Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor accu opladen met huishoudlader?

vragen over de T4
Plaats reactie
EN1976
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2021, 14:56

Motor accu opladen met huishoudlader?

Bericht door EN1976 »

Dag allemaal,
Aangenaam, ik ben nieuw hier!

Ik heb een vraag over electronica, waar ik namelijk totaal niet in thuis ben ;-)
Trotste eigenaar van een zelfbouw VW T4 met westfalia interieur.

Stel ik heb een niet geheel opgeladen motoraccu, en de motor wil niet starten. Kan ik deze er in noodsituaties uithalen, en bijvoorbeeld op de camping opladen via de ingebouwde lader (aangesloten op de stroom van de camping) van de huishoudaccu? Of is dat onveilig? Ik lees overal dat je snel fouten kunt maken met acculaden, en dat er bijvoorbeeld knalgas kan ontstaan als je niet de juiste laders gebruikt voor bepaalde typen accu's.
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Motor accu opladen met huishoudlader?

Bericht door CapoJan »

Een half antwoord kan ik je geven: toen vorig jaar de startaccu niet voldoende vermogen had (lichten laten branden en accu op het einde van zijn leven), heb ik met startkabels de huishoudaccu verbonden met de startaccu. Daarna was het geen probleem.
Wat laden met de lader voor de huishoudaccu betreft: als beide van hetzelfde type zijn, moet het kunnen. MIjn huishoudaccu is een AGM accu, die tot een hogere spanning geladen moet worden dan de startaccu. In dat geval kan dat dus niet.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
EN1976
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2021, 14:56

Re: Motor accu opladen met huishoudlader?

Bericht door EN1976 »

Dank voor je antwoord! Bedoel je met ongelijke spanning dat ze niet dezelfde mAh waarde hebben?
Of ze van hetzelfde type zijn weet ik niet, de huishoud accu is een Lead-Acid van 150 mAh.
Het type van de motoraccu is een Bosch S4 010, hij is in ieder geval 80 mAh.
Als ik er op google zie ik geloof ik staan dat het een loodaccu is.

Dus... beide loodaccus.... beide 12V, toch?

Belangrijk verschil is de mAh waarde, en uiteraard dat ze niet dezelfde stroomafgifte hebben. De ene is natuurlijk bedoeld voor langzame afgifte over lange tijd, de andere voor veel stroom in korte tijd, om je motor te starten. De vraag blijft, kan 'ie in noodsituaties wel opgeladen worden door de huishoudlader? En zou 'ie dan bijvoorbeeld ook even je koelkast (of standkachel) van stroom mogen voorzien, of is dat gevaarlijk?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor accu opladen met huishoudlader?

Bericht door Multivan Generation »

Met jouw vraag kun je eigenlijk iets anders redeneren.
Je hebt nu een startaccu en een huishoud accu.
Als je rijdt wordt de startaccu primair opgeladen.
Als je aan de walstroom staat dan wordt de huishoudaccu opgeladen.
Als je een zonnepaneel zou hebben, dan laadt dat de huishoud accu op.

Een startaccu is meestal van het type loodaccu en heeft naar verhouding een hoge waarde voor cold crancking amp's ofwel CCA.
Er staan op jouw accu 3 waarden vermeldt. xA , 12V en xxx CA of CCA.
Hoe hoger de waarde aan CCA des te meer A kan de accu leveren bij koude en in korte tijd en daardoor start de auto beter.

Een huishoud accu is meestal van het type semi-tractie, gel of AGM.
Deze zijn ontworpen om over een langere tijd een gelijkmatige stroom af te kunnen geven.
En die stroomwaarde ligt doorgaans veel lager als wat er tijdens starten kortstondig gevraagd wordt.
Dus een huishoudaccu als startaccu gebruiken, kan wel, maar het is niet ideaal, en gaat op den duur ten koste van je huishoudaccu.
En huishoudaccu's zijn over het algemeen duurder als het vergelijkbare Ah in loodaccu.

Als je nu de ingebouwde acculader ook wilt gebruiken om de startaccu op te laden, dan is dat mogelijk.
Ik weet niet hoe je zelfbouw camper qua interieur kabelboom en elektronica is opgebouwd, maar normaal gezien zit er een scheidingsrelais in het systeem.
Dat zorgt er voor, dat tijdens het rijden, de door de dynamo geleverde stroom niet alleen maar in de start accu komt, maar dat ook de huishoud accu geladen wordt. Dit relais gaat werken op het moment, dat het een signaal van de dynamo krijgt. Staat de motor uit, dan wordt dit signaal niet meer doorgegeven en worden de startaccu en huishoud accu weer ontkoppeld. Op dat moment is het dus niet mogelijk dat je de startaccu leeg trekt!

Kom je vanaf de andere kant met een laadstroom aan, dan gaat dat linea recta de huishoud accu in, en niet naar de startaccu, want het standaard relais heeft een ingebouwde diode en spert deze richting. Wat je kunt doen is een zogenoemd smart-Relais, bijvoorbeeld een Cyrix plaatsen.
Daarmee kun je wel met de huidige acculader, de startaccu opladen met 230V van de walstroom. Daarmee is het ook mogelijk dat zonnepanelen op het dak, ook kunnen bijdragen om zowel je huishoud accu als je startaccu op te laden.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Motor accu opladen met huishoudlader?

Bericht door websurfer »

je geeft aan dat beide loodaccu's zijn en je bent bekent met knalgas

is het dan niet direct verstandiger die hhAccu te vervangen door een niet loodaccu juist ivm knalgas?
op je initiële vraag heb ik geen antwoord maar loodaccu gebruiken voor HH accu is nu niet het meest verstandige wat je kunt doen
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Motor accu opladen met huishoudlader?

Bericht door pwhooftman »

EN1976, het is niet verstandig om de mototlraccu ( onder de motorkap) er uit te halen en hem in de camper te zetten om hem te laden. Je kunt ingewikkeld doen ( zie hierboven), maar je zou ook voor noodgevallen een losse acculader kunnen kopen..... Als je startaccu dan leeg is: twee klemmetjes er op en de acculader in het stopcontact in je camper of in de campingpaal, en na een aantal uur kun je weer weg....
EN1976
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2021, 14:56

Re: Motor accu opladen met huishoudlader?

Bericht door EN1976 »

Dag allemaal, ontzettend bedankt voor jullie reacties. En, ik vind het helemaal niet erg dat er een uitgebreid antwoord kwam van Multivan, graag zelfs. Ik waardeer het enorm!

Uiteraard is het niet de bedoeling dat de motoraccu dienst gaat doen als HH, het gaat meer om het incident, of ik hem als noodgeval even in de bus kan zetten en opladen via de HH lader zeg maar. Met alles wat er bij accu's komt kijken, was ik daar namelijk even onzeker over.

Andere vraag, vloeit hier uit voort:
Stel: je winterkampeert ergens, het is 's nachts 1 graad en je HH accu is overleden. Zou je dan de motoraccu los kunnen maken en deze voor 1 nacht dienst laten doen als HH accu, incl. opladen met de HH lader via walstroom, zodat ie niet leegloopt en je 's morgens gewoon weg kunt rijden, maar dat 'ie op deze manier wel de kachel 's nachts voor je heeft aangehouden?

@websurfer, ik overweeg inderdaad om de HH accu te vervangen door een gelaccu, ivm de veiligheid. Nu is het nog een lead-acid, van de vorige eigenaar.

Groet!
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Motor accu opladen met huishoudlader?

Bericht door pwhooftman »

Ook daarvoor geldt weer: dat kan veel eenvoudiger: een reserve elektrisch straalkacheltje van 29,95 :-) . Het gaat tenslotte om het oplossen van een noodgeval.
EN1976
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2021, 14:56

Re: Motor accu opladen met huishoudlader?

Bericht door EN1976 »

Haha, true! ;-)
EeVeeWee
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 jan 2021, 09:43

Re: Motor accu opladen met huishoudlader?

Bericht door EeVeeWee »

Ik heb ooit een camper bebouwd met daarin een huishoudaccu.
Deze was met een intelligente accuscheider van Cyrix verbonden met de startaccu.
Als de huishoudaccu geladen is door de acculader op 240 Volt, volgt daarna de startaccu.
En andersom, als tijdens het rijden de startaccu vol is, wordt ook de huishoudaccu geladen.
Verder blijven ze gescheiden, behalve als je een speciale verbinding maakt, dan blijven ze zo'n 30 seconden met elkaar verbonden, wat handig is om de huishoudaccu als hulp-startaccu te kunnen gebruiken.
Ik had daarvoor een drukknopje onder het dashboard gemaakt.
Het betreft deze accuscheider: Cyrix-ct 12/24V 120A.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... 30A-NL.pdf
Plaats reactie