Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Met de T4 van Portugal naar Belgiê

vragen over de T4
Pieterjan
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2021, 08:14

Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Pieterjan »

Beste VW-adepten

Een verhaal over een Volkswagen T4 en een vraag om advies:

Ik ben een 30-jarige Belg die als gevolg van corona-werkloosheid tijdelijk naar het zonnige warme ¨Portugal is uitgeweken.

Nooit eerder had ik een auto, en ik was er als rondfietsende millenial ook niet bijzonder in geïnteresseerd, maar per toeval vond ik hier een VW Transporter T4 1.9 uit 1998, met 400.000 km op de teller, te koop voor - jullie geloven het misschien niet - een bedrag van 250 euro.

Reden voor die lage prijs - volgens de man waar de bus al een paar maand geparkeerd stond - was een kapotte ‘joint de culasse’ (in Nederland beter bekend als de koppaking). Die man had het echter ook maar gehoord van de vorige eigenares, dus het verhaal was wat twijfelachtig.

Aangemoedigd door een aantal autokenners en woonwagenbewoners op de boerderij waar ik verbleef heb ik de T4 dan maar gekocht, met het idee om er zélf wat aan te gaan sleutelen. Tijd had ik toch, en worst case leerde ik wat bij over automechanica.

De befaamde ‘mayonaise' was nergens te bespeuren, en ik ontmantelde de motor tot ik op een gegeven moment de nokkenas blootlegde. Die zag er piekfijn uit, en toen-ie tevoorschijn kwam leek het werkelijk een flashback naar ’t bouwjaar 1998. Magisch moment.

Kort daarna kwam er op de boerderij iemand langs die in België als automecanicien werkt, en die kon na een korte check (weliswaar zonder de motor helemaal open te halen) en een testrit zeggen dat er vermoedelijk géén probleem was met de joint de culasse.

Ik heb ’t busje dan vervolgens een opknapbeurt gegeven. Nieuwe dieselfilter, oliefilter, luchtfilter. Ruitenwisser vervangen, zijspiegel vervangen. Nieuwe motorolie, stuurvloeistof en tot slot ook een nieuwe batterij. Alles samen voor 120 euro, nog steeds een prikje.

Geregistreerd, verzekerd en gekeurd en sindsdien begonnen met korte ritjes naar het strand. Daaruit bleek dat de versnellingen niet optimaal werken (van 3e wil-ie niet terug in 2e), maar verder waren er geen noemenswaardige problemen. Bij de Portugese garage heb ik wel geïnvesteerd in twee nieuwe achterbanden, en hebben ze de versnelling ietsje kunnen verbeteren, maar ’t probleem is er wel nog steeds.

Eergisteren voor ’t eerst een afstand van 100 kilometer afgelegd, aan gemiddeld 110 km/u en af en toe een piek tot 125/u. Dat ging allemaal prima.

Nu ben ik van plan om met deze bus weer terug naar België te rijden. Ik bevind me momenteel nog in Portugal, maar wil volgende week vertrekken. Ik heb nog steeds veel tijd, dus kan er gerust twee weken over doen, met telkens korte afstanden, maar ik ben nog steeds een tikje onzeker over die lange afstand, en mogelijk duikt die kapotte joint de culasse dan toch nog op?

Wou dus eens horen of jullie op basis van dit verhaal nog tips of do’s & don’ts kunnen delen. Heb al veel gehad aan dit forum, en mijn snel ontluikende liefde voor de VW Transporter is real, weet je wel. 😉

Groeten, Pieterjan
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door odorf »

Terugschakelen; gaat dat stroef? Dan kan het helpen om de schakelbolletjes en busjes flink in te spuiten met PTFE spray. Inspuiten en tussendoor alle versnellingen bewegen.

Hier vind je plaatjes;
https://www.t4-wiki.de/wiki/Schaltbetätigung

Prima zelf te doen. :toppie

Hoor je akelige bijgeluiden bij het schakelen dan is het een ander verhaal.

Verder een fles motorolie kopen en regelmatig even peilen en evt bijvullen. En een fles koelvloeistof voor de zekerheid.
En gewoon gaan met die bus. :driveT4

(Niet te hard!! gewoon zo rond de 100 km per uur max.)
Let onderweg op de olie, kleur en niveau koelvoeistof, temperatuurmetertje en luisteren en kijken of hij niet ineens anders gaat klinken of bijvoorbeeld ineens veel meer gaat roken.

Dat is wat ík kan bedenken.
Laatst gewijzigd door odorf op 20 jan 2021, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Pascal-141 »

Ik wens je veel succes , hopelijk kun je de rit zonder pannes volledig uitrijden , want nu in Coronatijden is dat allemaal niet zo simpel.

Ik wil nog even meegeven dat een 1.9td met 400.000km zijn beste tijd al gehad heeft . Die motor moet hard werken in een T4 ... ik zou er ook geen 125km/u mee rijden , want dan draait hij best veel toeren (en dat in zijn oude dagen) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Pieterjan
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2021, 08:14

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Pieterjan »

Bedankt voor de respons allebei!
Ik ben ondertussen in Madrid geraakt zonder noemenswaardige problemen.
De bus rijdt vlot, en van tijd tot tijd kap ik er wat water in. Is koelvloeistof essentieel? Is niet altijd beschikbaar..

Wat ‘de beste tijd’ betreft: hoe kan je dat achterhalen? Ik begrijp ook dat een motor uit 1998 niet eeuwig kan blijven draaien, maar als die goed onderhouden werd kan-ie nog wel even mee, toch?

Groeten, PJ
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door DE KNEU »

In koude gebieden pyreneën is koelvloeistof wel wenselijk.
Vraagje: doorreis geen probleem kwa covid? De regels zijn nogal vaag kwa land..
Pieterjan
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2021, 08:14

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Pieterjan »

Ik trek me van die regels niet echt veel aan. Ze zijn (in mijn ogen) toch absurd.
De grens van Portugal naar Spanje was gewoon open.
Verder wel quasi lege autostrades, wat het rijden natuurlijk comfortabeler maakt.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Endebendebus »

Pieterjan schreef: 23 jan 2021, 05:01 Ik trek me van die regels niet echt veel aan. Ze zijn (in mijn ogen) toch absurd.
De grens van Portugal naar Spanje was gewoon open.
Verder wel quasi lege autostrades, wat het rijden natuurlijk comfortabeler maakt.
Tja....gasten zoals jij zorgen er inmiddels voor dat de grote meerderheid opgehokt zit. Je trekt je nergens wat van aan ik noem dat a-sociaal en heb daar geen woorden voor :politie
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door chv »

Endebendebus schreef: 23 jan 2021, 16:27
Pieterjan schreef: 23 jan 2021, 05:01 Ik trek me van die regels niet echt veel aan. Ze zijn (in mijn ogen) toch absurd.
De grens van Portugal naar Spanje was gewoon open.
Verder wel quasi lege autostrades, wat het rijden natuurlijk comfortabeler maakt.
Tja....gasten zoals jij zorgen er inmiddels voor dat de grote meerderheid opgehokt zit. Je trekt je nergens wat van aan ik noem dat a-sociaal en heb daar geen woorden voor :politie
+ 1

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door krekwakwol »

Endebendebus schreef: 23 jan 2021, 16:27
Pieterjan schreef: 23 jan 2021, 05:01 Ik trek me van die regels niet echt veel aan. Ze zijn (in mijn ogen) toch absurd.
De grens van Portugal naar Spanje was gewoon open.
Verder wel quasi lege autostrades, wat het rijden natuurlijk comfortabeler maakt.
Tja....gasten zoals jij zorgen er inmiddels voor dat de grote meerderheid opgehokt zit. Je trekt je nergens wat van aan ik noem dat a-sociaal en heb daar geen woorden voor :politie
+2
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Pieterjan
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2021, 08:14

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Pieterjan »

Ok, Charles, Arnold en de rest.

Waarvan akte.

*************************************************************************************************** (verwijderd door de webmaster)
De enige reden dat ik op dit forum iets post is om het over onze fantastische VW Transporter T4 te hebben.

Sorry voor mijn taalgebruik.

Iemand nog suggesties on topic?
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 619
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Lutra »

Misschien is de jouw houding en die van helaas vele anderen de reden dat jij nog Corona werkloze bent?
Maar zoals je zelf al zegt, het gaat hier over busjes, dus wat, waar, wanneer en waarom jij doet wat je doet interesseert hier niemand iets.
Excuses voor taalgebruik hoeft niet, je kunt je bericht gewoon even aanpassen naar fatsoenlijk Nederlands.

Goede reis en houd afstand. COVID heerst nogal in Portugal, je zou het zomaar mee kunnen nemen.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Ilja1974
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Ilja1974 »

Je verwacht dus wel hulp van anonieme mensen hier op het forum maar bent zelf te beroerd om iets te betekenen voor anonieme mensen.
Goed bezig !
En nog geschreven zonder onnodige krachttermen ook.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Multivan Generation »

Haal het water er uit en koop bij een supermarché in Frankrijk G12 rode koelvloeistof en dan meteen 10 liter en gooi dat er in.
En koop daar meteen ook 10 liter 15W40 motorolie. Eerste keer om verse motorolie er in te hebben. De 2de vulhoeveelheid heb je dan ook meteen in huis. 1.9 TD's met 4 ton of meer hebben zoals Pascal reeds aangaf het beste achter zich. Reserveer in ieder geval al geld voor een motor revisie en nieuwe cilinderkop.

En voor de rest.. doe verstandig en neem je voorzorgsmaatregelen en blijf gezond en scherp.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Pieterjan
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2021, 08:14

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Pieterjan »

Bedankt, Peter, voor je tip over de koelvloeistof. Alleen: hoe haal ik alles eruit? Heb er in Portugal al wel een liter koelvloeistof bijgekapt, en sindsdien voeg ik er voor elke lange rit wat water aan toe. Ik vermoed nl dat er ergens toch een kleine lek in dat tandje zit.

Heb er voor mijn vertrek alle oude olie uit laten lopen en vervangen door 5L verse. Heb ook een bus reserveolie mee, dus dat zou ok moeten zijn. Zoals gezegd ook een nieuwe oliefilter op gedraaid. Lijkt goed te rollen.
Pieterjan
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2021, 08:14

Re: Met de T4 van Portugal naar Belgiê

Bericht door Pieterjan »

TD, staat dat voor turbodiesel?
Ik heb me laten vertellen dat er ‘een turbo’ inzit, maar hoe kan je dat weten?

Beginnersvragen wellicht.. :)
Plaats reactie