Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Regenereren T6 bij korte afstanden

vragen over de T6
Plaats reactie
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Regenereren T6 bij korte afstanden

Bericht door GertjanvD »

Bijna 3 jaar geleden heb ik mijn toen bijna nieuwe VW T6 4motion verkocht.
Door ziekte was mijn wereld een stuk kleiner geworden en de auto een maatje te groot.
Inmiddels kriebelt het weer om een nieuwe T6 aan te schaffen. Dit keer een basis uitvoering met 90pk motor.
De auto zal vooral op korte(re) afstanden worden gebruikt en zelden snelwegen zien, aangezien we buitenaf in het oosten van het land wonen.
Incidenteel zal de auto worden gebruikt voor vakantie naar het buitenland (als corona dat weer toelaat).
Mijn vorige T6 sloeg regelmatig aan het genereren, met het daarbij horende geluid en hoger verbruik.
Zijn er ervaringsdeskundigen die mij kunnen vertellen hoe een motor zich op langere termijn houdt bij omschreven gebruik.
Of wordt het een probleemkindje met veelvuldig garage bezoek ivm. verstopt EGR etc.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Regenereren T6 bij korte afstanden

Bericht door Multivan Generation »

Iets andere benadering van jouw vraagstuk: heb je al eens serieus overwogen om een benzine bus te kopen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Regenereren T6 bij korte afstanden

Bericht door GertjanvD »

Een benzine uitvoering heb ik wel aan gedacht, maar (nog) niet serieus overwogen.
Hoewel ik de rekensom nog niet gemaakt heb, verwacht ik dat een dieselversie een stuk gunstiger uitvalt.
Zowel in aanschaf als verbruik.
Maar is misschien toch de moeite waard om eens wat beter naar te kijken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Regenereren T6 bij korte afstanden

Bericht door Multivan Generation »

GertjanvD schreef: 02 jan 2021, 10:35 Een benzine uitvoering heb ik wel aan gedacht, maar (nog) niet serieus overwogen.
Hoewel ik de rekensom nog niet gemaakt heb, verwacht ik dat een dieselversie een stuk gunstiger uitvalt.
Zowel in aanschaf als verbruik.
Maar is misschien toch de moeite waard om eens wat beter naar te kijken.
Je schreef zelf het volgende:
De auto zal vooral op korte(re) afstanden worden gebruikt en zelden snelwegen zien, aangezien we buitenaf in het oosten van het land wonen.

Dus de auto wordt dan niet echt warm, en zal dan dus naar verhouding veel gaan regenereren..

Incidenteel zal de auto worden gebruikt voor vakantie naar het buitenland (als corona dat weer toelaat).

Als dat incidenteel is, dan maakt de meerprijs voor benzine ook niet echt meer uit.

Mijn vorige T6 sloeg regelmatig aan het genereren, met het daarbij horende geluid en hoger verbruik.
Bij een benzine valt dat dus weg.


Zijn er ervaringsdeskundigen die mij kunnen vertellen hoe een motor zich op langere termijn houdt bij omschreven gebruik.
Gaat lang mee, weinig slijtage ook (uitgaande van een benzine geantwoord)

Of wordt het een probleemkindje met veelvuldig garage bezoek ivm. verstopt EGR etc.
Bij een diesel verwacht ik dat wel ja..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 02 jan 2021, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Regenereren T6 bij korte afstanden

Bericht door GertjanvD »

Dank voor de reactie.
Zie alleen zo-even dat er geen benzine versie meer in de prijslijst staat.
Misschien wel op speciale bestelling leverbaar of anders via eigen import.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Regenereren T6 bij korte afstanden

Bericht door Pascal-141 »

De nieuwe diesels gaan vrij regelmatig preventief regenereren ook , om verstopping van de DPF te voorkomen .
Als jij veel heel korte afstanden gaat doen , dan zou ik (net zoals Peter) een TSI versie aanraden ipv een TDI .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie