Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

En nu echt op zoek.

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Spatter
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 aug 2014, 18:19

En nu echt op zoek.

Bericht door Spatter »

Hallo daar. Ik ben 6 jaar geleden al eens hier geweest omdat ik een camper wilde. Uiteindelijk besloten om mijn T4 DC uit 2000 maar gewoon op te rijden omdat hij eigenlijk nog voldeed. Inmiddels heb ik er probleemloos bijna 3 ton mee gereden. Helaas komt er op 1 juli 2021 in Den Haag een milieuzone en omdat ik er midden in woon moet ik afscheid van hem nemen :huilen

Ik heb geen onderneming meer maar ben wel verknocht aan m'n bussie dus wordt het een camper ipv een DC. Ik maak weinig km's tegenwoordig (hoogstens 5000 buiten de vakanties). De kinderen zijn groot en gaan niet meer mee kamperen. We willen een zo breed mogelijk bed voor ons 2. Maar wel minstens 5 zitplaatsen hebben. Het mag een basic camper worden. Geen kasten, wel 2e accu, koelbox, evt een porta-potti.

Ik heb wat hulp nodig om mijn keuze te bepalen. Ik ben me hier al dagen aan het inlezen. Geen straf om al die mooie projecten te zien,
maar ik heb nog veel vragen. Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd.

De verstelbare Multivan achterbank lijkt me vrij ideaal. Mits het goed slaapt natuurlijk met een matras of goede inflatable. De voors en tegens hoor ik graag.

Is een Multivan vloer en bank in een Transporter of Kombi te plaatsen of is dat nog een enorme klus en kan het nog problemen opleveren bij de RWD keuring ?

Ik ben aan het kijken naar T6 Multivans op Duitse sites en er zijn een aantal dingen die me opvallen en die ik niet begrijp.
De CO2 uitstoot van de 102 pk varieert van 151g tot 174 g. De 150pk van 153g tot 201g. Dat maakt enorm uit in de BPM natuurlijk.
Waar wordt dat verschil door bepaald ? Als ik de (erg lange) lijst van opties vergelijk kom ik er ook niet uit. Het lijkt trouwens :knipoog of de uitstoot van particulier aangeboden auto's hoger is dan van bedrijven. Maar dat kan toeval of foutjes zijn.

Ik las hier dat het voor de BPM gunstig was om een camper in te voeren omdat je over de camper-delen van de auto minder BPM betaald ?
Weet iemand daar het fijne van ?

Nou dat zijn voorlopig genoeg vragen. Er komen er vast wel meer. :knipoog

Groet, Patrick.
Bijlagen
image.gif
image.gif (202 Bytes) 3244 keer bekeken
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: En nu echt op zoek.

Bericht door Snautzer »

Budget is nr 1. Dat is de gemene deler van dit soort vragen.
Spatter
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 aug 2014, 18:19

Re: En nu echt op zoek.

Bericht door Spatter »

Ja Tonke is mooi. Keukenblokje is prachtig gemaakt.Die bank die ze gebruiken had ik al ergens anders gezien. Ik weet niet meer waar. Zal niet goedkoop zijn. Maar wil ik een breed bed en geen kasten. Zoveel mogelijk laadruimte als we niet gaan kamperen is erg fijn. Het zal dus toch wel een Multivan worden. Ik heb maar een minuutje op een multivanbank gelegen en het leek me wel prima met een matras erbij.

Mijn budget is zo'n 30.000-35.000 maar kan ook evt. iets meer zijn. Het plan is er zo'n 15 jaar mee te rijden. Of minder als diesels verboden worden.....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: En nu echt op zoek.

Bericht door Multivan Generation »

Ik kan je de tip geven om naar het project van MarkV te kijken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Spatter
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 aug 2014, 18:19

Re: En nu echt op zoek.

Bericht door Spatter »

Ja, hele mooie Beach en een origineel dak is het beste natuurlijk. Maar ik ben er nog niet uit. Een Beach importeren of een multivan en dan later een slaapdak laten monteren ? Verschil van zo’n 10.000 (ex dak). Een MV met weinig luxe en een motor van 102 of 150pk vind je sneller dan een soortgelijke Beach.
Ik wil wel een slaapdak ook al slapen we beneden. Wat is nou een betaalbaar slaapdak voor incidenteel gebruik maar dat wel een redelijke kwaliteit heeft ?
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: En nu echt op zoek.

Bericht door MarkV »

Spatter schreef:Ja, hele mooie Beach en een origineel dak is het beste natuurlijk.
Hoi Spatter, dank je :kus
Of een origineel dak het beste is betwijfel ik. De originele daken zijn van aluminium en hebben of krijgen allemaal last van corrosie namelijk. Bij een vrij jonge auto is dat garantiewerk, maar goed is anders natuurlijk. De afwerking aan de binnenzijde is bij een origineel dak wel heel netjes, met een rolluikje om de opening af te dekken bijvoorbeeld. Ook de airco-uitstroomopeningen zitten mooi weggewerkt in de zijpanelen.


Spatter schreef:Ik las hier dat het voor de BPM gunstig was om een camper in te voeren omdat je over de camper-delen van de auto minder BPM betaald ?
Ik heb de import gecombineerd met een campertoelating, omdat de BPM voor een camper veel lager is dan voor een personenauto zoals een Multivan. Bij mij was de BPM als camper rond de 3500 euro, als personenauto was dit ongeveer twee maal zo hoog geweest! Onze Beach was toen 5 jaar oud.


Spatter schreef:De verstelbare Multivan achterbank lijkt me vrij ideaal. Mits het goed slaapt natuurlijk met een matras of goede inflatable. De voors en tegens hoor ik graag.
Ik heb niet veel ervaring met slapen op de Multivan-bank (we slapen boven), maar met een extra matras moet het prima zijn heb ik gelezen. Er zijn vooral op Duitse fora diverse topics te vinden over wat het beste opdekmatras is.
Het gebruiksgemak van de Multivan-bank is super, omdat hij makkelijk te verschuiven is en om te klappen. Wel is een kleine aanpassing nodig, want standaard moet de bank worden omgeklapt voordat hij verschoven kan worden. Kwestie van een tie-wrap op de juiste plaats vastmaken en dan hoeft dat niet meer.
Grootste nadeel is dat het ding loeizwaar is mocht je hem er een keer uit willen halen, maar het kan wel.

Spatter schreef:De CO2 uitstoot van de 102 pk varieert van 151g tot 174 g. De 150pk van 153g tot 201g. Dat maakt enorm uit in de BPM natuurlijk.
Waar wordt dat verschil door bepaald ?
Dat zou kunnen liggen aan een handbak of een DSG, die hebben een andere uitstoot.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: En nu echt op zoek.

Bericht door MarkV »

jan2009 schreef:Dat zou je aan het denken moeten zetten!

Waarom slaap je pas redelijk op een multivan bank als je daar een opdekmatras bij nodig hebt.
En nog belangrijker , waar laat je dat weer?.
Ik kan je vertellen dat een VW bus ingericht als campertje erg weinig laadruimte over heeft .
Uiteraard merk je dat pas in de praktijk.
Klopt inderdaad. Wij hebben voor de kids die beneden slapen een luchtbed erop, wat speciaal voor de bank gemaakt is om de niet-vlakke delen op te vullen. Voor de kids prima, voor onszelf niet. De Multivan-bank zit beter dan hij slaapt, precies het tegenovergestelde van een California slaapbank eigenlijk.
Maar niets zo persoonlijk als slaapcomfort, dus ik zou het zeker zelf eerst proberen.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Spatter
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 aug 2014, 18:19

Re: En nu echt op zoek.

Bericht door Spatter »

Dank je Mark. Over die corrosie had ik wel gelezen, maar was het alweer vergeten omdat ik in eerste instantie alleen naar een MV zocht.
Goede waarschuwing. Zoiets onder garantie laten maken lijkt me niet eenvoudig bij een geïmporteerde California. Dan toch maar gaan voor een MV met een SCA of Reimo dak ? Vreemd trouwens dat er geen aftermarket kunststof versie van die spoiler gemaakt wordt.

Dat een Cali een andere bank heeft dan een MV wist ik ook niet. Zijn er nog meer verschillen tussen een Beach en een MV ?
Er valt nog een boel te onderzoeken :groteogen

@Jan die Scopemabank ziet er uit strak uit maar een bank die in dagelijks gebruik voorin kan staan en makkelijk naar achter geschoven kan worden voor vakanties heeft toch de voorkeur. Bergruimte blijft een probleem. Die vakkentassen die in de ruimte van de achterste zijramen vallen vind ik wel slim. Dan moet kleding maar gewoon daar in passen. Meer meenemen mag niet. :lach
marianne2014
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 okt 2018, 14:18

Re: En nu echt op zoek.

Bericht door marianne2014 »

Nou wij hebben met dezelfde uitgangspunten (geen kasten, veel ruimte) een Mulivan met slaapdak gekocht en onderin een hoger gelegen bed en een keukenkastje gebouwd. Heb ik hier in het forum ook beschreven.
Wij zijn nu meerdere keren, ook enkele weken achter elkaar, op stap geweest en het voldoet aan onze verwachtingen. We slapen niet bovenin, maar het dak maakt een hoger gelegen bed beneden mogelijk.
Onder het bed hebben we een megagrote bagageruimte, waar ook onze vouwfiets makkelijk kan staan. Dus geen voortdurend omruimen om het bed te kunnen gebruiken.
In het dagelijkse leven stoort het bed niet en is de grote bagageruimte ook van voordeel.
Een porta potti hebben we niet, want die staat de meeste tijd maar in de weg, maar voor noodgevallen voldoet de bivvy loo uitstekend, bijv op plekken zonder sanitair.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: En nu echt op zoek.

Bericht door MarkV »

Spatter schreef:Dat een Cali een andere bank heeft dan een MV wist ik ook niet. Zijn er nog meer verschillen tussen een Beach en een MV?
Voor de duidelijkheid, er zijn maar 2 soorten banken:
de driezits Multivan-bank en de tweezits California-bank.
In de Beach zijn ze allebei leverbaar.

Edit: de T5.2 Beach is gebaseerd op een Startline Multivan dacht ik, dat betekent onder andere dat ze het Transporter-dashboard hebben met het smalle deel rond de pook. Wel zo praktisch vind ik want je hebt meer doorloopruimte naar achteren. Verder is het hefdak handbediend.

Onze Beach heb ik uit Duitsland geïmporteerd en het dak in Nederland bij VW laten spuiten onder garantie.
De mate van vergoeding hangt af van het bouwjaar van de bus. Volgens mij wordt het volledig vergoed als de bus niet ouder dan 6 jaar is.
Er is overigens wel een kunststof overzetspoiler verkrijgbaar, die ook wel eens door VW gemonteerd wordt, maar in dit geval is dat slechts symptoombestrijding natuurlijk...
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Plaats reactie