Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voetjes Logo fietsendrager

vragen over de T4
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door TomVooges »

Hoi!

Ik heb een paar jaar geleden een origineel Logo fietsenrek gekocht. Nu zijn alleen de rubberen voeten (die in de richel onder het nummerbord staan) compleet uitgedroogd, waardoor de lak in de richel nogal aangetast is. 😩

Nu kan ik een andere fietsendrager aanschaffen (ik heb zo’n Westfalia drager met plaat gevonden, is dat een aanrader?), of... ik kan kijken of ik aan nieuwe voetjes kan komen. Iemand een tip?!
6AD6414B-A5FA-4236-8226-62EDFF5D01D3.jpeg
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door J vd Pal »

Hoi Tom,

De voetjes zijn niet te vinden, op het Duitse T4 forum was iemand er ook naar opzoek. Wat een oplossing kan zijn is de voetjes opnieuw bekleden met bijvoorbeeld plastidip. Heb je wel beschermende folie op de achterklep?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door TomVooges »

J vd Pal schreef: 19 dec 2020, 21:44 Hoi Tom,

De voetjes zijn niet te vinden, op het Duitse T4 forum was iemand er ook naar opzoek. Wat een oplossing kan zijn is de voetjes opnieuw bekleden met bijvoorbeeld plastidip. Heb je wel beschermende folie op de achterklep?
Ha Jasper!

Ik had helemaal niets op de achterklep, alleen bovenop de klep, waar het rek aan hangt, daar zit beschermende folie.

De rubber voetjes zijn nu vooral ook nogal hard geworden. Ik denk dat de dreun bij het sluiten van de klep uiteindelijk de lak heeft beschadigd. Een plastidip verandert de klap niet. Wel zou een beschermlaag op de lak deze wel beschermen.

Ik heb wel zitten denken om blokjes rubber te snijden tot voetjes. Of misschien zijn ze met een 3D printer te maken? 🤷🏻‍♂️
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door Multivan Generation »

Pluuke, heeft eens de maten van de 6 (!) beschermstickers op het forum gezet.
Dus daar zou ik al mee beginnen. Kies daarvoor wat dikkere transparante folie, die men bij een stickerboer kan halen.
Je hebt 6 contact punten tussen drager en carrosserie, dus 6 stickers.
Als je dan wat dikkere folie neemt, dan is er ook minder ruimte tussen de rubberen voetjes en de richel in de achterklep. Minder ruimte is minder /geen klap zoals jij dat noemt.

Verder is de oplossing van Jasper met plastidip een hele mooie, mede omdat je de laagdikte daarbij in meerdere lagen zelf kunt opbouwen..
Ik zou die optie niet meteen afserveren.
Wel primer erbij gebruiken..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door Snautzer »

3d printen ?
TomVooges
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jul 2017, 20:56
Locatie: Rotterdam

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door TomVooges »

Multivan Generation schreef: 20 dec 2020, 06:59 Verder is de oplossing van Jasper met plastidip een hele mooie, mede omdat je de laagdikte daarbij in meerdere lagen zelf kunt opbouwen..
Ik zou die optie niet meteen afserveren.
Wel primer erbij gebruiken..

Groetjes Peter
Ik begrijp niet helemaal waar plastidip een oplossing voor is? Ik heb weinig kennis van de mogelijkheden, maar het verandert de elasticiteit van het oude rubber toch niet? Of is het meer dan alleen cosmetisch opwaarderen van de buitenkant van het rubber?
T4 California Freestyle 2003, sinds 2017
Mods:
- 102->130pk bij VAGtechniek
- 25mm hoger
- 215/70-16 Michelin Lattitude Cross
- Hella Rallye 1000 verstralers
- lade onder bedplank van Landreiziger.nl
- Rhino Rack HD dakdragers op rails
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door J vd Pal »

Hoi Tom,

Zoals Peter al aangeeft, er horen op alle 6 de contactpunten stukken beschermende folie. Hier de link naar een scan van de complete gebruiksaanwijzing. http://www.westfaliat4.info/Bike_Rack_V ... _104WM.pdf

Je bent niet de enige met dit probleem. Zie ook https://www.t4forum.de/forum/index.php? ... ost3566954

Met de Plastidip maak je een nieuwe, zachte buitenkant voor de rubber blokken, Hierdoor wordt de bestaande buitenkant die ruw geworden is weer mooi glad en beschadigd de lak niet zo erg. Daarnaast voorkomt het het verder uitdrogen van de bestaande blokken.

Ik heb een potje Plastidip staan, als je wilt dan kan ik je laten zien wat er gebeurt.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 20 dec 2020, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door J vd Pal »

jan2009 schreef: 20 dec 2020, 09:54 Zou naar mijn mening het beste kunnen door die drager te verwijderen als je hem niet nodig hebt.
Ook beter ter bescherming van de lak en rubber delen.
Helemaal mee eens. Naast bescherming van de lak en rubber delen ook ter voorkoming van roest aan de bouten waarmee de drager in elkaar zit. Ik heb vorig jaar een drager gerestaureerd waarbij twee van de bouten voor 50% waren weggeroest in het frame! Dit was van buiten NIET te zien. Deze drager kwam van iemand die vlak bij de de kust woont en en hij had altijd achterop de klep gezeten.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door Chris1974 »

3D printen zou ook wel kunnen. Beetje afhankelijk van wat oor krachten er op komen te staan. Ik kan je daar wel mee helpen. Ik kan ze printen in TPU wat een rubber achtig materiaal is.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door J vd Pal »

In de voetjes zit een metalen kern, een stuk schroefdraad met een dwars stukje, T vormig, kan je daar omheen printen?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door Chris1974 »

Nee dat gaat niet. Ik kan wel een opening laten waar de kern in geschoven kan worden, maar kan niet het metaal er tijdens het printen bij in stoppen helaas
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door odorf »

ik heb zo’n Westfalia drager met plaat gevonden, is dat een aanrader?
Die vind ik zelf ook niet helemaal ideaal. Daar zitten horizontaal verbindingen in zwart rubber die ook snel verouderen en scheuren.
(Zijn overigens wel te vervangen)

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door Multivan Generation »

J vd Pal schreef: 20 dec 2020, 10:01
Met de Plastidip maak je een nieuwe, zachte buitenkant voor de rubber blokken, Hierdoor wordt de bestaande buitenkant die ruw geworden is weer mooi glad en beschadigd de lak niet zo erg. Daarnaast voorkomt het het verder uitdrogen van de bestaande blokken.
Precies voor dat ja.. Goed omschreven :toppie
Plus dat het er dan weer netjes uitziet en minder vuil opneemt omdat het gladder is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bekend
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:21

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door bekend »

En een stukje fietsband eromheen? Kan ook stukje buitenband of binnenband
Pieternel
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 nov 2015, 10:24

Re: Voetjes Logo fietsendrager

Bericht door Pieternel »

Of een rubberdoek van een offsetpers.
Plaats reactie