een halve dag en is echt heel eenvoudig te doen, de laatste keer heeft onze dochter de helft van de bus gedaan.
Klinkt goed, ga ik mij in verdiepen! Dan ook nog ontdreun spul monteren? En het metaal wat binnen zichtbaar is met armaflex afplakken?
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Modulair inrichten is prima, verwijderen een no go; mag niet van de Belastingdienst ! :politie
Daar ga ik niet echt de nadruk op leggen ;-) Is bovendien ook niet de bedoeling, anders dan bij onderhoudswerkzaamheden.
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Zie ook eens hier voor wat inspiratie:
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=25&t=64627

Groeten Peter
Heb het al bijna helemaal bekeken. Is zeker al inspiratiebron voor mij! Nogmaals dank Peter!!!
Groeten Ewoud
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

ewoudwijma schreef: 16 dec 2020, 14:23 Dank je wel Peter voor deze extreem nuttige feedback! Ben helemaal blij met dit forum :gekte

Mijn reactie op je reactie:
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Is geen goed idee, er zitten een paar beugels boven de tank, als je die gaat wegslijpen, en ze zijn nog warm, kan je tank beschadigen. De beugels zitten met 2 moeren onder de auto vast.
Je hebt mij gered van een super vervelend probleem. Thx man! Ik zag al dat de tank eronder zat, kun je aan die kant (rechter zijde) bij de schroeven dan? Aan de linkerzijde zou wel moeten lukken. Ik ga eens onder de auto kijken!

Tank zit aan bestuurderszijde :zwaai
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Laat die mensen maar op de bank zitten en schuif dan de meubels, dus met de verticale zijwanden er maar in, die mensen zullen niet prettig gaan zitten door gebruik aan knie ruimte verwacht ik.
Er is ongeveer een halve meter ruimte, ze moeten het er maar mee doen ;-). Kan de RDW nog moeilijk doen over de keuken die voor de linkerstoel is, ik heb al bedacht dat ik de rand van het keukenblok (70cm hoog) rond met een straal van rond de 15cm ga maken, zodat de scherpte er voor die passagier af is. Aan de linkerkant zit het blok op 40cm hoogte dus geen probleem lijkt mij.

Maakt mijnsinziens niet uit, werkhoogte waaraan je moet voldoen, staat bij de eisen van de Belastingdienst genoemd.
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Een standkachel in de motorkap verwerken? :groteogen lijkt mij praktisch onuitvoerbaar, want je wilt af en toe toch ook de motorkap openen en olie peilen, en dan gaat de standkachel mee naar boven? :gekte Kun je bijvoorbeeld wel onder de bijrijders stoel monteren.
Ik heb vandaag ontdekt dat er al een standkachel van Webasto in zit :gekte. IMG_6179.jpg Zie ook viewtopic.php?f=3&t=65606 of https://www.vwt4forum.co.uk/threads/we ... -c.191447/. Klopt het dat je dan zonder draaiende moter gebruik makend van Diessel (en wat accuspanning neem ik aan) verwarming hebt? En ook nog via de verwarmnig bij het rechter achterwiel? Zie wel dat de oplossing die hier via Danhag.de wordt beschreven via sms bediening gaat met ook nog gps mogelijkheid??? Dat laatste kun je voor nog geen 2 tientjes bij Ali kopen en heb ik hier al liggen, wil ik niet met verwarmen mengen. Heb het idee dat ze https://www.cum-cartec-shop.de/Volkswag ... -T6/T5-7E/ iets verkopen met gewoon een display in de camper, klinkt beter mijns inziens. Iemand hier ervaringen mee?

Dat is een waterstandkachel, dus voor de motor, dan wil je het interieur dus via het dashboard gaan vervangen. Niet heel effectief en vreet stroom van de startaccu. MGA1600 heeft het zo gedaan, met een setje van Danhag
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Ook wil je vuil water naar achter over een behoorlijke lengte transporteren. Dat bevordert zeker niet het wegstromen van het water in de spoelbak en duurt erg lang voordat die leeg is.
Goed om te weten. Ik denk er nog even over na. Zag ergen anders dat iemand een pvc buis van 16cm doorsnee onder de auto had gemonteerd voor vuil water (link volgt). Dan ook makkelijk te legen boven een put. Dat lijkt mij de ultieme oplossing. Maar dan moet er gat onder de keuken geboord worden en daar zit de diesel tank... is wel een toekomstig plan.
Je kunt zonder boren met een slang van 19 mm naar buiten en onder de auto uitkomen
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 20 cm lijkt me wat ver naar beneden komen en het uitzicht naar buiten beperken.. Ik heb een lange opbergruimte als jij in gedachten hebt, met ingebouwde verlichting, kan wel een foto toevoegen als je wilt.
Ja graag! Ben benieuwd!!

Komt vanavond (zit nu op werk)
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Isoleren met schapenwol kost je een halve dag en is echt heel eenvoudig te doen, de laatste keer heeft onze dochter de helft van de bus gedaan.
Klinkt goed, ga ik mij in verdiepen! Dan ook nog ontdreun spul monteren? En het metaal wat binnen zichtbaar is met armaflex afplakken?

Wat je wilt..
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Modulair inrichten is prima, verwijderen een no go; mag niet van de Belastingdienst ! :politie
Daar ga ik niet echt de nadruk op leggen ;-) Is bovendien ook niet de bedoeling, anders dan bij onderhoudswerkzaamheden.

Je zult ten alle tijden aan de inrichtingseisen van de Belastingdienst moeten voldoen..
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Zie ook eens hier voor wat inspiratie:
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=25&t=64627

Groeten Peter
Heb het al bijna helemaal bekeken. Is zeker al inspiratiebron voor mij! Nogmaals dank Peter!!!
Groeten Ewoud

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Opbergruimte in langsrichting.

Lengte 1 meter 55
Breedte kun je zien.
Hoogte is 13 cm
Hoogte van zijruit waar je nog door kunt kijken 45 cm hoogte.

Dimbare ledstrip is in de onderzijde ingewerkt.

Dak is een SCA 192 comfort..

Groetjes Peter
Bijlagen
20201216_193151_copy_1612x2149.jpg
20201216_193209_copy_1612x1209.jpg
20201216_193039_copy_1612x1209.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 16 dec 2020, 19:47 Opbergruimte in langsrichting.

Lengte 1 meter 55
Breedte kun je zien.
Hoogte is 13 cm
Hoogte van zijruit waar je nog door kunt kijken 45 cm hoogte.

Dimbare ledstrip is in de onderzijde ingewerkt.

Dak is een SCA 192 comfort..

Groetjes Peter
Mooi gedaan! Zoiets zit ik dus aan te denken 😉. Hoe heb je de opbergruimte vastgemaakt aan het dak?
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Vorderingen bedbox

Betere naam kan ik er nog niet voor verzinnen ;-). Vanuit deze box kun je een 1 of 2 persoonsbed opbouwen van 60/120 * 200 cm. Had eerst bedacht om vanuit een grote plank ter grootte van de box, kleinere plankjes 'aan te schuiven', eventueel gescharnierd. Vandaag echter beter idee gekregen: 2 planken van 60 * 120 (de derde is kleiner omdat de achterste stoelenrij meedoet als bed). Deze 60 * 120 planken zijn in de lengte te leggen voor 1 persoons en in de breedte voor 2 persoons. Veel simpeler.
bedbox1.jpg
The devil is in the detail. Om de box passend te maken moeter er meerdere stukjes uitgezaagd worden, voor de bevestigingspunten, en voor de zijkant van de bus.
bedbox2.jpg
De schroefhaak die je ziet liggen wordt gebruikt voor bevestiging aan de bevestigingspunten op de vloer. De schroefhaak is verbonden met een koppelmoer en een bout, alles 8mm. In het hout gaten geboord van 13mm zodat de koppelmoer er in past. Moet nog een borgmoer toevoegen die de koppelmoer op zijn plaats houdt.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Even wat anders gedaan vandaag.Heel belangrijk voor een camper, een goede 'radio' :gekte
Bovendien zat er nog een taximeter ingebouwd, die moest er ook uit.

Oude situatie:
radio1.jpg
In deze video een hele positieve review over een alleskunner die past in de T5:
https://www.youtube.com/watch?v=lnhLsQ56Rxw
Hier te koop: https://www.joyingauto.eu/joying-vw-sea ... odule.html
Niet alleen radio, maar ook navigatie, android en iphone carplay, en gekoppeld aan de canbus van de auto, zodat je ook nog meer info over de auto krijgt dan dat je op het dashboard ziet (tot en met bijv accuspanning). Oude radio en taximeter uitbouwen en inbouwen was zo gebeurd:
radio2.jpg
En heeft ook een achteruitrijcamera. Die aangaat als je achteruit gaat rijden en zelfs reageert op stuurbewegingen, dankzij de canbus interface:
radio3.jpg
Mocht je nog een radio update willen doen dan is dit naar mijn idee een vette aanrader.

Nu moeten de speakers ook nog aangepakt worden. De standaard speakers zijn erg slecht en het geluid komt onder uit de portieren. Er zijn roosters voor tweeters op het dashboard. Ik zit te denken aan Eton UG VW T5 F3.1. Hier een goede review en inbouwinstructies:
https://www.youtube.com/watch?v=chicCcvkyFk&t=761s.

Lijkt mij ook erg prettig om ook achter in de bus muziek te hebben, moet je je budget verdelen over voor en achter speakers of kun je voor goede doen en dan bijv. 2 tweeters achter?

Hebben jullie nog goede tips voor speaker keuze of geluid achter? Ik heb deze link al gevonden: viewtopic.php?f=3&t=65716. Al even vluchtig bekeken, zal deze de komende dagen doorspitten.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

ewoudwijma schreef: 16 dec 2020, 21:37
Multivan Generation schreef: 16 dec 2020, 19:47 Opbergruimte in langsrichting.
Mooi gedaan! Zoiets zit ik dus aan te denken 😉. Hoe heb je de opbergruimte vastgemaakt aan het dak?
dak1.jpg
Sommige antwoorden wijzen zich vanzelf :sjaal. Vanochtend de plafondplaten verwijderd. Genoeg bevestigingsmogelijkheden !

En nog meer gestript:
strip1.jpg
Die ventilatie is ook wel mooier weg te werken. Ipv dat verlengstuk is het plan nu om dit met flexibele slang (10cm denk ik) onder de achterbank naar voren de laten blazen.
ewoudwijma schreef: 15 dec 2020, 20:15 Isoleren wil ik voorlopig niet doen. Nadat ik de bus had ging ik zelfbouw instructies op Youtube bekijken en ik kreeg het 'Waar ben ik aan begonnen' gevoel omdat de meeste instructies beginnen met isoleren. Heb niet echt zin om de hele bus te strippen en nog minder om hem van binnen totaal in te pakken.
Tsja... voortschrijdend inzicht ... De bus is al behoorlijk gestript...
Multivan Generation schreef: 15 dec 2020, 22:21 Isoleren met schapenwol kost je een halve dag en is echt heel eenvoudig te doen, de laatste keer heeft onze dochter de helft van de bus gedaan.
Dit maar eens even gaan overwegen ;-). Edit: het gaat Armafflex XG worden. Vanwege handiger monteren en geen risico/maatregelen nemen om ingezakt schapenwol te krijgen
Laatst gewijzigd door ewoudwijma op 22 dec 2020, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Op de een na kortste dag van het jaar is het toch gelukt op een duurzame manier een koud biertje te krijgen :gekte

Bestelling van https://www.amperewinkel.nl/ was vandaag geleverd. Voorbereidend op inbouw al even aangesloten
zon1.jpg
Zonnepaneel set: https://www.amperewinkel.nl/product/bea ... aneel-12v/. Dmv sikaflex kan deze op het dak geplakt worden. Dat leek mij qua montage het eenvoudigst. Anderen hier ervaring mee? Hoop niet dat dit van het dak af waait :ie
zon2.jpg
Zonnepaneel controller en schakelbordje (https://www.amazon.nl/gp/product/B0894N ... UTF8&psc=1). Op de achtergrond de 2e accu (https://www.amperewinkel.nl/product/sem ... y-12-volt/)
zon3.jpg
Koelkast: https://www.amperewinkel.nl/product/com ... -42-liter/, Doordat het compressor gedeelte los van de koelkast geplaatst kan worden is dit de enige koelkast die ik gevonden heb die in het 40 cm diepe keukenblok geplaatst kan worden.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door krekwakwol »

Sikaflex 252 schijnt goed te werken.
Ik heb de panelen met TEC7 op het dak vastgekit , maar ik heb eerst nog polycarbonaat kanaalplaten op het dak gekit en daar de zonnepanelen op, dan heb je gelijk een vlakke basis om de platen op vast te maken.
Zelfs bij 140 km/u blijven ze liggen waar ze horen.
De PC platen ertussen voor de koeling , want ze kunnen erg heet worden vin de bakkende zon en zo kan er wat lucht tussen door waaien.

viewtopic.php?f=24&t=63791&start=90
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie