Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roken na stationair draaien.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Roken na stationair draaien.

Bericht door Franz »

Goedendag wjw,ers. Vraagje. Het gaat om een ajt van 2002 wijsneus. Als de motor stationair draait,zeg maar 10 minuten , en ik ga dan rijden gaat hij roken. Dat is na 1 a' 2 minuutjes over. Wat kan daar de oorzaak van zijn ? Hij verbruikt geen olie. En koelvloeistof blijft op niveau. Ook met warme motor.Is het verontrustend ? Verder rijdt hij heerlijk. Alvast bedankt ,Frans.
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door Multivan Generation »

Dat is een karakteristiek van je stanadyne 1 traps verstuivers in combinatie met je EGR-klep.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door pedroV »

Goedemiddag
Ik heb daar ook last van met mijn tdi T4 1999. Zou je kunnen uitleggen hoe dat werkt en wat je er aan kan doen. Groetjes Pieter
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door koensch »

met zo'n ouwe diesel moet je starten en gelijk rustig wegrijden. Niet eerst 10min laten staan. Slecht voor de motor, slecht voor de luchtkwaliteit en ongezond voor de buren.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door Franz »

koensch schreef: 09 jan 2021, 13:10 met zo'n ouwe diesel moet je starten en gelijk rustig wegrijden. Niet eerst 10min laten staan. Slecht voor de motor, slecht voor de luchtkwaliteit en ongezond voor de buren.
Doe ik ook niet. Het viel mij op nadat ik stopte om ff een praatje te maken met iemand. En tja heb hem niet uitgezet. Ik begrijp dat sommige milieufreaks dat zonde vinden. Maar ik rij helaas geen kermis autootje. :bifun
Laatst gewijzigd door Franz op 09 jan 2021, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door Franz »

Multivan Generation schreef: 09 jan 2021, 08:29 Dat is een karakteristiek van je stanadyne 1 traps verstuivers in combinatie met je EGR-klep.
Hoi. Multivan generation,dank voor je reactie. De egr is eraf. Wel intercooler geïnstalleerd. Dus zou het de verstuivers zijn. Toen hij werd gechipt naar 118 pk werd er geconstateerd dat de verstuiver aan de bestuurderszijde minder was dan de andere. ( geloof iets van 1.4 en de andere 4 waren zoiets van 0,2 . Wat voor waardes dat zou zijn geweest weet ik niet. Maar hij vertelde dat het onder de 2 moest zijn.) Zou dat de oorzaak zijn ? En is het dan verstandig en nodig om in oirschot de 2 traps verstuivers te laten monteren? Wat is wijsheid ?
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door RoelandZ »

Snip schreef: 09 jan 2021, 14:04
Multivan Generation schreef: 09 jan 2021, 08:29 Dat is een karakteristiek van je stanadyne 1 traps verstuivers in combinatie met je EGR-klep.
Wat is wijsheid ?
Het ding niet 10 minuten stationair te laten draaien.
ladanivabelgium
Berichten: 117
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door ladanivabelgium »

jan2009 schreef: 09 jan 2021, 18:06
koensch schreef: 09 jan 2021, 13:10 met zo'n ouwe diesel moet je starten en gelijk rustig wegrijden. Niet eerst 10min laten staan. Slecht voor de motor, slecht voor de luchtkwaliteit en ongezond voor de buren.
+1

Zo,n gebruik zorgt er voor dat mensen een hekel krijgen aan die oude stink diesels !
Inderdaad, beter rij je gelijk door met bevroren en niet ontwasemde voorruit 🙄
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door Multivan Generation »

ladanivabelgium schreef: 09 jan 2021, 18:18 Inderdaad, beter rij je gelijk door met bevroren en niet ontwasemde voorruit 🙄

Daarvoor heb je warmte van de koelvloeistof van de motor voor nodig,
helaas is een TDI zo efficiënt, dat je blok 10 minuten laten draaien na een koude start,
daarbij NIET gaat helpen.
De belasting voor het milieu en de omgeving is wel verhoogd als je hem zo zonder doel laat draaien.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door Franz »

Nou gaat lekker zo. Sorry voor de vraag. :ie Ik voel mij nu wel stom om ff te praten met iemand terwijl ik motor aanliet. Pffffff. :muur
1. Het was een serieuze vraag.
2. Ik praatte met iemand ff 10 min.
3. Warm draaien doe ik NOOIT.
4. Ik heb een garage waar hij binnen staat.
Nu krijg ik alleen verwijten naar m'n hoofd dat ik een vervuiler ben en anderen ermee belast ?!?. :nuts
Zo komt het bij mij tenminste over.
Maar gelukkig zit er ook reacties tussen waar ik wel wat aan heb. Dank u
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door brugseb »

Hoi Jan

niks van aantrekken, ik vond het een goeie vraag en een geruststellend antwoord.
Kijk maar even naar het filmpje - voel me meteen "gerustgesteld". Of mijn buren met de uitleg tevreden zijn weet ik niet :bifun :bonk

groeten
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1156
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door brugseb »

@ Jan: sorry, was bedoeld voor Snip... was even de namen door elkaar aan het haspelen, sorry.
Wou alleen laten weten dat ik zelfde probleem heb, en dus best wel tevreden ben met de uitleg hier :wjw
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door koensch »

vanochtend moest ik vroeg op pad. Na het wegreden bleek de schuifdeur op een kier te staan en ben ik gestopt bij een bushalte om deze te sluiten.

Met draaiende motor (koud) even achterom naar de schuifdeur gelopen. Jeeeemig wat een rook en een stank....

na ca 30 minuten snelweg hetzelfde (op een parkeerplaats langs de snelweg) gedaan. Geen centje pijn. Geen rook, geen stank. Zo te zien keurige verbranding.

Vooral bij koude motor dus goed oppassen op overlast.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Franz
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:26
Locatie: Beverwijk

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door Franz »

koensch schreef: 10 jan 2021, 17:29 vanochtend moest ik vroeg op pad. Na het wegreden bleek de schuifdeur op een kier te staan en ben ik gestopt bij een bushalte om deze te sluiten.

Met draaiende motor (koud) even achterom naar de schuifdeur gelopen. Jeeeemig wat een rook en een stank....

na ca 30 minuten snelweg hetzelfde (op een parkeerplaats langs de snelweg) gedaan. Geen centje pijn. Geen rook, geen stank. Zo te zien keurige verbranding.

Vooral bij koude motor dus goed oppassen op overlast.
Bedankt voor je reactie. Is dus "normaal" . Heb inderdaad ook geen last als hij lekker warm is. Alleen dat ene moment bij een babbeltje van enkele minuten. :yes
T4 2002 2.5 TDI ajt gechipt naar 135 pk.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Roken na stationair draaien.

Bericht door koensch »

Snip schreef: 10 jan 2021, 20:04
koensch schreef: 10 jan 2021, 17:29 vanochtend moest ik vroeg op pad. Na het wegreden bleek de schuifdeur op een kier te staan en ben ik gestopt bij een bushalte om deze te sluiten.

Met draaiende motor (koud) even achterom naar de schuifdeur gelopen. Jeeeemig wat een rook en een stank....

na ca 30 minuten snelweg hetzelfde (op een parkeerplaats langs de snelweg) gedaan. Geen centje pijn. Geen rook, geen stank. Zo te zien keurige verbranding.

Vooral bij koude motor dus goed oppassen op overlast.
Bedankt voor je reactie. Is dus "normaal" . Heb inderdaad ook geen last als hij lekker warm is. Alleen dat ene moment bij een babbeltje van enkele minuten. :yes
het liefst zou ik in een emissie-vrije auto rondrijden, maar daar ontbreken mij de euro's voor. Als er een moment komt waarop je een 20jarige diesel kan omruilen voor een mooie electrische auto, dan sta ik vooraan.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie