Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Paultje1981
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 15:05

Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Paultje1981 »

Hallo Allemaal,

Wat fijn dat er een forum is voor al mijn campervragen.
Ik ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een Volkswagen t5 kombi lwb. Ik wil deze gaan ombouwen met het idee om deze zoveel mogelijk manieren te gebruiken.

Vraag 1: De bus heeft achter 5 zitplaatsen die plat kunnen. Daar is een prachtig bed van te maken. Achter de tweede rij is dan nog genoeg ruimte voor een keukenblok en kastruimte. Met een omgekeerd hefdak is er dan ook genoeg staruimte. Mijn vraag is of dit mag? Want je kan achterlangs in de keuken komen, maar als je dan aan tafel wil eten moet je buitenom naar de zitplekken. Kom je met deze constructie door de belastingdienst?

Vraag 2: Er zijn prachtige licht en luchtunits in het plafond verwerkt. Kun je deze makkelijk verplaatsen naar de zijkanten als er een (slaap)hefdak inzit?

Ik hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven, want anders moet ik mijn plannen aanpassen.
E30017A2-6220-4F16-AD46-E75802A9EBE8.jpeg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Hanz »

Lees dit topic eens door voordat je plannen gaat maken: viewtopic.php?p=382542#p382542
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door krekwakwol »

Als je 2 i.p.v. 3 zits banken gebruikt achterin tegen de linker zijde, zou je via de schuifdeur naar achteren kunnen, net als bij de Ford Transit Nugget. Dan kun je ook het hefdak omgekeerd monteren.
En voldoe je ook aan de eisen.
Je mist dan alleen wat zit en slaap ruimte.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Paultje1981
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 15:05

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Paultje1981 »

Als je ervoor kan zorgen dat je op de 3e bank ook een zitgedeelte kan maken doormidden van een opklapbaar bankje, mag dat dan wel? Dan heb je alles bereikbaar via de achterdeur. Keukenblok, zitplekken, opslagruimte en bed.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Hanz »

Leg nog eens uit hoe dat er dan uitziet. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een opklapbaar bankje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Paultje1981
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 15:05

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Paultje1981 »

Ik ga het proberen uit te leggen, anders moet ik een tekening maken.
Ik heb een vw t5 kombi met twee banken achterin. Ik wil op beide banken op de achterzijde een houten constructie maken die als je de banken naar voren klap er aan de linkerkant (vanuit achteren gezien) een bed ontstaat. De constructie op de derde bank kan ook worden omgevormd naar 2 zitplekken door vanuit de plaat (zoals een puzzel) een zitting omhoog te halen waardoor je een rugleuning krijgt en dan alles bereikbaar is.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Hanz »

Als ik het goed begrijp betekent dit dat de camper binnenruimte zich dan volledig achter de achterste bank bevindt. Dat lijkt me zelfs bij een lange wielbasis heel erg krap. Ik denk dat je dan nog niet eens 1/3 van de bus als camperruimte gebruikt. En die binnenruimte moet ook nog een verhoogd dak hebben van minimaal 100 x 90 cm.
Ik zou eerst maar eens goed gaan meten of dit gaat passen.
En om de bank op de tweede rij om te bouwen tot bed moet je toch weer buitenom of over de achterste bank heen klimmen, dus niet binnendoor normaal bereikbaar. Ik betwijfel of de belastingdienst dit gaat goedkeuren.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Paultje1981
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 15:05

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Paultje1981 »

Misschien is de vraag of iemand dit ooit zo gedaan heeft beter? Want dan zou ik graag contact met die persoon willen.
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door ArieV »

Misschien kan je wat ideeën op doen van een westfalia kepler One.
Die heeft de keuken/wc achter in en achterin sta hoogte.

https://www.campercentrumnederland.nl/o ... ia/kepler/
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door krekwakwol »

En dit is een plattegrond van de Ford Nugget, gewoon voor het idee.
https://www.campercentrumnederland.nl/o ... aee0d-4f70
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Hanz »

Paultje1981 schreef: 17 jan 2021, 11:59 Misschien is de vraag of iemand dit ooit zo gedaan heeft beter? Want dan zou ik graag contact met die persoon willen.
Als je eens een eenvoudig schetsje maakt van de huidige indeling dan kan er ook gerichter antwoord worden gegeven. Je informatie is niet echt duidelijk. Volgens de titel van het topic is het een lwb 9 personen. Je schrijft dat je achterin 5 zitplaatsen hebt. Waar zitten die andere 4 personen dan?
En je hebt het over een keuken en kasten achter de tweede rij. Normaal gesproken hebben we het dan over de rij direct achter de bestuurder. Maar ik denk dat jij de achterste rij bedoelt, dus de derde rij. Kortom, het beeld is niet helder en daardoor is het ook lastig om een bruikbaar antwoord te geven.
En is het de bedoeling om 9 zitplaatsen te behouden?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Paultje1981
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 15:05

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Paultje1981 »

Hanz schreef: 18 jan 2021, 14:55
Paultje1981 schreef: 17 jan 2021, 11:59 Misschien is de vraag of iemand dit ooit zo gedaan heeft beter? Want dan zou ik graag contact met die persoon willen.
Als je eens een eenvoudig schetsje maakt van de huidige indeling dan kan er ook gerichter antwoord worden gegeven. Je informatie is niet echt duidelijk. Volgens de titel van het topic is het een lwb 9 personen. Je schrijft dat je achterin 5 zitplaatsen hebt. Waar zitten die andere 4 personen dan?
En je hebt het over een keuken en kasten achter de tweede rij. Normaal gesproken hebben we het dan over de rij direct achter de bestuurder. Maar ik denk dat jij de achterste rij bedoelt, dus de derde rij. Kortom, het beeld is niet helder en daardoor is het ook lastig om een bruikbaar antwoord te geven.
En is het de bedoeling om 9 zitplaatsen te behouden?
Ik ga een tekening maken en zal deze uploaden. Bedankt voor de feedback.
Paultje1981
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2021, 15:05

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Paultje1981 »

Ik heb geprobeerd een tekening te maken van de ingeklapte en uitgeklapte versie van mijn idee. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Volkswagen T5 LWB Ingeklapt.jpg
Volkswagen T5 LWB.jpg
Bijlagen
Volkswagen T5 LWB Ingeklapt.jpg
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Lutra »

Los van de praktische bruikbaarheid als camper (waar laat je bijvoorbeeld je bagage als beide banken in gebruik zijn) voldoet jouw indeling volgens mij niet aan de eisen voor het kwarttarief van de wegenbelasting. De leefruimte is niet van binnenuit op een normale manier bereikbaar.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Hanz »

De tekeningen zijn verhelderend maar nu zie je ook meteen hoe ieniemienie klein het allemaal is. Misschien heb je niet alles op schaal getekend maar veel groter dan hieronder aangegeven kan het toch niet worden.
Als ik het zo nameet kom ik ongeveer op de volgende maten:
Tafel 40 x16 cm, daar passen nog geen twee ontbijtbordjes op.
Keukenblok 25 x 64 cm, dat wordt lastig om een gootsteenbak te vinden die daar in past. Als opbergruimte kan je dit vrijwel afschrijven. Er moet al een gastank in en watertanks.
Kast 25 x 40 cm. Dat is je enige serieuze opbergruimte, zal niet meevallen om daar al je spullen in te stouwen, zelfs niet als je hem tot het plafond bouwt. De inhoud is zelfs dan nog minder dan 3 verhuisdozen.
Ruimte tussen tafel en keuken 32 cm. Dat is in feite de enige plaats waar je kan staan en met deze krappe ruimte kan je je nauwelijks omkeren.
Maar het grootste probleem is het bed. Zoals je het getekend hebt is dat ongeveer 160 x 80 cm. Om te beginnen is dat voor twee personen wel heel erg klein en bovendien eist de Belastingdienst een bed van minimaal 180 x 110 cm.
Los van het feit dat dit een erg onpraktische en erg kleine leefruimte is zal de belastingdienst dit dus nooit goedkeuren alleen al vanwege de afmetingen van het bed.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie