Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 16 dec 2020, 19:47 Opbergruimte in langsrichting.

Lengte 1 meter 55
Breedte kun je zien.
Hoogte is 13 cm
Hoogte van zijruit waar je nog door kunt kijken 45 cm hoogte.

Dimbare ledstrip is in de onderzijde ingewerkt.

Dak is een SCA 192 comfort..

Groetjes Peter
Goedemorgen Peter en iedereen :zwaai ,
Ben er toch nog niet helemaal uit hoe ik de opbergruimte vast ga zetten. Ondanks mijn eerdere opmerking dat er bevestigingsmogelijkheden genoeg zijn ;-). Hoe heb jij het vastgezet? Is denk ik ook afhankelijk van de hefdak montage.

Planken passend gezaagd. Ze komen over de hele lengte, 2m55 lang dus. Hoogste hoogte onder het dak is ongeveer 12 cm.

Nu opgehangen met touwtjes om ideeen op te doen:
plank1.jpg
plank2.jpg
Uitdaging is dat het zowel strak tegen de zijkant als bovenkant vast komt te zitten, Zit nu te overwegen om de beugeltjes die ook gebruikt worden voor het hefdak (zie foto) ook te gebruiken op de plank en met spanband, bouten/mouren en/of draadspanners vast te zetten aan zowel de 8mm gaten die in de bus zitten en het hout van de hefdakconstructie. Maar het voelt nog niet 100% goed...
Tips welkom ;-)!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

ewoudwijma schreef: 16 jan 2021, 10:52
Ben er toch nog niet helemaal uit hoe ik de opbergruimte vast ga zetten. Ondanks mijn eerdere opmerking dat er bevestigingsmogelijkheden genoeg zijn ;-). Hoe heb jij het vastgezet? Is denk ik ook afhankelijk van de hefdak montage.
Wij hebben een stevig metalen versterkingsframe, en daarin kun je prima tappen evenal in de C-stijl klein gaatje gemaakt
Wat ook vaak gedaan wordt is een plaatje hout nemen en een flinke dot kit en dat tegen een polyester frame aan drukken en daar dan je afwerk lat/plafond plaat tegenaan schroeven
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 16 jan 2021, 12:42
Wij hebben een stevig metalen versterkingsframe, en daarin kun je prima tappen evenal in de C-stijl klein gaatje gemaakt
Wat ook vaak gedaan wordt is een plaatje hout nemen en een flinke dot kit en dat tegen een polyester frame aan drukken en daar dan je afwerk lat/plafond plaat tegenaan schroeven
Tappen en kitten idd ook nog een optie. Neem het mee in het beslissingsproces :bonk . Thx!
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

... en tegelijkertijd bezig met het electriciteitsplan.

Features: In bovenstaande manuals staan aansluitschemas maar er wordt niet een combinatie van zowel accuscheider en solar controller getoond. Ook zoeken op internet en weetjewel leverde niet het ultieme schema. Geinspireerd door wat ik wel tegen kwam ben ik tot het volgende gekomen:
elec1.jpg
elec2.jpg
  • Battery Separator zit met 160A zekeringen tussen de start en de 2e accu in
  • Grote aan/uitschakelaar om de 2e accu los te koppelen. In dit geval zal de start accu nog wel de separator voeden (1.8mA). Ben er nog niet over uit of dit de beste plek is voor een dergelijke schakelaar en of het uberhaupt nodig is...
  • Verbruikers lopen via het switch board via de load uitgang van het de Solar Controller, muv de 220v inverter. Volgens de handleiding van de controller mag dat niet. Door verbruik via de load uitgang te laten lopen kan het solar controller display (hierboven niet getoond) zowel stroom in als stroom uit weergeven.
  • Aangezien de Solar Controller 10A is mag de totale load niet hoger worden dan 10A. De totale stroom van de verbruikers lijkt hieronder te blijven (muv led ws2812, als die vol aan gaat dan totaal > 10A - dat moet ik dus voorkomen ;-). De solar controller heeft overload bescherming.
  • Het switch board heeft 6 schakelbare 15a gezekerde uitgangen.
  • Aarde van de 3 in/uitgangen solar controller is niet 0 ohm => De verbruikers kunnen niet aan chassis verbonden worden maar delen de min van de solar controller load uitgang / switch board
  • Zonnepaneel wordt later aangesloten dan de rest. Ik neem aan dat de Solar controller de stroom blijft doorgeven, omdat bijv ook snachts een zonnepaneel geen stroom levert.
Opmerkingen? Heeft iemand een soortgelijke configuratie?
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Ben afgelopen week begonnen om het keukenblok en bedblok in de camper te plaatsen. Komende weken komt er steeds meer in de bus. Hierdoor ook begonnen met nadenken hoe diefstalbestendig de bus is. Het zou wel een grote domper zijn als hij er op een ochtend niet meer staat. De waarde is een ding maar al het werk wat er al in is gaan zitten :ie

Dus maar even op weetjewel rondgekeken. In deze post staat veel informatie: viewtopic.php?f=3&t=37254

Mijn conclusie en acties:
  • Het serienummer achter de voorruit afgedekt: met een zaag een van de 2 bevestigingspunten doorgezaagd en er heat shrink overheen geschoven. Op de eerste letters na niets meer zichtbaar. Is er een reden dat het daar nog wel zichtbaar moet zijn? Kan het mij niet voorstellen
id.jpg
  • Op zoek gegaan naar een obd gps. Heb er ooit een gehad zonder obd met een sim kaart op basis van smsjes. Deze vond ik te primitief dus op zoek gegaan naar een die online in verbinding staat en notificaties geeft als de deuren geopend worden etc. Ben hierop uitgekomen: https://www.salind-gps.de/shop/salind-o ... racker-4g/. Deze werkt via 4G en heeft een abbonnement voor 5 euro per maand waarvoor je hun eigen sim kaart krijgt en een app om alles in de gaten te houden. Ik heb de bestelling geplaatst. Iemand hier ervaring mee? Lijkt mij een mooi produkt
  • De reeds aanwezige canbus stekker verbinden met de trackter en op een andere plaats monteren. Dit geheel wil ik liefst met een slot of eventueel in een af te sluiten plastic doos (gps signaal moet er doorheen) inbraak werend maken.
  • Klasse 3 alarm of bearlock (versnelling / motorkap) ga ik vooralsnog niet doen, omdat bovenstaande volgens mij de eerste quick wins zijn. Wel heb ik er een stuurslot op zitten (en de auto heeft al startonderbreking)
  • Binnensloten op de voordeuren en extra buitenslot op de schuifdeur. Zie https://www.youtube.com/watch?v=MwwYIabe-YA voor goedkope en doeltreffende sloten. Heb alleen de portierbinnensloten nog niet voor de t5 kunnen vinden. Weet iemand of/waar die te koop zijn?
Ideeën of tips?
Laatst gewijzigd door ewoudwijma op 27 jan 2021, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Electriciteit update: Keukenblok geplaatst en verankerd in de bus. Accu geplaatst, schakelbord zoals hierboven genoemd, ontworpen, gebouwd en geplaatst. 50mm2 accukabels op maat gemaakt (gezaagd met decoupeerzaag, bij gebrek aan dikke kabel knipper!). Kabelogen op kabels geklemd en met gasbrander vast gesoldeerd. Accu plus kabel van motorkap naar achteren getrokken. Min aan chassis verbonden. Schakelkastje en zonnepaneel monitor in frontpaneel keuken geschroeft. Alles aangesloten en het werkt ook nog. Motor gestart en dan wordt idd de 2de accu bijgeladen. Op de zonnepaneel monitor is netjes te zien hoeveel ampere uit de accu getrokken wordt en hoeveel het verbruik is. Zonnepaneel nog niet aangesloten dus de zonneamperes staan nog op 0.
elec3.jpg
elec4.jpg
elec5.jpg
Op de laatste foto is ook te zien dat kabels voor verlichting in bovenkastjes, afvoer a la Peter Multivan, warm en koud water, gas en achterspeakers kabels ook getrokken zijn. Warm water en achterspeakers zijn toekomstige uitbreidingen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Hanz »

Mooi stuk werk. Wordt de accu nog vastgezet met een beugel of spanband? Je wilt natuurlijk niet dat die een eigen leven gaat leiden bij hobbels in de weg of ongeluk/noodstop.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Hanz schreef: 27 jan 2021, 11:23 Mooi stuk werk. Wordt de accu nog vastgezet met een beugel of spanband? Je wilt natuurlijk niet dat die een eigen leven gaat leiden bij hobbels in de weg of ongeluk/noodstop.
Dank je. Hij zit nu behoorlijk vast geklemd in de houten balken, denk dat het wel een hobbel overleeft. Maar je hebt denk ik wel gelijk, zal er ook nog een spanband om heen zetten voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Hanz »

ewoudwijma schreef: 27 jan 2021, 12:35 Hij zit nu behoorlijk vast geklemd in de houten balken, denk dat het wel een hobbel overleeft. Maar je hebt denk ik wel gelijk, zal er ook nog een spanband om heen zetten voor de zekerheid.
Hout werkt, zou zo maar kunnen dat er over een paar maanden al een paar mm speling zit tussen hout en accu. Gebruikelijk is om de accu te zekeren met beugel of spanband.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 27 jan 2021, 11:23 Mooi stuk werk. Wordt de accu nog vastgezet met een beugel of spanband? Je wilt natuurlijk niet dat die een eigen leven gaat leiden bij hobbels in de weg of ongeluk/noodstop.
Je ziet toch aan de foto, dat het nog under construction is?
Eerst passen en meten en kijken of het werkt, en daarna definitiever maken he..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Jullie hebben allebei gelijk :yes
Zowel under construction maar was zelf niet helemaal scherp mbt deugdelijk vastzetten!
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Oh jee oh jee! Vandaag van Den Haag naar Utrecht gereden en vice versa voor het infrezen van de plafondkastjes voor led strips en onderweg ging het gloeidraadje (Stroring in motorregeling) knipperen. Na gestopt te hebben en contact uit en aan en wer weg te rijden ging na paar honderd meter ook het motorblok lampje (Storing in katalysator) branden. De cruise control werkte niet meer en ook was er duidelijk minder motor vermogen (turbo uit?).

Al goochelend kwam ik al snel op weetjewel uit ;-). Bijv: Zo te lezen kan het verschillende oorzaken hebben. Kan het nog te maken hebben met het loskoppelen van de accu afgelopen week ivm aansluiten 2e accu? Of de tracker die ik in de canbus stekker heb geprikt? Die heb ik er trouwens wel tussentijds uitgehaald maar dat maakte niets uit.
Wat zou ik het beste kunnen doen. Peter geeft in 1 van bovenstaande posts de volgende tip
Multivan Generation schreef: 02 sep 2014, 20:13 Laat de auto even uitlezen door bijvoorbeeld een weetjeweller met vagcom/vcds en je weet meer.
Dat zou wel heel mooi zijn. Is er in de buurt van Den Haag iemand die het zou willen uitlezen? Of kan ik zelf aan deze software + kabel komen (ook handig voor in de toekomst) ? Zie zo snel al diverse linkjes:
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Controleer even de metalen buis van de uitlaat naar de EGR. Daarvan willen de lasnaadjes wel eens loskomen, met dezelfde symptomen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 31 jan 2021, 09:47 Controleer even de metalen buis van de uitlaat naar de EGR. Daarvan willen de lasnaadjes wel eens loskomen, met dezelfde symptomen.
Dank je wel voor je snelle reactie! Super handig zo'n forum! Mocht je het kunnen repareren dan doe ik het graag bij je!
Heb even wat fotos gemaakt:
(heb ook even de motor laten lopen en weer uit gezet. Nu hoorde ik voor het eerst de standkachel. Die doet het dus ;-). Ook maar weer eens dit gaan oppakken binnenkort: viewtopic.php?f=13&t=65821&start=15#p475799)
uitlaat2.jpg
uitlaat1.jpg
uitlaat3.jpg
Denk dat je of plaatje 2 of plaatje 3 bedoelt. Kun jij op de plaatjes al iets zien? Of moet ik detail foto's nemen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt foto's geplaatst van je uitlaat.
Dat wat ik bedoel, zit achterop van boven op de motor.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie