Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Standkachel uitbouwen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Standkachel uitbouwen

Bericht door WelkomBuiten »

Dames, heren sleutelaars,

Vandaag mijn 2003 T4 california eens op de brug gezet om de standkachel er onderuit te halen. Geeft alleen witte rook en geen warmte, wilde de gloeistift en verbrandingskamer eens inspecteren.

Aan de hand van T4 wiki begonnen met het uitbouwen. Stap 1 accu los, stap 2 stekker op aanzuigkanaal losdraaien, stap 3 inlaatpoort lossen.

Bij de laatste stap botst het. De stekker heeft bij mij een extra aftakking die door het aanzuigkanaal door de inlaatpoort de bus ingaat! Zo kan de kachel niet helemaal los. Iemand een idee waar deze kabel heengaat en of hij ergens te lossen is?

foto 1
foto 2
Meert_VR6
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 jan 2017, 15:03

Re: Standkachel uitbouwen

Bericht door Meert_VR6 »

komt normaal uit achter het plastieke afdekkap naast het keukenblok, waar de gordel is aan bevestigd, en de zekeringen inzitten (tenminste, toch bij mijn '92 er)

komt bij de grijze stuurdoos uit, kan je er gewoon uitklikken. (let niet op de vuiligheid bij de mijne :) )

Afbeelding
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Standkachel uitbouwen

Bericht door WelkomBuiten »

Bedankt, duidelijke foto! Zo zal het in 2003 nog wel geweest zijn. De kachel hoefde er niet onderuit. De inlaatslang was geknikt, waardoor de kachel stikte. Simpel opgelost dus. Natuurlijk viel me dat pas op toen ik al van alles los had gehaald, maar de kachel zat nog op zijn plek. Loopt nu weer als een zonnetje.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Standkachel uitbouwen

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat het zo eenvoudig opgelost is. :toppie
Maar hoe zou het komen dat die slang geknikt is geraakt?
Want de kachel zit altijd op dezelfde plaats vast en de 2 koppelpunten van de rubber slang zijn ook vast. Is het rubber dan slapper geworden, of heb je iets geraakt?

Heb nog wel de tip om je kachel een uur goed door te stoken om de opgebouwde inwendige vervuiling er uit te stoken.
Doe er je voordeel mee.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: Standkachel uitbouwen

Bericht door WelkomBuiten »

Ik heb de loods flink blauw gestookt, tot de uitlaat netjes kleurloos uitwasemde. Het zal wel een tak op een bospad geweest zijn ofzo. Verder niets geks te zien. Slang mist nu wel zijn stijfheid op de plek waar hij geknikt is. Mocht hij nog eens problemen geven zal ik hem vervangen of een stukje ertussen zetten.
Plaats reactie